Vargjakten

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Konstigt nog skulle inte jag ha allt för många åsikter ifall naturvårdsverket skickade ut några av sina egna jägare och sköt av 27 st vargar för att dessa riskera inavel, gå för nära människan eller dylikt.

Men att tillåta 10 000+ jägare jaga varg är på tok fel.
Dessa 10 000 jagar inte varg för att de vill säkerställa stammens överlevnad i landet, de jagar för att vargen är ett trofedjur som gör sig bra på väggen i jaktstugan..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Avslutningsvis angående lagar så vet du likväl som jag att tjuvjakt och därmed jakt utanför jaktlagen förekommer i stor utsträckning, så det gör föga nytta.

Jo, i fallet med tjuvjakt så kan man skylla på jägaren, men har nu viltvårdsmyndigheterna tilldelat avskjutning av 100 vargar så skjuter jägarna 100 vargar, det är upp till viltvårdsmyndigheterna att bestämma tilldelningen.

Om jag som enskild jägare tycker att 100st är för mycket och struntar i att trycka av när en varg knatar förbi mitt kikarsikte så trycker nästa jagare av istället, för 100 st ska skjutas.

Det är ju väldigt många jägare som har avstått vargjakten för att dom tycker att den är fel, men så länge det finns en handfull jägare som är dumma i huvudet så skjuter dom ändå dom 100 tilldelade.

Jämför med om det skulle införas fri fart på Bulten, visst skulle ändå majoriteten av motorcyklisterna förstå att man ändå slår av vid bebyggelse, men ett handfull puckon skulle inte göra det och hävda att myndigheterna hade gett dom fri fart.

Därför är ansvaret viltvårdsmyndigheternas.

Jag har inte läst utredningen bakom, men ett av motiven för avskjutningen skulle visst ha varit att stammen på sina håll höll på att bli inavlad, och därför skulle det vara bra att skjuta av några från den genuppsättningen för att dom istället skulle avla med andra genuppsättningar.

Vad som är rätt eller fel är inte jag tillräckligt insatt att avgöra, men jag tycker att det låter lite konstigt att dom vargar som då blir kvar skulle vandra iväg och para sig någon annanstans med en annan stam istället för att para sig med varandra igen.
Har viltvårdsmyndigheterna kommit fram till att det är så, så är det deras beslut, dom är förhoppningsvis mer insatta än både du och jag.

Men är deras beslutsunderlag tvivelaktig måste ju såna som kan sånt påtala det för dom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade jag valt att jaga, så hade jag varit jag.
Inte 1200 man.

Vad har bromsar och lyse med saken att göra?

Att sätta fortkörningsperspektivet är lika mycket chans som att man utrustar jägaren med spjut istället för kula. Hade fortkörningarna bland oskyldiga varit lika effektiva som jägare med gevär, hade vi haft en "något" högre trafikdödlighet i landet.
Din liknelse, inte min.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Konstigt nog skulle inte jag ha allt för många åsikter ifall naturvårdsverket skickade ut några av sina egna jägare och sköt av 27 st vargar för att dessa riskera inavel, gå för nära människan eller dylikt.

Men att tillåta 10 000+ jägare jaga varg är på tok fel.
Dessa 10 000 jagar inte varg för att de vill säkerställa stammens överlevnad i landet, de jagar för att vargen är ett trofedjur som gör sig bra på väggen i jaktstugan..
Ja, någon eller några hade total otur när de tänkte.
Om man nu vill föryngra stammen och skjuta av för att kunna få in nya vargar till Sverige (frilägga revir) så bör man fan göra det mer vetenskapligt än såhär. :dummer
Nä detta var ett nog ett allianstrick där man blidkade en lobbygrupp som har en del att säga till om i övrigt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Att sätta fortkörningsperspektivet är lika mycket chans som att man utrustar jägaren med spjut istället för kula. Hade fortkörningarna bland oskyldiga varit lika effektiva som jägare med gevär, hade vi haft en "något" högre trafikdödlighet i landet.
Din liknelse, inte min.
Fler vådaskjutna än trafikskadade?
Hur räknar du då?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
MUF verar iaf ha fattat galoppen. Förvånande, eller så är den yngre generationen klokare än den äldre. Man får hoppas, får då finns det ju en ljusning.

Syftet är att minska inavel, vilket är jävligt luddigt då det görs kontroll i efterhand om det var ett "gendefekt" djur eller inte. Hallelulja. Puckon..

Leker man med andras liv genom fortkörning för nöjes skull på allmän väg så kanske man skall vänta med att fördömma?

Antalet trafikdödade på grund av fortkörningar, sett till hur många som dagligen fortkör för nöjes skull är jäkligt låg i paritet med hur många som jagar för nöjes skull och dödar därefter.
Återigen, din liknelse som inte riktigt taktar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, någon eller några hade total otur när de tänkte.
Om man nu vill föryngra stammen och skjuta av för att kunna få in nya vargar till Sverige (frilägga revir) så bör man fan göra det mer vetenskapligt än såhär. :dummer

Jo, en riktad avskjutning av dom grenar av vargstammen som anses vara för dominanta/inavlade hade jag kunnat gå med på, eller en sövning av ett antal vargar och omflyttning i territoriet om det hade varit tillräckligt.

Vi hade ju kunnat byta 20 svenska vargar mot 20 ryska?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jo, en riktad avskjutning av dom grenar av vargstammen som anses vara för dominanta/inavlade hade jag kunnat gå med på, eller en sövning av ett antal vargar och omflyttning i territoriet om det hade varit tillräckligt.

Mycket sundare än det High Chapparall som rått i skogarna de senaste dagarna...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Antalet trafikdödade på grund av fortkörningar, sett till hur många som dagligen fortkör för nöjes skull är jäkligt låg i paritet med hur många som jagar för nöjes skull och dödar därefter.
Återigen, din liknelse som inte riktigt taktar.
I ett fall räknar du bara människor, i det andra samtliga djur.
Jobbar du som politiker eller journalist?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

De "svenska" vargarna är ryska.
De riktiga svenska vilda vargarna var totalt utrotade på 70-talet. De enda levande exemplar av dessa finns på kolmården.

Personligen skulle jag stå först i kön den dagen man inför skyddsjakt på jägare.
En annan variant jag gillar är att man skapar en "jägar"bataljon av jägarna och skickar dom till Afghanistan. De lär tröttna på vapen där nere.
Ett trdje alternativ är att man tillåter fri jakt på varg. Med reglerna att man bara får jaga med kniv och icke motoriserat.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år