Avslutningsvis angående lagar så vet du likväl som jag att tjuvjakt och därmed jakt utanför jaktlagen förekommer i stor utsträckning, så det gör föga nytta.
Jo, i fallet med tjuvjakt så kan man skylla på jägaren, men har nu viltvårdsmyndigheterna tilldelat avskjutning av 100 vargar så skjuter jägarna 100 vargar, det är upp till viltvårdsmyndigheterna att bestämma tilldelningen.
Om jag som enskild jägare tycker att 100st är för mycket och struntar i att trycka av när en varg knatar förbi mitt kikarsikte så trycker nästa jagare av istället, för 100 st ska skjutas.
Det är ju väldigt många jägare som har avstått vargjakten för att dom tycker att den är fel, men så länge det finns en handfull jägare som är dumma i huvudet så skjuter dom ändå dom 100 tilldelade.
Jämför med om det skulle införas fri fart på Bulten, visst skulle ändå majoriteten av motorcyklisterna förstå att man ändå slår av vid bebyggelse, men ett handfull puckon skulle inte göra det och hävda att myndigheterna hade gett dom fri fart.
Därför är ansvaret viltvårdsmyndigheternas.
Jag har inte läst utredningen bakom, men ett av motiven för avskjutningen skulle visst ha varit att stammen på sina håll höll på att bli inavlad, och därför skulle det vara bra att skjuta av några från den genuppsättningen för att dom istället skulle avla med andra genuppsättningar.
Vad som är rätt eller fel är inte jag tillräckligt insatt att avgöra, men jag tycker att det låter lite konstigt att dom vargar som då blir kvar skulle vandra iväg och para sig någon annanstans med en annan stam istället för att para sig med varandra igen.
Har viltvårdsmyndigheterna kommit fram till att det är så, så är det deras beslut, dom är förhoppningsvis mer insatta än både du och jag.
Men är deras beslutsunderlag tvivelaktig måste ju såna som kan sånt påtala det för dom.