Varmstart, hur & varför? (cross)

Carlino

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husqvarna TC 450-08
Tjäna!
Vad ska man med varmstarten till egentligen? Hur fungerar den och hur använder man den? Har förstått att man ska använda den när motorn är varm osv vidare men varför?
Tacksam för svar! :)

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Undrar också det. Har en Choke och en varmstart på min Cross. Den är nyköpt och bara haft den igång en gång så jag har inte hunnit prova varmstarten ännu. Dock märkte jag att enda sättet att få igång hojen vara att INTE använda choke, då hoppa den igång på första kicken.

Carlino

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husqvarna TC 450-08
Läste i verkstadshandboken (på engelska) och där stod det att man skulle dra ut den innan crossen startade? Blir bara mer och mer förvirrad :va

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Choken används för att den ska få mer bensin och används i samband med kalla starter.
Varmstarten gör att den får mer syre och används för att underlätta att starta den, vissa hojar är jätte griniga med choke och varmstart medans vissa andra inte är.

Min gamla DT125a hade svårt att starta kall utan choke, och min KTM har svårt att starta utan choke kall, men startar lätt utan varmstarten även om jag kört i 20 minuter relativt hårt, man får testa sig fram.

Carlino

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Hoj
Husqvarna TC 450-08
Hur använder man den då? gör man på samma sätt som när man startar med choke eller? :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!