Varning: BIL ; Tyskimport. Krav på _Fordonet_

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag är seriös spekulant på en bil, men nån harklade fram att den måste vara totalt originalutförande för att kunna reggas in i sverige...

Mitt exemplar är både höjt och har större hjuldimension än original.

Det är en wrangler från 91.

Har en annan tråd, men ingen orkar väl läsa vad jag skriver där, och jag börjar nojja lite eftersom jag redan köpt flygstol ner...


Är det verkligen sant? Måste bilen se ut exakt som den gjorde dagen den rullade av monteringsbandet?


Tacksam för svar!
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Ring o prata me vägverket men vet att d är kinkiga när det gäller avgassystem o sånt. Att bilen e höjd spelar nog ingen roll men hjulen kanske du måste byta.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
sportarn skrev:
Ring o prata me vägverket men vet att d är kinkiga när det gäller avgassystem o sånt. Att bilen e höjd spelar nog ingen roll men hjulen kanske du måste byta.

Jo får väl göra det, ville bara skaffa lite mer kött på benen...
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
En 91:a har ju inte helbilsgodkännande det kom ju först senare. Bara ändringarna finns med i det Tyska Farzugebriefet (osäker stavning :) ) alltså regbeviset ska det vara lugnt och såna grejer förs vad jag förstått ofta in i det i Tyskland. men som sagt hör med bp!
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Honken skrev:
En 91:a har ju inte helbilsgodkännande det kom ju först senare. Bara ändringarna finns med i det Tyska Farzugebriefet (osäker stavning :) ) alltså regbeviset ska det vara lugnt och såna grejer förs vad jag förstått ofta in i det i Tyskland. men som sagt hör med bp!


Precis vad jag också tror... Och gubben verkar hederlig, så Farzeugshitten lär man ju glo på...

Tack för avlagd tid och huvudbry...
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Bara för att det står med i Fahrzeugbrief så betyder inte det att det blir tummen upp hos SBP, snarare tvärt om. Sportavgassystem, chip, ljus och annat står med i Fahrzeugbrief men när bilen ska regbes i Sverige så ska den vara i originalutförande och det som inte är det kommer du få byta på en auktoriserad verkstad som intygar vad de har gjort. Jag skulle inte köpa en bil som inte är reggad i Sverige, jag tycker inte att det känns säkert men jag är ju lite feg iofs.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
ska vara helt original. har en polare som tog in en calibra med rullade skärmakanter. han fick aldrig igenom bilen utan var tvungen att sälja bilen i tyskland igen :huvet
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
OLJEKYLD GSXR skrev:
Bara för att det står med i Fahrzeugbrief så betyder inte det att det blir tummen upp hos SBP, snarare tvärt om. Sportavgassystem, chip, ljus och annat står med i Fahrzeugbrief men när bilen ska regbes i Sverige så ska den vara i originalutförande och det som inte är det kommer du få byta på en auktoriserad verkstad som intygar vad de har gjort. Jag skulle inte köpa en bil som inte är reggad i Sverige, jag tycker inte att det känns säkert men jag är ju lite feg iofs.


Äsch, man får väl gambla lite... Pengar är till för att brännas och vi lever bara en gång... :D

Men jag har fått uppfattningen att det är negativt om ombyggnationen står med i farzeu....

Och vettefan, kanske är original med lite större hjul på det här exemplaret. Är väl mest det eftermonterade insprutet som jag oroar mig för... Men ringer imorgon så jag slipper grubbla... Kanske köper den ändå, och gör ett tappert försök... Sen kan man ju hävda att man inget visste osv... Spela lite dum och snäll... Nästa gång kan man ha med sig ett par tårtor och några semlor så kanske dom smälter... Eller så behäller jag den oreggad och reggar den när det är sommar, svårt att neka en helt öppen suverän bil... :D
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
GIXxXER skrev:
ska vara helt original. har en polare som tog in en calibra med rullade skärmakanter. han fick aldrig igenom bilen utan var tvungen att sälja bilen i tyskland igen :huvet


Vad är rullade skärmkanter?
 

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Bromma
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
Zana skrev:
Äsch, man får väl gambla lite... Pengar är till för att brännas och vi lever bara en gång... :D

Men jag har fått uppfattningen att det är negativt om ombyggnationen står med i farzeu....

jo,
Har läst någonstans att det ska vara helt orginal i farzeu..
Om det står någon ändring så blir de svårt att regga in.

Kommer ej ihåg vilken sida jag läste detta på, ska kolla om jag hittar den någonstans..

Men prata med sbp eller vv så får du nog helt korrekta svar.
Lycka till :)
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kan inte beskriva hur ledsen jag är nu... Wrangler ser ut som skit om man inte höjer + sätter på fetare däck...

Varför, varför finns dessa idiotiska regler... Bara i sverige förmodar jag...
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ni kan ju fatta hur ledsen jag är, kolla på bilen. Helt underbar... Fälgarna verkar ju iallafall vara original. Höjning kanske är lätt att avmontera... Insprutet kanske dom inte ens lägger märke till.... :( :(
 

Bifogat

  • PIC00003.jpg
    PIC00003.jpg
    47.9 KB · Visningar: 93
  • PIC00004.jpg
    PIC00004.jpg
    36.6 KB · Visningar: 95
  • PIC00005.jpg
    PIC00005.jpg
    44.3 KB · Visningar: 105

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Zana skrev:
Kan inte beskriva hur ledsen jag är nu... Wrangler ser ut som skit om man inte höjer + sätter på fetare däck...

Varför, varför finns dessa idiotiska regler... Bara i sverige förmodar jag...

Nix denna regel är vi långt ifrån ensamma om i europa men det är nästan enbart från tyskland vi har detta problemet då de är övernitiska när det gäller TUV och deras jla dispenser...
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Borsiin JR skrev:
Nix denna regel är vi långt ifrån ensamma om i europa men det är nästan enbart från tyskland vi har detta problemet då de är övernitiska när det gäller TUV och deras jla dispenser...


Ok, inte blev jag gladare för det... :död
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Det handlar om att träffa rätt kille på rätt dag när man reg. bes på samma sätt som vid vanlg besiktning. Då jag reggade in mc´n förra våren var det inte något mer komplicerat än en vanlig besiktning. Trots 4-1 helsyst samt lite anteckningar i briefet.

Han kollade mest att ramnummer och motornummer stämde. Dock var de som sagt vänliga när jag hörde i förväg om det var ok att ta in den så slå en signal till dem.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
TomTroll skrev:
Det handlar om att träffa rätt kille på rätt dag när man reg. bes på samma sätt som vid vanlg besiktning. Då jag reggade in mc´n förra våren var det inte något mer komplicerat än en vanlig besiktning. Trots 4-1 helsyst samt lite anteckningar i briefet.

Han kollade mest att ramnummer och motornummer stämde. Dock var de som sagt vänliga när jag hörde i förväg om det var ok att ta in den så slå en signal till dem.


Det är så jag känner också... Risken finns, men kommer den igenom är jag den lyckligaste människan på vår planet...

Ingen som jobbar på sbp, du kan få ett par flak eller nåt annat skoj... (grymt seriös)
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Zana skrev:
Kan inte beskriva hur ledsen jag är nu... Wrangler ser ut som skit om man inte höjer + sätter på fetare däck...

Varför, varför finns dessa idiotiska regler... Bara i sverige förmodar jag...

Jag tycker också att en original Wrangler ser ut som skit. Men ska du imortera en så är det nog bara original som gäller. Om ändringarna inte står i fahrzeug pappret, kan du ju alltid ändra bilen till original. Men står ändringarna i de tyska papperen är det stopp. Då måste du regga den som original i Tyskland först. Jag köpte faktiskt en tyskimorterad CJ7:a för några år sen och det var absolut tji i helv**e att besiktiga den i Sverige. Så jag sålde den till en norrman som bor så långt norrut man kan komma i Norge.

Mitt förslag är: köp en original skitful Wrangler billigt, regga in den i Sverige och bygg om den sen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top