Varning gällande ARAI-Hjälmar!!!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Varning för ARAI-Hjälmar!!!

Jag var ihelgen på Midlanda banan med DucceKlubben.

En kille lyckades gå i slutet på rakan och slänga hojen.

När han tar av sig hjälmen blöder han kraftigt från ögonbrynet.

Hans ARAI hjälm hade luftkanaler ovanför visiret och när han slog huvudet i SANDEN så slogs luftkanalen in och ner och spräckte ögonbrynet, samt hjälpte till att bryta näsbenet på honom.

Vi kollade på hans hjälm efteråt och luftkanalen var av plast.

Ett par av polarna plockade då fram sina hjälmar för att kolla. De dyrare ARAI hjälmarna har kanalerna i gummi, så KOLLA DIN HJÄLM!
Har de inte kanalerna i gummi så känn dig varnad.

Farten var uppskattad till runt 100 km/h när han klev ut i sanden. Anledningen var att han inte hade NÅGRA bromsbelägg kvar och att Bromsskivorna blivit blåa av hettan från metal mot metall bromsningarna.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag kör med gummi :hej

Men tack som F*N för tipset, kolla direkt juh........

750RR

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Pep iväg direkt och kollade krukan, kanaler i gummi :tummenupp

...men... satt hjälmen bra på honom innan eller var den alldeles för stor....man kan ju undra när killen kör bana utan bromsbelägg.... :eek:

Slogs visiret bort?
Måste ju ha gjort det om kanalen ska tryckas in, och då kan ju stenarna ju ha gjort skadan.

Fast det är ju sant, plast kanaler låter inte alls skoj, men verkar konstigt att ett toppmärke ska göra ett sånt grovt fel :(

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ev. en liten missuppfattning här.

Kanalerna jag talar om sitter i visiret. De blåser genom visiret genom hjälmen.

ARAI RX-7 har dessa! KOLLA DIN HJÄLM OM DU KÖR MED RX-7 modellen!

Om man viker ner stoppningen vid pannan och kollar innanför så ser man de kanaler jag snackar om.

Killen sopade huvet (med visiret stängt) i antingen gaffelkronan eller kåpglaset. Men det var när han sopade huvet i sanden som det brnde till ovanför ögat.

Han hade "Glömt" att kolla bromsbeläggen, men han hade fullt med olja i bromsbehållaren... Han måste ha fyllt på, men inte funderat på vad det leder till....

Last edited:

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
amullo skrev:
Ev. en liten missuppfattning här.

Kanalerna jag talar om sitter i visiret. De blåser genom visiret genom hjälmen.

Om man viker ner stoppningen vid pannan och kollar innanför så ser man de kanaler jag snackar om.

Nu är jag inte riktigt med, vad menar du nu riktigt, visiret eller kanlerna bakom??

Kollade min och själva luftkanalerna är i plast, däremot är de små "luckorna" på visiret (som leder in luften) i plast, men det verkar ju väldigt osannolikt att dessa skulle kunna ta sig igenom gummikanalen då den i sig själv är uppdelad i mindre kanaler och "luckorna" då är alldeles för breda.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Genomföringen på visiret är plast, men den delen som sitter i hjälmen skall vara gummi.

Om man viker ner stoppningen och ser genomföringen på insidan av hjälmen. Där bör det vara gummi, ej plast.

Alltså:
Plast på visiret

Plast på UTSIDAN av hjälmen INNANFÖR visiret

GUMMI mellan hjälmskalet och stoppningen.

Det var plasten mellan hjälmskalet och stoppningen som trycktes ner genom stoppningen av smällen och spräckte ögonbrynet.

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
amullo skrev:
Genomföringen på visiret är plast, men den delen som sitter i hjälmen skall vara gummi.

Om man viker ner stoppningen och ser genomföringen på insidan av hjälmen. Där bör det vara gummi, ej plast.

Alltså:
Plast på visiret

Plast på UTSIDAN av hjälmen INNANFÖR visiret

GUMMI mellan hjälmskalet och stoppningen.

Det var plasten mellan hjälmskalet och stoppningen som trycktes ner genom stoppningen av smällen och spräckte ögonbrynet.

Ok då är jag med....gummi på min :) :)

Skorpan

Guest
gummi är säkert.....man ska ha gummi o jag har gummi på min :D

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Från vilken prisklass får man gummi i hjälmen då, nån som vet.
Jag har en Quantum/f "crafar" har den gummi, är inte hemma nu så jag kan kolla..........

Bifogat

• q_crafar.jpg
    q_crafar.jpg
    29.7 KB · Visningar: 555

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

MrCrone

"Bonnie är en slags hund"
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
En väldigt gul R1 med väldigt svarta flames,neon och strob ;)
Gummi på min Arai Astro/J

Vad för Arai modell hadde han som kracha?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vet faktiskt inte vad det var för modell. Men den ser ut som bilden ovan.

Samma stuk.

På hans så hade hela plastbiten på utsidan av hjälnmskalet tryckts igenom hålet och pressat ner allt i pannan på honom. Såg definitivt inte kul ut.

På just hans modell var den plast på insidan av hjälmskalet (mellan skal och stoppning) och det var det som gjorde skadan.

Vill inte skrika att alla ARAI hjälmar är farliga, utan bara varna för dem som har att kolla hur det ser ut...

Hade han haft en annan hjälm så hade han dock klarat sig lindrigare undan.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Det hade varit intressant att höra en kommentar på detta från tillverkare/generalagent.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Asså, vart ska det vara gummi och vart ska det vara plast? Har kollat på ett par hjälmar i olika prisklasser och jag tycker alla har samma konstruktion. :confused:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
amullo skrev:
-- edit ---

Hade han haft en annan hjälm så hade han dock klarat sig lindrigare undan.

Inte för att vara dryg eller så men det är ju ren spekulation. Varje olycka är unik.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Goodstuff skrev:
Inte för att vara dryg eller så men det är ju ren spekulation. Varje olycka är unik.

Viist, helt sant.
MEN (det var detta men som komma skulle)
om han haft en annan hjälm i JUST DENNA olycka, så hade han klarat sig utan ett sprucket ögonbryn och förmodligen utan brutet näsben.

Vad gäller konstruktionen på olika hjälmar så vill jag bara varna för att plast som sitter innanför hjälmskalet verkar medföra ökad risk, jämfört med att enbart ha gummi innanför hjälmskalet.

Hurvida ARAI är ensamma om konstruktionsfelet har jag ingen aning om.

Jag kollade min egen SHARK hjälm och den har enbart gummi innanför stoppningen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
amullo skrev:
Viist, helt sant.
MEN (det var detta men som komma skulle)
om han haft en annan hjälm i JUST DENNA olycka, så hade han klarat sig utan ett sprucket ögonbryn och förmodligen utan brutet näsben.
--edit--

Det är väl fortfarande en spekulation från er sida eftersom man inte vet hur en annan hjälm reagerat i den olyckan?
Att det verkar bättre med gummi än med plast på insidan av hjälmen är ju klart. Det är är även bra att folk får upp ögonen och kan kolla sina hjälmar.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa