Varning!! Köp INTE "Doberman Locks on Guard"

Imme

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
2002 Ducati Monster 620
Fick ett lås av morsan för ett tag sen. Hon påstod att låset var hur bra som helst (hade fått veta det genom försäljaren). Detta är då ett kombinationslås där man måste ange ett 4-siffrig kod. Helt perfekt, behöver inte alls tänka på någon nyckel då. Slipper ha den på samma knipsa som mc-nyckeln tänkte jag :) (kolla bilden)
Tog fram den för några dagar sen, men jag hade glömt koden. Vad gör jag då?
Joo, irriterad som jag va så tar jag hem den och i brist på annat så försöker jag bryta upp låset.

Tog mig inte mer än 10 MINUTER (!) med en vanlig platt skuvmejsel och totalt förstöra låset och öppna den som var "omöjlig o få upp" enligt torsken som sålde den :mad:
Kan såklart inte använda den mera!

Vad använder ni för lås? Något ni kan rekommendera kanske?
 

Bifogat

  • ONG022.jpg
    ONG022.jpg
    62.1 KB · Visningar: 80
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Har Abus Granit Bromsskivelås på båda hojarna. När 750n står i garaget är den låst med skivlåset, värstingkettinG!(godkänd) med kraftigt hänglås(Wally) genom sving/bakfälg/depåstöd, "1meters Slanglås" "typ-Biltema" genom framfälg/skiva, en "sämre" kettinG! med äldre abus-hänglås genom sving/bakfälg/depåstöd. På 125an har jag även larm med startspärr.

Har man möjlighet att låsa hojen ordentligt så gör man det!:)

Har även hund som skäller om det pågår mystiska aktiviteter utanför fönstret, och en gammal skyltdocka stående i garaget som för det mesta skrämmer polare:D :näsblod :tummenupp

Larm på hojen är jävligt gött att ha om man ska parkera en kort stund utanför affären/mc donalds/macken/skolan osv.:tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Priset bestämmer!

Var på Claes Ohlsson igår och köpte en kedja till plus hänglås.

De säljer en komplett för extrapris 179.-- men som jag tänkte det kan omöjligt vara någe bra, mest bara för syns skull men inte bra det heller för på skyddet står det Claes Ohlsson. Om låset uppfyllt gällande krav som försäkringsbolagen ställer hade säkert de marknadsfört detta som säljargument. Nu var det låga priset argumentet och inte kvaliten, för 179.-- kr blir det inge bra grejor. bonnjärn............

Det blev en Gunnebo kedja för 494.-- kr och ett Abus lås för 449.--. Båda dessa klassade utav försäkringsbolag.

SE till att låsen är klassade, då vet ni iallafall att de ger tjyven lite motstånd. Ha ett par lås, så tröttnar de nog. Bjud inte in tjyven med ett dåligt/billigt lås.

Bra lås börjar säkert uppe i 800/900 kronors klassen och lite till om det ska vara kedja med. Surt sa räven men så och banditen.
 

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Tänkte bara påpeka att försäkringsbolag klassar ingenting det gör Svenska Stöldkyddsföreningen (SFF). Sen kräver fbolag att låsen ska vara godkända av just SSF.

Var på Claes Ohlsson igår och köpte en kedja till plus hänglås.

De säljer en komplett för extrapris 179.-- men som jag tänkte det kan omöjligt vara någe bra, mest bara för syns skull men inte bra det heller för på skyddet står det Claes Ohlsson. Om låset uppfyllt gällande krav som försäkringsbolagen ställer hade säkert de marknadsfört detta som säljargument. Nu var det låga priset argumentet och inte kvaliten, för 179.-- kr blir det inge bra grejor. bonnjärn............

Det blev en Gunnebo kedja för 494.-- kr och ett Abus lås för 449.--. Båda dessa klassade utav försäkringsbolag.

SE till att låsen är klassade, då vet ni iallafall att de ger tjyven lite motstånd. Ha ett par lås, så tröttnar de nog. Bjud inte in tjyven med ett dåligt/billigt lås.

Bra lås börjar säkert uppe i 800/900 kronors klassen och lite till om det ska vara kedja med. Surt sa räven men så och banditen.
 

Kimpaa

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM SUPERDUKE R -07
Jag har ett Abus-skivbromslås i fram och en Abus-kätting i bak :). Samt startspärr.
Lås ordentligt.....:arsele
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hehe tänkte samma sak, tar ju typ 10 sekunder med en bultsax :)
Fet kedja och skivbromslås som gäller!

En wire är oftast mycket svårare att klippa upp med bultsax än en grov kätting just pga att det är en wire. Ska det vara kätting ska det vara Abus eller dyl som är godkända och grymt svåra att kapa.

Själv har jag abus bygel bak, klass 15 och skivlås fram.
(klass 15 ska ta minst 15 minuter att skära, forcera eller bränna igenom har jag för mig, varje klass motsvarar en minut i tid eller nåt sånt)

Jag har ett Abus-skivbromslås i fram och en Abus-kätting i bak :). Samt startspärr.
Lås ordentligt.....:arsele

Startspärr är inga större problem har det visat sig..........och om det är stjäl de hojen ändå o slaktar skiten. Köp ett larm för ett par hundringar, räcker ju det tjuter som fan om hojen flyttas, behöver inte vara nån värstingmodell.
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Var på Claes Ohlsson igår och köpte en kedja till plus hänglås.

De säljer en komplett för extrapris 179.-- men som jag tänkte det kan omöjligt vara någe bra, mest bara för syns skull men inte bra det heller för på skyddet står det Claes Ohlsson. Om låset uppfyllt gällande krav som försäkringsbolagen ställer hade säkert de marknadsfört detta som säljargument. Nu var det låga priset argumentet och inte kvaliten, för 179.-- kr blir det inge bra grejor. bonnjärn............

Det blev en Gunnebo kedja för 494.-- kr och ett Abus lås för 449.--. Båda dessa klassade utav försäkringsbolag.

SE till att låsen är klassade, då vet ni iallafall att de ger tjyven lite motstånd. Ha ett par lås, så tröttnar de nog. Bjud inte in tjyven med ett dåligt/billigt lås.

Bra lås börjar säkert uppe i 800/900 kronors klassen och lite till om det ska vara kedja med. Surt sa räven men så och banditen.

Glöm inte att SSF tar betalt för att klassa låsen vilket gör att priset på de klassade låsen är högre än de oklassade. Det kan vara så att ett oklassat lås med lägre pris håller samma klass som ett klassat lås men att man valt att inte klassa det för att kunna hålla ett lägre pris.
 

Dark_Messenger

Guest
Fast å andra sidan tror jag inte superdupermegadyra lås står emot våld särskilt mycket längre. När de klassar lås så förser man "tjuven" med en uppsättning standardverktyg och sen klockar man hur lång tid låsen tar att forcera. Förra året läste jag nått slags test där man testade alla vanliga skivbromslås på marknaden och värstingmodellen höll endast över minuten vill jag minnas.

Kontentan av resonemanget blir ungefär att är tjyven ute efter att norpa din hoj kommer han lyckas med det oavsett. Kanske tar det honom några sekunder längre med ett dyrare lås men han kommer lyckas tillslut i vilket fall. :)

Kan han dessutom jobba ostört spelar det ingen roll vilka säkerhetsanordningar du har. En seriös hojtjyv ( :) ) har garanterat med sig mer en bara en skruvmejsel när han "jobbar".
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Kör stenhårt på abus granit bygellås. Inte oförstörbart, men sinkar tillräckligt för att det ska vara enklare att ta hojen bredvid som är låst med en wire och kod istället :hihi :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast å andra sidan tror jag inte superdupermegadyra lås står emot våld särskilt mycket längre. När de klassar lås så förser man "tjuven" med en uppsättning standardverktyg och sen klockar man hur lång tid låsen tar att forcera. Förra året läste jag nått slags test där man testade alla vanliga skivbromslås på marknaden och värstingmodellen höll endast över minuten vill jag minnas.

Kontentan av resonemanget blir ungefär att är tjyven ute efter att norpa din hoj kommer han lyckas med det oavsett. Kanske tar det honom några sekunder längre med ett dyrare lås men han kommer lyckas tillslut i vilket fall. :)

Kan han dessutom jobba ostört spelar det ingen roll vilka säkerhetsanordningar du har. En seriös hojtjyv ( :) ) har garanterat med sig mer en bara en skruvmejsel när han "jobbar".
Fast, dom dåliga låsen tog det bara några sekundrar att få upp, så visst gör det skillnad!

Och visst, allt går att stjäla för den som bara vill, frågan är ju om det snodda är värt risken och mödan.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nej tjuvar vill inte att det ska vara krångligt, helst ska man servera dom en olåst hoj med nyckeln i tändningslåset.......(ironi mot mig själv).......

Men de allra flesta hojar som stjäls har inte stora bygellås eller ens kanske skivlås utan står utan nyckel i ett garage eller utomhus med styrlåset på. Gör man det svårt för tjuven så är hojen klart säkrare bara ett skivlås på varje hjul tror jag hindrar tillräckligt för att dom ska ta den cykeln utan skivlås helt klart.
Sedan finns det självklart de som rekar och väljer ut en hoj att sno i förväg och mot det hjälper nog inte alla lås i världen utan den hojen snor dom ändå. Lås kan man ju forcera någon annanstans ostört.

Vet att det händer att dom försöker forcera skivlåsen med följd att bromsskiva och ev, även fälgen blir sabbad men att hojen står kvar på morgonen därför är jag lite med inne på ett riktigt bra bygellås. Bägge kan förhindra en stöld men försöker dom forcera skivlåset är risken stor att det förstör en del.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Kör stenhårt på abus granit bygellås. Inte oförstörbart, men sinkar tillräckligt för att det ska vara enklare att ta hojen bredvid som är låst med en wire och kod istället :hihi :tummenupp

Jag har också förlitat mig på abus granit. Det som jag tycker ser bra ut är att det är svårt att komma åt själva bygeln när det sitter på bromsskivan. Någon som vet HUR bra/dåligt det faktiskt är och hur det står sig i konkurrensen?

Annars så tror jag inte det spelar så stor roll, huvudsaken är ATT man låser. Lås (och larm) är bara till för att stoppa snorungar och småknarkare som stjäl på impuls. Den som verkligen vill sno hojen kommer att göra det ändå, även om den så vore ingjuten i armerad betong.
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Lås ordentligt! Kätting och skivbroms lås. Lås också fast kättingen i något!
Annars bara att lyfta.

Du hade inte behövt pajja låset. 4 siffror ger 10000 kombinationer.
Kanske låter mycket men tar inte speciellt lång tid att gå igenom...
Sånna kodlås är skit. Sätt det på cykeln istället.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Startspärr är inga större problem har det visat sig..........och om det är stjäl de hojen ändå o slaktar skiten. Köp ett larm för ett par hundringar, räcker ju det tjuter som fan om hojen flyttas, behöver inte vara nån värstingmodell.
Håller med. Ett hyfsat lås i kombination med ett larm som låter HÖGT är nog bästa stöldskyddet.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top