Varningsklibba på tanken...

GS Girl

(¯ ·.¸¸. FI .¸¸.·¯)
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
bandit 600 -02
Nån som har tips på hur man lättast tar bort varningsmärket som sitter på tanken? Något speciellt medel man kan använda?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Använd värmepistol eller hårtork och värm på så är det lätt att få bort,
blir det kladd efter limmet så finns det speciella medel för det som man kan köpa på biltema, claes ohlsson eller elfa t.ex.

Det går att använda andra rengörnings medel också.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Passa fingrarna bara när du håller på med hårfön.... Jag körde ett race o tog bort alla varningsklistermärken på en gång... kan säga att varmt klister är inge bra för fingrarna :gnissla

Hade brännblåsor på 6 av 10 fingrar :4skrika
 

gulingen

Börjar få upp den
Gick med
4 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
en vit blå
Börja med att ta bort dekalen.Sen klistret som är kvar tar du bort med avfettning. tex quickclean
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Är det plåttank?
3M har en supereffektiv beige gummirondell för ändamålet, den slår allt inklusive varmluftspistol, aceton och bensin. Borrmaskin som inte går för fullt ska man använda, den "nöter" bort dekalerna, snabbt och effektivt. Den där mojen är skitdyr från 3M men numer finns det en likadan/liknande från Biltema för en småslant. Jag vet att jag har sett den i en katalog men jag hittar den inte på deras hemsida.
Du kan INTE använda denna metod på plastkåpor etc, endast på lackad metall. Detta beror antagligen på att plåten har bättre förmåga att leda bort den värme som rondellen ger. Blir inte mycket mer än ljummet om du kör på plåt men på plast så blev det för varmt för lacken!
Dessutom kan du inte ta bort dekaler som är klarlackade utan att det syns efteråt men det har du säkert redan listat ut.

Leta i en katalog från BT! :tummenupp
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
GS Girl skrev:
Nån som har tips på hur man lättast tar bort varningsmärket som sitter på tanken? Något speciellt medel man kan använda?
Jag tog bort mina varningsmärken med vanligt bilavfettningsmedel, T grön.
Dekalerna har en skyddsplasthinna överst som man kan pilla bort, låt det sedan blötas upp av avfettningen ordentligt så är det bara att lyfta av och torka bort sedan.
Lår bli starka lösningsmedel som aceton och T röd, dom tar säkert bort klistret men också färgen. Förstörde lacken på en bil med T röd en gång när jag trodde jag skulle torka bort flugor från fronten med det.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men vänta nu, det finns ingen billack som förstörs av T-röd. Vad var din bil lackad med? Vattenfärg? :D T-röd är inget starkt lösningsmedel, det är endast något starkare än groggen!
De flesta lacker tål till och med aceton, åtminstone kortare stunder, rekommenderas dock inte i alltför stora mängder. Använder det själv ibland för borttagning av limrester respektive tvättning av sånt som är hopplöst att få bort från lack.
Tänk på att man tvättar ju nylackade (dvs endast lätt härdade lacker) med silikontinnret innan man lackar vidare. Riktigt billack tål med andra ord en hel del.
 

knutte_66

Jakob
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thunderbird
Hallå!!! Stopp! Varning för "suddigumsrondellen"! Jag har använt den på min Jeep. (Jo jag åker sån oxå.) Visst funkar det bra! Men lite för bra på vissa ställen! Suddade bort lacken här och där. Nu ska min Jeep lackas om så det gjorde ingenting - men jag skulle aldrig använda den på min hoj!! Aldrig! Nej kör med hårtork, eller i värsta fall varmluftspistol på svagaste läget. Jag använde hårtork, funkade perfekt på hojen! Sen vaxade jag bort limresterna. Hur lätt som helst. Klart att T-röd funkar oxå. Men vaxa efteråt så blir det som nytt sen! Lycka till!

Less is more.

Jakob
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Har man kört bort lack med suddgummirondell så har man antagligen kört för fort. Det blir ju varmt och värmen beror på hur fort man kör. Dvs varvtalet på borrmaskinen. Och det är därför man inte ska köra med sån på plastkåpor, de leder ju inte bort värmen på samma sätt som plåten.
Jag håller på med omlack av en TLR-tank, kommer att använda suddgummirondell för att ta bort dekalerna. Dock kan jag köra på fullt skaft eftersom jag ändå ska slipa rent tanken sen. Måste dock slipa bort merparten av klarlacken som ligger på dekalerna först, annars rår inte suddgummit på dekalerna eftersom klarlacken är för hård.
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Robban_C skrev:
Men vänta nu, det finns ingen billack som förstörs av T-röd. Vad var din bil lackad med? Vattenfärg? :D
Vit golf av 1986 år modell, vad dom lackar dom med vet jag inte men efter lite gnuggande med T röd kunde man se vad dom grundar med, det är grått.
Hur som helst behövs inga våldsamma vätskor eller metoder för varningsdekalerna, det räcker med vanlig avfettning om man låter det dra en stund. Borde vara samma typ av dekaler eftersom båda är Suzuki.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lack som missköts oxiderar, då räcker det med att gnugga lite med tummen så kommer grundfärgen fram. Är man det minsta rädd om bilen/hojen kan man iaf använda ett vax UTAN att polera upp glansen - huvudsaken lacken får sitt "solskyddsmedel". Med det spar man minst 99% tid jämfört med en polernisse. Ska man sen sälja fordonet är det bara att tvätta bort all gammal vax och polera upp den (i princip) nya färgen.

BugEyes skrev:
Vit golf av 1986 år modell
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
andersbrink skrev:
Lack som missköts oxiderar, då räcker det med att gnugga lite med tummen så kommer grundfärgen fram. Är man det minsta rädd om bilen/hojen kan man iaf använda ett vax UTAN att polera upp glansen - huvudsaken lacken får sitt "solskyddsmedel". Med det spar man minst 99% tid jämfört med en polernisse. Ska man sen sälja fordonet är det bara att tvätta bort all gammal vax och polera upp den (i princip) nya färgen.

Nu ska ni få höra... Aceton o t-dojja funkar på lackerade ytor... men hur gör man då klistermärket sitter på en plastdetalj..??!?
Aceton är ingen höjdare då!!

Prova Vademecum munvatten.. funkar utmärkt!!
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top