Vart köper jag en pall öl?

danjel

Real Men Ride Twins
Gick med
9 Apr 2005
Tjenare!
Jag och en polare ska ha en stor fest så vi tänkte dra till Tyskland och inhandla en pall med öl! Någon som har lite tips om hur jag går till väga?

1. Vart hyr jag billigast (och vad kostar) en lätt lastbil som får köras på B-kort men ändå klarar vikten?
2. Färja/bro? Med tanke på pris och tullrisk.
3. Vilken butik? Jag går väl knappast in till närmsta kiosk och ber om en pall öl..
4. Måste jag maila/ringa i förväg?
5. Vilken ölsort? Billig men god!

Så så låt höra! Någon med lite erfarenheter om detta lär det väl finnas! :)

finns en enorm butik precis vid färjeterminalen vid Puttgarten, grannen var över förra veckan och köpte öl/vin/sprit för 5000 inför sin 50-års fest :gnissla

Om du kan få en 33cl burk för under 2:- /burken gör du ett riktigt klipp :tummenupp Köpte själv 2 pallar Carlsberg guld 5,8or för 9 Euro styck :tuttar

Bara åka till närmsta affär och be om en pall med Norrlands guld export. :tummenupp Vikten på pallen med öl skall finnas här i någon tråd. Väg en 33cl burk annars, 99 flak/pall btw.

mini-knutten skrev:
2358406 finns en enorm butik precis vid färjeterminalen vid Puttgarten, grannen var över förra veckan och köpte öl/vin/sprit för 5000 inför sin 50-års fest :gnissla

Om du kan få en 33cl burk för under 2:- /burken gör du ett riktigt klipp :tummenupp Köpte själv 2 pallar Carlsberg guld 5,8or för 9 Euro styck :tuttar

vet du vad butiken heter eller om dom har nån internetadress?

du menade 2 plattor va? ;)

mini-knutten skrev:
2358406 finns en enorm butik precis vid färjeterminalen vid Puttgarten, grannen var över förra veckan och köpte öl/vin/sprit för 5000 inför sin 50-års fest :gnissla

5000? Det va mesigt. Jag handlade sällan under 10k/resa när jag va i den svängen.

Ska du handla pall så är det smidigast att förbeställa hos calles.

Ska du hyra gör du det typ på statoil, en ny kombi-diesel duger dock ofta bra. Helsingör-helsinborg, rödby-puttgarden är billigast, där får man även öl-rese-rabatt :).

I tullen gäller det att vara smidig. Säg inte det alla andra gör, nämligen säga att du ska ha bröllop/fest. Täck över det du har och håll fast vid att det är för privat bruk. Det kan bli lite svettigt imellanåt men behåll lugnet och va inte otrevlig men bestämd :)

HanneZ skrev:
2358442 5000? Det va mesigt. Jag handlade sällan under 10k/resa när jag va i den svängen.

Ska du hyra gör du det typ på statoil, en ny kombi-diesel duger dock ofta bra. Helsingör-helsinborg, rödby-puttgarden är billigast, där får man även öl-rese-rabatt :).

I tullen gäller det att vara smidig. Säg inte det alla andra gör, nämligen säga att du ska ha bröllop/fest. Täck över det du har och håll fast vid att det är för privat bruk. Det kan bli lite svettigt imellanåt men behåll lugnet och va inte otrevlig men bestämd :)
Han ska ju ha en stor fest säger han, så varför ska han då inte tala om det :va Det enda han behöver kunna göra är att på något sätt bevisa att festen verkligen kommer äga rum, men då är det väl isf enklare att tala med tullen innan han ska åka så att han slipper problem.

HanneZ skrev:
2358442 5000? Det va mesigt. Jag handlade sällan under 10k/resa när jag va i den svängen.

Killen med rutin... :tummenupp

Spiken skrev:
2358462 Han ska ju ha en stor fest säger han, så varför ska han då inte tala om det :va Det enda han behöver kunna göra är att på något sätt bevisa att festen verkligen kommer äga rum, men då är det väl isf enklare att tala med tullen innan han ska åka så att han slipper problem.
Som sagt, det är det vanligaste svaret dom får. Att dra den oftast förekommande ursäkten drar ofta öronen till sig. Säg att det är ungefär den ranson som tullen anser vara för privat bruk. Är dom på hugget ställer dom 10 snabba frågor: Vem är spriten till, vem har betalat, vem äger bilen, vem har betalt bensinen. Säg bara jag, jag, jag, jag på alla frågor så är det bara att rulla vidare :banana

hållundan skrev:
2358474 Killen med rutin... :tummenupp
Lätt, det vet du! :D

Last edited:
danjel skrev:
2358440 vet du vad butiken heter eller om dom har nån internetadress?

du menade 2 plattor va? ;)

Ligger en stor Pråm, Scandlines egna gränsshop. Går ej att missa. Nära och bra i samma hamn. Dom säljer pallar. Bara att be så kör dom ut med truck och lastar på flaket.

mini-knutten skrev:

Du vet att det är aningens aningens skillnad mellan en pall och en platta :D :D :D

jag hämtade 40lock 20L sprit lite vin o dooleys mm ensam i min opel vectra och när jag blev stannad frågade tullfarbrorn

- jaha, var är du hemmahörande då?
-Karlstad!
-Du har vart och hämtat lite och dricka ser jag!
-jajamen.
-Hur mycket är det??
-det är 380kg mer vågade jag inte lasta för maxlasten är 400kg.
-Vad är det för dricka då?
-Lite öl o cider o vin o dooleys o godis.
-Jaha... ska du ha det skälv??
-Ja.
....Jaja du kan åka.

annars Jag brukar hyra en renault traffic på ok/Q8 får lasta 1100kg har jag för mig.

Last edited:
Vad får man ge för en pal i Tyskland? 50cl då! Får man någon extra rabbat för mängden man köper? Har fått ett bra erbjudande på att köpa här i Svergie. Tror knappt jag tjänar på att åka till Tyskland :/

Mr.M skrev:
2359944 Vad får man ge för en pal i Tyskland? 50cl då! Får man någon extra rabbat för mängden man köper? Har fått ett bra erbjudande på att köpa här i Svergie. Tror knappt jag tjänar på att åka till Tyskland :/

Ett flak 50cl norrland kostar 130 SEK på Calles, 280 SEK på bolaget.

Jag handlade i Heiligenhafen på Calles när jag var på väg hem från vm, jag sparde ca 10 lax på att handla där mot att handla på bolaget.

danjel skrev:
2358403 Tjenare!
Jag och en polare ska ha en stor fest så vi tänkte dra till Tyskland och inhandla en pall med öl! Någon som har lite tips om hur jag går till väga?

1. Vart hyr jag billigast (och vad kostar) en lätt lastbil som får köras på B-kort men ändå klarar vikten?
2. Färja/bro? Med tanke på pris och tullrisk.
3. Vilken butik? Jag går väl knappast in till närmsta kiosk och ber om en pall öl..
4. Måste jag maila/ringa i förväg?
5. Vilken ölsort? Billig men god!

Så så låt höra! Någon med lite erfarenheter om detta lär det väl finnas! :)

3. Handla på bordershop (3 min från hamnen) eller Calles (20 min från hamnen)
skiljer lite i pris beroende på vilken ölsort

4. Nae

5.Carlsberg, tuborg 70kr plattan
slots 45kr
harboe, hansa 40 typ

Skulle köpt slots, den är ganska go (lite tam) och billig

sist jag va där såg jag en kille lasta in en pall gin bla i sin citroen c5 (luftfjädring) syntes ingenting. En sån vill jag ha!! ;)

i affären finns lappar du fyller i så slipper du panten

Last edited:
jens__E skrev:
2360281 Hur mycket får man lasta i en sånn?
Är det b-kort på dom?
Är det 18 eller 20 som gäller för att handla i tyskland?

Såg 1100kg i maxlast på nån test jag sökte mig till på nätet.
Sök på renault megane maxlast så hittar du nog.
Jag har lastat 950 kg utan problem.

Den räknas som personbil så det är B-kort som gäller.

Kan inte tänka mig att dom bryr sig.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...