Vart tar alla stulna cyklar vägen??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det verkar ju som att det stjäls en hel del sporthojar här i landet :whip och kom då att tänka på en sak. Var tar dom stulna cyklarna vägen? :confused:

Om en bil blir stulen så är det rätt ofta en äldre bil som bara används till att komma från A till B av några småtjuvar.
Om det är en dyr bil så återfinns dessa sällan pga. fraktas tex till öststater osv..
Vanliga vilar typ prisklass 100"-200" används ofta till andra brott som rån osv. Dessa återfinns ju emellertid rätt ofta..

Motorcyklar då????
Värdet är sällan högt, 60"-120" och är oftast svårare att stjäla än en motsvarande bil.
Var faan är alla cyklar!! Förs. bedrägeri.. sålda som reservdelar..

Vad vet jag. Rätta mig om jag har fel!!!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Hojarna säljs förmodligen i delar och en del rullar säkert på banor runt om i landet. Tyvärr är inte mc-åkare så mycket mer samvetsgranna än medelsvensson.

spiff

Guest
Jag skulle gärna veta det,,,,min R6a försvann 2002-07-15 mitt under min pågånde semester och är inte sedd sedan!

2001 R6 SUJ 222 = M.I.A

nåväl nu har jag fått det reglerat och reinvesterat i gixxer 600
så nu är det ok, men det var INTE kul att flyga hem med skinnställ, hjälm, packväskor (ja jag hade väskor på min R6 a , bästa touring måppen=) tält & sovsäck !!

DÖD åt mc tjyvar

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
spiff skrev:
Jag skulle gärna veta det,,,,min R6a försvann 2002-07-15 mitt under min pågånde semester och är inte sedd sedan!

2001 R6 SUJ 222 = M.I.A

nåväl nu har jag fått det reglerat och reinvesterat i gixxer 600
så nu är det ok, men det var INTE kul att flyga hem med skinnställ, hjälm, packväskor (ja jag hade väskor på min R6 a , bästa touring måppen=) tält & sovsäck !!

DÖD åt mc tjyvar

Vart var du när du blev av med den?

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Vart tar alla stulna cyklar vägen??

Svart hål? :D

Pratade med en polis i Karlstad för ett tag sedan. Pga Kd:s närhet till Norge så försvinner väldigt många stulna hojar dit. Framför allt Harry Parkinsson och plastraketer.

s9d8as0vjk

Guest
Skulle nog vilja påstå att en tredjedel av de stulna hojarna är FB:n ... skulle vilja se skillnaden i statistiken på stölder när det gäller hel/halv-försäkrade hojar.

s9d8as0vjk

Guest
Skillnaden i antal stölder på hel och halvförsäkrade hojar borde vara andelen FB:n då att göra ett FB med helförsäkring verkar lite onödigt ...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
hp skrev:
Hojarna säljs förmodligen i delar och en del rullar säkert på banor runt om i landet. Tyvärr är inte mc-åkare så mycket mer samvetsgranna än medelsvensson.
Tävlingshojar MÅSTE ha ett Mc id Card, stulna hojar får inga sådana :fakta

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
GSXR1100R skrev:
Så om hjulen, cylindrarna och framgaffeln skulle vara från en stulen hoj skulle detta upptäckas menar du? Hmmmm, det undrar jag verkligen....

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Mr B skrev:
Skillnaden i antal stölder på hel och halvförsäkrade hojar borde vara andelen FB:n då att göra ett FB med helförsäkring verkar lite onödigt ...

Man planerar väl knappast att göra FB när man först köper och försäkrar hojen?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
En del hojar stjäls och används till att bygga upp nåns nykrashade hoj, en del går över pölen med båt, många försvinner på hösten efter att först ha blivit utanonserade några ggr för försäljning.

s9d8as0vjk

Guest
isbjörnen, nu hänger du inte riktigt med verkar det som ...

En del tar halvförsäkring för att det är billigare än hel och när dom sen kraschar så har dom inte råd att fixa hojen så istället får dom hojen "stulen" och kräver pengar från försäkringsbolaget ändå. Ett FB helt enkelt ...

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
hp skrev:
Så om hjulen, cylindrarna och framgaffeln skulle vara från en stulen hoj skulle detta upptäckas menar du? Hmmmm, det undrar jag verkligen....

Nu var det nog hela hojar han menade.
På 90 talets början uppdagades det en del stulna cyklar på RR banorna därför är reglerna ändrade för att det ska bli svårare.
Visst delar finns det säkert mycket av som sålts via SK seriösa annonsörer i våra div. mc tidningar.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Ja, jag menade ju inte att alla tävlingsförare är tjuvar, men behovet av delar är stort och budgeten oftast liten så många frestas nog att köpa billigt.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
GSXR1100R skrev:

Fast ännu har väl inte larmtjänsts register över stulna hojar körts mot MCID-registret?

Holmes

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Ingen :(
juha01 skrev:
Värdet är sällan högt, 60"-120" och är oftast svårare att stjäla än en motsvarande bil.

Ja och Nej skulle jag vilja påstå utan några källor...
När man låser hojjar så e det ju inte alltid fast i något. Två vuxna män skulle ju inte ha altför svårt att slänga in en plastracket på 190kg i en skåpbil? Desutom kan de plocka ett par st när de ändå håller på.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var väl någon liga som åkte fast förra året som hade snott hojar i Sverige och skeppat över dom till Finland där dom fick nya identiteter och såldes för en stor summa (hojar är dyra i Finland).

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...