Vart tar strömmen vägen-dött batteri

sven.m.

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
bromölla
Hoj
Suzuki GSX-s 1000 -16
Köpte en ny Suzuki GSX-s 1000,för ett år sen.
Underhålls laddade batteriet i vinter-och hade bra ström i våras.
Så en dag när jag skulle köra,var min mc helt död, batteriet visade 4 volt !
Min handlare sa att batteriet var kass,och jag köpte ett nytt.(ingen garanti efter 6 mån.)
I dag 6 veckor senare-samma sak igen.Nu hade batteriet 0,5 volt !
Jag körde senast i förrgår,och allt fungerade bra.
Hur kan så mycket ström bara försvinna?
Nån som varit med om nått liknande?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Inte för att det svarar på din fråga, men hur kan detta inte vara ett garantiärende? Om du inte glömt lyset eller annat påslaget så är det rätt stora oddds på att något är fel med elektroniken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det låter onekligen som om du skulle vara betjänt av att mäta om det är något som fuldrar ström, eller hur hojen laddar med motorn igång.
Du kan ha en trasig laddregulator som dödar batterier med överspänning, och då är det definitivt ett garantiärende.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
6 månaders garanti? Är väl snarare 2-5 års garanti på en ny hoj.

Det där är definitivt något fel med hojen så länge du inte pillat med extraljus, byta blinkers, xenon-kit eller liknande.

Saxar från deras garanti:

"Förlängd reklamationsrätt på motor och elektronik!

Från den 1 januari 2003 har Suzuki en trygghetsgaranti på hela 5 år för nylevererade motorcyklar.

Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator. Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk eller tävlingsliknande förhållanden."


Nu vet jag inte om dom tolkat som att det är ditt batteri det är fel på när det är dött men att det dör från första början tyder på något problem med motorcykeln. Vi har grejjer på jobbet som står och laddas på och av, dygnet runt, i allt från +30 grader till -30 grader beroende på säsong, inte ens dom batterierna byts speciellt ofta.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Du har inte dragit nyckeln ett hack till när du låst styrlåset ? Då går parkeringsljuset till .Är så på min Suzuki
 

sven.m.

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
bromölla
Hoj
Suzuki GSX-s 1000 -16
Batteri innefattas inte i garantin,enligt handlaren och Suzuki.
Tack för era svar,jag ska lämna in den på tisdag och kräva att dom
fixar den.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Batteri innefattas inte i garantin,enligt handlaren och Suzuki.

Nej, men laddregulator och annan elektronik som kan elda batterier gör det, och om hojen dödar batterier så ska din garanti täcka eldade batterier.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top