Varvar inte över 2-3k

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Nyy, de e roplem va!

Vad som skulle bli en nice efter jobbet repa blev istället 4h meckande med en Gerber.

Kör i en uppförsbacke, hojen dör. Vrider om till reservtanken,kommer kanske 500m, den dör igen.
Efter det så går det inte att varva över 3k.

Problemet som jag ser det är att lackeraren inte täckt för mynningen ner i tanken, så när jag öppna tanklocket har soppan käkat upp färgen och lämnat massa färggegga.
Fick av tanken, soppafiltret etc. Soppan flödar bra igenom där. Även soppapumpen. Luftfiltret å förgasarna ser bra ut.

Nu till frågan. Kan spridarna ha geggat ihop av all smörja?

Det som händer är att om man gasar järnet så toppar den kanske 4500 rpm, men sedan dör den. Jämn gas kan man ge upp till 2500 rpm.
Skumma var att när jag tog av ljuddämparen så varvar han kanske högst 7-8k .Sen dör.

Så jag fick höjja tomgången till 3k och sedan puttra hem i 30 km/h i 1 mil kanske. :huvet

Blev långt det här, hoppas nån orkar läsa.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Funkar den om du kör med tanklocket öppet? Funkar inte avluftningen blir det undertryck och den går som skit och smäller osv.

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Funkar inte med locket uppe. Känns som att nånstans sitter det färgsmet som hindrar flödet. Kan ju iofs vara något helt annat!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Köp en 1 liter Xylene-M på din lokala OK/Q8-mack och häll i tanken om du inte vill plocka isär allt i molekyler. Funkar lika bra med Toulen om du har det. Det enda som händer är att oktantalet höjs 2 hela steg, från t.ex. 98 till 100 oktan, inget annat. Hojen tar absolut ingen skada av det. Xylen och Toulen är lösningsmedel som de flesta färger inte pallar att stå emot. Funkar det inte med det, well... bit i det sura och börja mecka.

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
andersbrink skrev:
Köp en 1 liter Xylene-M på din lokala OK/Q8-mack och häll i tanken om du inte vill plocka isär allt i molekyler. Funkar lika bra med Toulen om du har det. Det enda som händer är att oktantalet höjs 2 hela steg, från t.ex. 98 till 100 oktan, inget annat. Hojen tar absolut ingen skada av det. Xylen och Toulen är lösningsmedel som de flesta färger inte pallar att stå emot. Funkar det inte med det, well... bit i det sura och börja mecka.

Drar till macken nu. Provade att ta bort tanken och filtret. Fyllde en 50cl fanta flaska som soppatank. Utan bra resultat.
Hur mycket Xylen smet ska jag ha i flaskan?

Hur testar man soppa pumpen? Tvivlar stark på att den har sagt upp sig. Är ju rätt svårt att mäta bar med ögat!

Vad är felsökningsmetoden efter soppapumpen?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du kan köra med upp till 30% Xylen, den kommer att svartryka lite men är helt ofarligt.

Hm... inte över 3000 varv... har du verkligen ett luftfilter monterat, eller åt andra hållet - har luftfiltret blivit igensatt av sprutfärgen?

ManOwaR skrev:
Drar till macken nu. Provade att ta bort tanken och filtret.
Fyllde en 50cl fanta flaska som soppatank. Utan bra resultat.
Hur mycket Xylen smet ska jag ha i flaskan?

Hur testar man soppa pumpen? Tvivlar stark på att den har sagt upp sig. Är ju rätt svårt att mäta bar med ögat!

Vad är felsökningsmetoden efter soppapumpen?

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
andersbrink skrev:
Du kan köra med upp till 30% Xylen, den kommer att svartryka lite men är helt ofarligt.

Hm... inte över 3000 varv... har du verkligen ett luftfilter monterat, eller åt andra hållet - har luftfiltret blivit igensatt av sprutfärgen?

Tack för engagemanget.

Har rivit förgasare etc. Hittar inget fel där. Provade även med Xylenet i. Ingen skillnad.
Börjar fundera på om det är luften nånstans.
Med tanke på att färgen ska igenom 2 st sjukt täta filter borde inte flagor etc ha kommit igenom.

Hur fungerar dom stora svarta plastdosorna som sitter på trottelnålarna? När jag ger lite gas så fladdrar dom bara.
Luftfiltret är nytt har gått 20 mil kanske.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Exup är det väl på din?
Funkar den som den ska, iofs så borde den väl gå som den ska om den inte öppnar, bara det att den inte vill varva fullt.
OBS, nu gissar jag...
Om exupen inte öppnar som den ska och du ger full gas, borde den inte gå för fett då (sura)?
Ähh, jag tvivlar på mig själv när jag skriver det :tungan
Fast konstigare saker har ju hänt :hihi
//Tobbe

ManOwaR

Hell On Wheels
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
R6XZ -00 Project Fighter
Konstigare saker har inträffat som sagt.

Efter ha rivit halva hojjen skulle jag kolla tändstiften. Tog ur den ena gummi anordningen till stiftet. Kollade det, satte tillbaka, tryckte som 1 idiot och det sa schnnnäääpp när den satte sig.
Provade att trycka ner resterande 3 och där sa det schnnäääpp också.

Det som var felet.... Tändstifthylsorna hade rubbaat sig 1mm kanske.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
ManOwaR skrev:
Konstigare saker har inträffat som sagt.

Efter ha rivit halva hojjen skulle jag kolla tändstiften. Tog ur den ena gummi anordningen till stiftet. Kollade det, satte tillbaka, tryckte som 1 idiot och det sa schnnnäääpp när den satte sig.
Provade att trycka ner resterande 3 och där sa det schnnäääpp också.

Det som var felet.... Tändstifthylsorna hade rubbaat sig 1mm kanske.
Skönt att det löste sig utan att kosta skjortan då iaf :tummenupp
//Tobbe

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept