"Varvtalsproblem" på Virago 750 -94

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Farsan har ett problem med sin Virago...
Problemet blir när han släpper gasen vid växlingar.
När han släpper gasen så går handtaget och även vajern tillbaka precis som det ska, men hojen går inte ner i varv...
När hojen är kall går det bättre, men det blir sämre ju varmare den blir. :va
Vajer mm är uppsmort, och fungerar bra, så jag/vi vet inte om det kan ha med förgasarna eller något sånt att göra. Någon som har något tips?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Byt hoj?


Raggadadish! (trumvirvel) :) Nu tillförde jag verkligen något i tråden.
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Testa med att titta på armen som gas vajern sitter på om det är nåt fel där...

Den ska vara riktig.. tyvärr..
Hade varit ett hyfsat lätt fix annars.
Verkar vara något annat... Just att det blir sämre när den är varm också.
Tycker det verkar lite skumt..
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
har samma på en annan hoj, frågade en mekaniker.

kan vara spruckna membran i förgasaren, strul med flottörerna, plocka ner dom och kolla sa han

någon annan kanske vet mer
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om det är manuell choke på de där hojarna så skulle jag kolla att choken verkligen går tillbaks. Chokekretsen tillför ju inte bara bränsle utan även mer luft.
Annars är det nog, som KGK redan skrivit, läge att gå igenom förgasarnas slitdelar samt kolla flottörhöjd, att det inte finns några sugläckor etc.

/J
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Om det är manuell choke på de där hojarna så skulle jag kolla att choken verkligen går tillbaks. Chokekretsen tillför ju inte bara bränsle utan även mer luft.
Annars är det nog, som KGK redan skrivit, läge att gå igenom förgasarnas slitdelar samt kolla flottörhöjd, att det inte finns några sugläckor etc.

/J

Okej. Ska kolla upp det där med choken först och främst. Tack för svaren grabbar:yoparty
Får hoppas det löser sig:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gör den enklaste testen först...Spruta startgas runt insuget mot topparna. dvs mellan förgasare och toppar höjs varavet av det så har insuget spruckit.
steg2 det där med shoken lät bra
steg3 rengörning av trottelspåren/trottel nogrann koll av membranet . Det gäller att trotteln löper snorlätt smörj inte in med olja!!
kolla även att spjället sitter fast i armen så inte skruvarna gängat upp sig! torrgasa och se om spjället stänger som det ska.
Steg4 Spräng skiten:D
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Plockade bort insuget så vi kunde kolla in i förgasarna. En av "spjällen" (vad dom nu heter) fastnar i uppläge ibland, så jag antar att det är det som är felet... Bara att plocka isär förgasaren och kolla antar jag. Vad tror ni? Borde vara det som är problemet eller? Är ju lite jobb att få ut förgasarna på denna hojen, så gör det ju helst inte i onödan.
Annars får man väl hoppa till Steg4 direkt:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top