vatten lekage? :S

Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Yamaha DT125R, YZ426
Tjo,

Jag har en yamaha DT125R -95 som jag precis har köpt ett DEP effekt system till, så jag montera det och provkörde lite. Märkte att jag behöver skruva lite på fögasarn för att få det å funka perfekt, så jag började på och pula me instälningarna på fögasarn, hittade en rätt så bra inställning men tror att jag behöver byra munstycke också. Men när jag hittat inställningen så stog jag på friläge och gasade lite, så gasade jag till upp i nästan 10000 varv så POFF! Så såg jag massa vatten och vatten ånga, vart rädd och stängde av motorn direkt. Tänkte att "nu har jag fått vatten lekage någon stans" men när jag provstarta motorn igen så hände ingenting den gick som normalt, fast jag har inte vågat varva upp igen.

Någon som varit me om nåt liknanade? eller vet vad som "felet" är?
är tacksam för svar // R

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
tycker det verkar som topplockspackningen, jag hade läckande toppackning på min TDR ett tag så man såg vattnet sippra ut. motorn blir svinvarm av det, inte bra.

Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Yamaha DT125R, YZ426
Jag tror att den så kallade poffen var mest vatten som träffade en varm krök, jag tror inte att den koka, iallafall inte enligt värme mätaren som visade ungefär mitt på skalan (en bra bit från rött). Kan vara topp locks packningen, ska kolla det men då vore det väl kommit ut vatten när jag startade upp motorn igen efter?

tack för alla svar //R

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det kanske låg lite vatten någonstans som rann ner på kröken :tomte

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Master_Rickard skrev:
2409853 Jag tror att den så kallade poffen var mest vatten som träffade en varm krök, jag tror inte att den koka, iallafall inte enligt värme mätaren som visade ungefär mitt på skalan (en bra bit från rött). Kan vara topp locks packningen, ska kolla det men då vore det väl kommit ut vatten när jag startade upp motorn igen efter?

tack för alla svar //R
Tror på samma sak. Vattnet blev varmt och expanderade och kom ut genom en övetrycksventil kanske och landade på motorn. Inget att oroa sig för mao.

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Master_Rickard skrev:
2409853 Jag tror att den så kallade poffen var mest vatten som träffade en varm krök, jag tror inte att den koka, iallafall inte enligt värme mätaren som visade ungefär mitt på skalan (en bra bit från rött). Kan vara topp locks packningen, ska kolla det men då vore det väl kommit ut vatten när jag startade upp motorn igen efter?

tack för alla svar //R

vattnet börjar inte sippra ut förns du varvar motorn över ca 5-6k, så toppackningen kan mycket väl ha gått fast det inte ran något när du starta nästa gång.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
NiklasL skrev:
2409990 vattnet börjar inte sippra ut förns du varvar motorn över ca 5-6k, så toppackningen kan mycket väl ha gått fast det inte ran något när du starta nästa gång.
Hö?

....

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Loy skrev:
2410070 Hö?

....

ja asså man måste få tryck i cylindern för att man ska se om topplockspackningen läcker, räcker inte med tomgång.. man får stå och varva lite.:)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
NiklasL skrev:
2410077 ja asså man måste få tryck i cylindern för att man ska se om topplockspackningen läcker, räcker inte med tomgång.. man får stå och varva lite.:)
Ahh, nu är jag med!

Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Yamaha DT125R, YZ426
Jag kollade lite närmare på det här problemet och upptäckte att det var slangklämman på kylarvatten slangen som hade givit upp, så jag böt ut den och nu är problemet åtgärdat.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...