Vattenavrinning visir

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Någon som har något klockrent tips på vad man kan smeta på visiret för bättre vattenavrinning?
Jag har provat några produkter på vindrutan på bilen
1. Biltema rainoff, svårt att få till det, blir gärna lite flammigt men funkar riktigt bra annars!
2. Biltema glaspolish. Blir också gärna lite flammigt men har ganska god vattenavrinning.
3. Möbelpolish. Riktigt svårt att få till en bra yta. avrinningen är bra men sämst av dessa tre. Den blir långsam.

För att få till en ok yta efter påsmetning är en blöt tvättsvamp ett bra tips, därefter någon luddfri trasa eller polerduk.

Så är det någon som har fler tips så delge gärna!

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Vanligt vax ... typ Lahega 33 eller Gold .... samt man kan kladda det på hojjen åxå :)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
KISS: Keep It Simple Stupid.

Precis som Pisken skriver.. Bilvax. Nu kommer säkert någon yla om polermedel och repor men jag har kört så på mina nuvarande visir i fyra år utan problem.

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
KISS: Keep It Simple Stupid.

Precis som Pisken skriver.. Bilvax. Nu kommer säkert någon yla om polermedel och repor men jag har kört så på mina nuvarande visir i fyra år utan problem.

Var ju rätt dumt av mig att inte ta upp det, för givetvis har jag använt sådant också, men jag minns inga speciella produktnamn. Tog upp ämnet nu med tanke på vilket väder vi har..

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Lösningen påå ALLA problem.

Bifogat

• strut.jpg
    strut.jpg
    80.3 KB · Visningar: 759

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
köpte en burk plastrengöring/polish till solfilmen på bilen av en polare som är solfilmsmontör, funkar även kalas på visiret, sprayen gör rent och ger en ruskigt glatt yta som är mycket beständig mot fläckar och har väldigt bra avrinning...

Plexus Plastic Cleaner heter den...

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Sonax flytande hårdvax. Funkar finfint och tror ej där e något polermedel i den.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Kan bara hålla med kören! Wax billigast! Glöm inte bort o vrida på huvudet så vinden kan dra bort vattnet från visiret:tummenupp

Fanns något förr som hette Rainx.. funka skit bra:)
vet dock ej om det finns fortfarande?

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Efter ett tips i dåvarande BIKE för sådär......25 år sen har jag använt "Johnson möbel pledge". INGET är bättre.

Har provat annat, även annan mobelpolish men, återigen....Nothing compares to Johnson.
Spraya rätt på flugorna sen torka/putsa m bomullstrasa. Första gången man använder det så sitter skiten rätt hårt. Nästa gång, när man "grundat" med Johnson så är skiten märkbart lättare att få bort.
Även ett visst imsydd får man av denna behandling så ett tips är att även putsa insidan med denna kvalitetsprodukt :tummenupp

Det bästa är säkert att putsa visiret när man åkt klart men så förutseende är aldrig jag. Hjälmen kan stå m skitigt visir i dagar/veckor. Den har till och med stått över vintern nån gång.Sen när jag ska ha den sprayar jag bara på, putsar av, kör.
Byter hjälm innan jag behöver byta visir. Och då byter jag ändå hjälm för sällan. dvs. har aldrig haft ett visir kortare än 5 år.

Enkelt, snabbt, det bara funkar helt enkelt.

Last edited:

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Så vart får man tag i denna lovordade produkt?

Om du menar Johnson som jag vurmar för :kär
så brukar det finnas i vanliga livsmedelsbutiker. Inte i alla men det brukar inte vara så svårt att hitta faktiskt.

Edit: Ja nu ser jag att det var det du menade

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Så vart får man tag i denna lovordade produkt?

Verkar som den utgått....
För ungefär ett år sedan gick jag runt i diverse snabbköp, stormarknader, möbelaffärer och andra försäljningsställen och kunde till min fasa konstatera att PLEDGE inte saluförs längre (!)

I en lanthandel i somras i värmland trodde jag att jag funnit ett restlager av den hett eftertraktade PLEDGE:en men i hyllan gapade det tomt, även som det stod på hyllan att där skulle stå PLEDGE möbepolityr.

PLEDGE är/var "the shit", vattnet rinner av utan problem, microrepor läggs igen, fluglik avlägsnas med lätthet. -Jag har några droppar kvar i en flaska i garaget, används vid speciella tillfällen, den är min, bara min, my precious...

P.S. -Om någon sitter på ett lager med Pledge eller vet var det finns så går det bra att skicka mig ett PM D.S.

-Eller vänta nu, verkar som den kanske finns ändå, this is it:http://kontorab.rkv.se/foretag/Product.aspx?product_id=2008010913433085XC5Z8F33UL4JS2P1

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife