Vattentät liner, hur funkar det ens?

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Kör mycket i stan, både för pendling och allmänna ärenden. Blir därför både en del rödljusväntan och vandranden i affärer med mc stället på. Har i dagsläget ett svart, relativt oventilerat ställ som i solen hettar till rätt rejält när temperaturnerna går upp och vinddraget försvinner.

Funderar därför på att inför sommarsäsongen investera i ett ljust och välventilerat ställ. Jag förstår ju att det skulle vara en utopi att ha det i ett ställ som håller för en långtur i ösregn utan att ta på sig något mer utanpå. Samtidigt vill jag ju gärna slippa ta på ett regnställ utanpå bara för att klara av 20 minutersdusch på väg hem från jobbet så någon form av grundtålighet vill man ju ha.

Fick av någon anledning sug efter en Held Hakuna-jacka + Matata-byxan, dels för att det går att få i vitt men mest på grund av möjligheten att öppna luckor och flärpar för att släppa in luft.

Enligt Held själva ska det vara vattentätt när luckorna är stängda, men tätningen verkar gå ut på en vattentät liner man sätter på insidan. Jag förstår inte hur det skall fungera? Känns ju som att du kommer sitta med ett skyblött ställ som aldrig torka om vattnet inte stoppas förens det tagit sig igenom ytterlagret. Har jag missförstått tanken? Är det någon annan som kört med ställ med liknande funktion? Funkar det?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag kollade en hel del på ställ förrförra året innan jag köpte jacka (en Klim Latitude), och så som den Held-jackan beskrivs så är det inte vad du söker. Den är bara vattentät när du har membranet i på insidan och den ventilerar bara när du INTE har det i eftersom membranet inte har några ventilationsöppningar. Dessutom, eftersom det sitter på insidan så är det såklart mycket bökigare att ta på än ett utanpåliggande regnställ. Du har också rätt i att hela jackan kommer bli blöt vid regn och ta lång tid att torka.

Jackan jag till sist köpte är ventilerad (7 öppningar) plus att den har laminerat Gore-tex, dvs öppningarna går rakt igenom skal+membran med vattentäta dragkedjor. Tror det är det du ska leta efter om du vill ha både ventilation och vattentätt.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Tack för svar! Då är det som jag misstänkte. Känns ju lika gärna som att man kan skita i att sälja jackan som vattentät om den ändå dränks. Men det kanske passar folk någonstans.

Jag får leta vidare helt enkelt. Klimen ser ju onekligen trevlig ut men hamnar kanske lite i överkant prismässigt för mig. Kanske lika bra att bita i det sura äpplet år köpa något ordentligt när man ändå håller på dock.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kika på Bike just nu.
De kör någon form av rea på Klim denna veckan. Kan ju alltid spara några kronor.

På lördag har du en tillställning på Elit MC som kanske kan vara värd att slänga ett öga på.

Om du inte vill gå upp så grönjäkligt i pris så finns det ju alltid Richa Touareg 2 eller Infinity 2 som också har laminerat, men till halva priset.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Eller vänta.
Vitt (ljust) var tydligen grejen. Då är nog Richa fel.
Rev'it har väl en hel del ljust om jag ser rätt.
Men vem som säljer sådant i butik i Göteborg har jag ingen aning om.

Närmsta jag kommer att tänka på ligger i Vänersborg.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Rev'it har väl en hel del ljust om jag ser rätt.
Men vem som säljer sådant i butik i Göteborg har jag ingen aning om.
Jag lyckades inte hitta nån, utan har efter tre sega vändor (så blir det när lagret ligger i.. Polen(!)) med paket fram och tillbaks fått tag på en Rev'it-jacka i rätt storlek från xlmoto. Den har fuktskydd i form av urtagbart foder, så jag är också nyfiken på hur bra det egentligen kommer att funka i regn.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Richas touareg kommer ju ändå i vit men jag tolkar det som att vattentåligheten även där består av ett uttagbart foder/membran på insidan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om det inte uttryckligen står att membranet är laminerat i jackan så får du dras med ett foder.
Jackan behöver dessutom vara vattenavvisande i yttertyget ananrs är det inte mycket vits med den.
Men nästan alla tillverkare har någon eller några sådana.
Handelsboden brukar ha några varianter i varierande kvalitet.
En anings kvalitetsförsäkran är det ju om det är Gore-tex i kläderna, även om jag haft otur även med sådana i några fall. Alla andra fantasinamn-tex är ju varianter på samma tema.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Richas touareg kommer ju ändå i vit men jag tolkar det som att vattentåligheten även där består av ett uttagbart foder/membran på insidan.
Touareg är så, medan Infinity 2-jackan är laminerat membran (dock ej Gore tex utan något annat). Dock har den bara två ventilationsöppningar vilket är för lite en varm dag enligt mig. Viktigt för mig var att då ventilationsslitsar på armarna, gör väldigt stor skillnad för komforten.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kolla begmarknaden efter Rukka och BMW i laminerad Goretex.
Du får köpa min laminerade Rukka billigt. Den håller dig sval i regnet. Garanterat vattenkyld, på insidan.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller med om ett laminerat Rukka.
Köpte ett för två år sedan, och förra året fick jag verkligen prova det i regn.
En hel dag i spöregn, men snustorrt underställ.
Så helnöjd med det, men det är svart, och hyfsat varmt (läs svettigt när man står still) på sommaren :)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har en scottjacka med regnskyddet närmast kroppen. Inget för omväxlande väder. Men funkar så länge man väl kör. Men visst, det torkar inte fort. När fodret inte är i kan det närmast liknas vid en endurojacka. Det funkar på korta turer. Man kan iofs kanske ha en poncho över den. Jag kör inte tillräckligt mycket för att motivera Klim eller motsvarande.

Ädit: Är det inte väldigt tråkigt att få småskador på sin dyra jacka? Man måste ju limma ihop alla skador för att den ska vara tät.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ädit: Är det inte väldigt tråkigt att få småskador på sin dyra jacka? Man måste ju limma ihop alla skador för att den ska vara tät.
Spinnakertejp är lösningen :cool:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med om ett laminerat Rukka.
Köpte ett för två år sedan, och förra året fick jag verkligen prova det i regn.
En hel dag i spöregn, men snustorrt underställ.
Så helnöjd med det, men det är svart, och hyfsat varmt (läs svettigt när man står still) på sommaren :)

Stora fördelen är att laminerade kläder inte blir våta/tunga/kalla.

Sedan är riktigt bra ställ tyvärr riktigt dyra. Begagnat är absolut ett alternativ om man inte vill pröjsa kring 20 loppor för ett MC-ställ.

Men är prisskillnaden motiverad? Jajamen, även om det är svårt att tro det om man inte provat. Till skillnad från en slipon...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Köpte ett Dainese-ställ på blocket 2007. Ca 1500 mil om året, och jackan är fortfarande nästan helt vattentät, trots att den är sliten som bara den. Laminerat med riktig Goretex. Sen hade jag turen att hitta en likadan modell på blocket för ca 3 år sedan. Hade hängt oanvänd i en garderob i 15, så fortfarande nyskick. Gav 400 spänn, och den klarar en hel dags regnande.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om det inte uttryckligen står att membranet är laminerat i jackan så får du dras med ett foder.
Jackan behöver dessutom vara vattenavvisande i yttertyget ananrs är det inte mycket vits med den.
Men nästan alla tillverkare har någon eller några sådana.
Handelsboden brukar ha några varianter i varierande kvalitet.
En anings kvalitetsförsäkran är det ju om det är Gore-tex i kläderna, även om jag haft otur även med sådana i några fall. Alla andra fantasinamn-tex är ju varianter på samma tema.
Ja. Dom flesta membran som skall vara vattentäta men ändå andas funkar utmärkt till MC kläder. Under förutsättning att plagget är rätt konstruerat så kommer det att hålla i stort sett lika tätt som ett med Gore-TEX. Skillnaden som är är att för att få sätta Gore-TEX loggan på så måste plagget certifieras där Gore granskar konstruktionen så att alla sömmar är tejpade eller limmade och att det rent generellt är konstruerat så att det ska hålla tätt. Detta för att Gore inte vill att deras membran skall kunna förknippas med kläder som inte håller tätt.
Så plagg där det står Gore-TEX innebär en lite högre garanti för att plagget faktiskt håller tätt men även dom andra varianterna på samma tema skall i normalfallet också hålla dig till så länge som dom inte är felkonstruerade.
Reservation naturligtvis för produktionsfel vilket ju kan hända oavsett fabrikat men det ska man ju kunna få löst på garanti med dom flesta märken.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag kollade en hel del på ställ förrförra året innan jag köpte jacka (en Klim Latitude), och så som den Held-jackan beskrivs så är det inte vad du söker. Den är bara vattentät när du har membranet i på insidan och den ventilerar bara när du INTE har det i eftersom membranet inte har några ventilationsöppningar. Dessutom, eftersom det sitter på insidan så är det såklart mycket bökigare att ta på än ett utanpåliggande regnställ. Du har också rätt i att hela jackan kommer bli blöt vid regn och ta lång tid att torka.

Jackan jag till sist köpte är ventilerad (7 öppningar) plus att den har laminerat Gore-tex, dvs öppningarna går rakt igenom skal+membran med vattentäta dragkedjor. Tror det är det du ska leta efter om du vill ha både ventilation och vattentätt.
Puffar gammal tråd.
Hur är din upplevelse av Klim Latitude jackan, du bör väl ha fått några duschar på dig?
Köpte du byxorna också?

Va o kollade idag o provade.
Tänker att någon rea under höst/vinter bör dyka upp.

Vill slippa böket med av o på med regnställ så fort det börjar skvätta när man e på längre tur.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Puffar gammal tråd.
Hur är din upplevelse av Klim Latitude jackan, du bör väl ha fått några duschar på dig?
Köpte du byxorna också?

Va o kollade idag o provade.
Tänker att någon rea under höst/vinter bör dyka upp.

Vill slippa böket med av o på med regnställ så fort det börjar skvätta när man e på längre tur.
Har inte testat jackan våldsamt mycket i regn, men någon/några timmars körning i regn vid olika tillfällen har det blivit. Är i stort nöjd, och tror att jag hade haft svårt att hitta en mycket bättre för ändamålet. Jag köpte en ganska tight storlek så får i bästa fall plats med en tunnare fleecetröja under (jackan har ingen medföljande liner), men värderade bra passform över möjlighet till att köra i riktigt kallt väder, ilket jag troligen ändå inte kommer göra.

Det jag gillar är såklart hur bra den funkar som vattentätt skal, hur bra den sitter på kroppen och hur utmärkt ventilationen är även ganska varma sommardagar. Det jag framförallt inte gillar är kragen, som inte går att sluta riktigt tätt och som med sporthojssittställning ger ett lite störande drag ner längs ryggen när man kör i kallare temperaturer. Har dock inte märkt av något problem med att vatten kommer in den vägen.

Köpte även ett par byxor, men inte Klims då de åtminstone när jag handlade bara har väldigt bylsiga modeller. Köpte istället ett par Dainese-allvädersbyxor som jag väl är sådär nöjd med. De gör jobbet men är inte riktigt så tight passform som jag hade önskat och sitter inte superbra på mig när jag har termolinern i.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
QUOTE="z1000sx, post: 6606208, member: 68584"]
Puffar gammal tråd.
Hur är din upplevelse av Klim Latitude jackan, du bör väl ha fått några duschar på dig?
Köpte du byxorna också?

Va o kollade idag o provade.
Tänker att någon rea under höst/vinter bör dyka upp.

Vill slippa böket med av o på med regnställ så fort det börjar skvätta när man e på längre tur.
[/QUOTE]
Jag skaffade faktisk också ett latitude-ställ till slut. Har åkt genom några riktiga regnväder och har hållit mig torr.

Har lite smågrejer som är irriterande, exempelvis öppnar sig alla ventilationsdragkedjor på ett håll som är lätt att öppna med en hand men inte stänga. Har mer än en gång hamnat i dunderskurar med luckorna öppna, då får man glatt vänta tills det dyker upp ett bra ställe att stanna för att stänga i farten är omöjligt.

Trots det är jag nöjd, det håller mig både torr och relativt sval, även när det är varmt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top