Vecka 17 är en nationell hastighetvecka

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Fortkörning främsta orsaken till dödsolyckor
Under vecka 17 utökar Polisen övervakningen av trafiken med inriktning på hastighetsöverträdelser i hela landet. För höga hastigheter är den främsta orsaken till att människor dör i trafiken. Även miljön är en vinnare om hastigheterna hålls på vägarna.

Här står polisen i trafiken

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Tack för infon ....ja då e det verkligen lätta på gasen annars får man böter och körkort på hal is!

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Kan inte alla idioter köra lite lugnare oavsett poliskontroller eller inte????????????????????????????????????????????????????????

Fattar inte att det ska behövas hot om polis för att få folk att fatta... Är redan trött på alla oansvariga fart dårar.

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
Kan de inte byta slogan

”TRAFIKPOLISEN DIN VÄN PÅ VÄGEN” passar bättre med
”TRAFIKPOLISEN DIN VÄN IVÄGEN” ;)

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Kan inte alla idioter köra lite lugnare oavsett poliskontroller eller inte????????????????????????????????????????????????????????

Fattar inte att det ska behövas hot om polis för att få folk att fatta... Är redan trött på alla oansvariga fart dårar.

Jaha då e du inklusiv inräknad i dom så fall..du kan inte säga att du kör lagligt för det gör du absolut ikke sa nikke:D

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750

Sen behöver man inte vara en fartdåre för att åka dit på en bot, räcker med ett par km/h över. Det är ju bara helt snett att man ska vara tvungen att sitta och stirra på hastighetsmätaren så man inte råkar köra 5km/h för fort. Var med om för två veckor sedan att två bilar framför mig blev tagna i nedförsbacke på en 70-raka, gick väl i 75-80, min bil gick fri.

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Jaha då e du inklusiv inräknad i dom så fall..du kan inte säga att du kör lagligt för det gör du absolut ikke sa nikke:D

Jaha, vilken tur att du känner mig...NOT!

Lokalvårdarbranschen kommer inte att få nobelpriset i år heller, sorry.

Ta reda på fakta innan du slänger ur dig saker du inte vet, ok?

Annars verkar du vara en trevlig prick!

Sen behöver man inte vara en fartdåre för att åka dit på en bot, räcker med ett par km/h över. Det är ju bara helt snett att man ska vara tvungen att sitta och stirra på hastighetsmätaren så man inte råkar köra 5km/h för fort. Var med om för två veckor sedan att två bilar framför mig blev tagna i nedförsbacke på en 70-raka, gick väl i 75-80, min bil gick fri.

Kanske måste förtydliga mig lite.

Jag menade inte att 83kmh på 70väg = fartdårar. Men när det går 172kmh som många verkar tycka är ok, då är det lite för mycket. Det var bara det ;-)

Last edited:

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
:yoparty :tungan
Jaha, vilken tur att du känner mig...NOT!

Lokalvårdarbranschen kommer inte att få nobelpriset i år heller, sorry.

Ta reda på fakta innan du slänger ur dig saker du inte vet, ok?

Annars verkar du vara en trevlig prick!

Kanske måste förtydliga mig lite.

Jag menade inte att 83kmh på 70väg = fartdårar. Men när det går 172kmh som många verkar tycka är ok, då är det lite för mycket. Det var bara det ;-)

Men som sagt så behöver jag inte ta reda på fakta.Säg nu inte att du kör lagligt :D lite spänning ska det vara ju annas e det inte lönt att köra mc om man nu ska köra som en kärring e det lika bra köpa en mopedbil heheh :):tungan tack det samma

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
:yoparty :tungan

Men som sagt så behöver jag inte ta reda på fakta.Säg nu inte att du kör lagligt :D lite spänning ska det vara ju annas e det inte lönt att köra mc om man nu ska köra som en kärring e det lika bra köpa en mopedbil heheh :):tungan tack det samma

Ledsen att behöva göra dig besviken, jag blir omkörd av kärringar på rullator. Kanske för att jag själv höll på att få en...(rullator)
Och nej det var inte mitt fel utan bilens (vänstersvängande) och det var laglig hastighet!
Körde inte hoj på fem år efter det.

:7peta

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Ledsen att behöva göra dig besviken, jag blir omkörd av kärringar på rullator. Kanske för att jag själv höll på att få en...(rullator)
Och nej det var inte mitt fel utan bilens (vänstersvängande) och det var laglig hastighet!
Körde inte hoj på fem år efter det.

:7peta

Då kan det alltså gå lika illa även fast man håller hastigheten?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Polaren Freddie (Mc budet) ringde för ett par år sen och varnade för poliskoll på värmdövägen vid fiskisavfarten. Tack som fan sa jag glatt för varningen då Jag pendlar den sträckan sen satte jag på mig hjälmen med tom blick och drog iväg ut mot värmdö. Självklart på bakhjulet under fiskisbron när Jag kollar upp och ser polisskaran som såg väldigt bister ut :gnissla

Det är bra att man tar in saker man hör:huvet

slashas

en elefant glömmer aldrig
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx1100f -88
fan vad jobbigt att behöva hålla hastigheten en hel vecka.......så var denna veckan förstörd................

Sanoj_lidatorp

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Yamaha TRX 850

Man behöver faktiskt inte titta på hastighetsmätaren så ofta om man ligger en bit under MAXhastigheten på sträckan.

// Jonas

.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Man behöver faktiskt inte titta på hastighetsmätaren så ofta om man ligger en bit under MAXhastigheten på sträckan.

// Jonas

.

Största problemet som jag ser det, är att tillåtna maxhastigheter ofta satts med hänsyn till mobilpratare, gps-programmerare, fotbollsmammor som delar ut hamburgare och cola till sina passagerare, samt vinterväglag. :rolleyes:
Självklart har jag också fokussvackor i trafiken, men generellt sett (och definitivt alltid på hojen) försöker jag verkligen vara en aktiv och defensiv förare med "tillräckliga" marginaler, vilket i kombination med en principgrundad önskan att följa lagen där så är möjligt, innebär att man på många vägsträckor (särskilt ens vanliga pendlingsrutter) blir rent ut sagt uttråkad på vägen.
Folk som dessutom kör ännu långsammare än tillåten hastighet bidrar starkt till hjärnblödning - särskilt de månader av året då jag kör dieselmerca och behöver flera hundra meter översiktlig och mötesfri väg för att köra om... :kulspruta

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kanske dags att sänka farten till 30+ då, så man hinner bromsa vid laserkontrollerna. "Fortkörning främsta orsaken", jojo... ännu ett argument taget ur luften.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Då kör vi la som 17 då:arsele

Bullshit,,,, Satsningen på hastighetsövervakningen under 2007 skulle sänka antalet döda i trafiken sa vägverket,,,,,,, vad hände, dödsiffran steg under 2007 jämfört med 2006.

Tänk på vad ni gör när ni är bakom styret/ratten,,,,

Så innerligt trött på detta enkelspåriga utalande att det är bara farten som dödar, de 2 killarna som dog, var inte det en vänstersvängade BIL, rätta mig om jag har fel.

Last edited:

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Då kör vi la som 17 då:arsele

Bullshit,,,, Satsningen på hastighetsövervakningen under 2007 skulle sänka antalet döda i trafiken sa vägverket,,,,,,, vad hände, dödsiffran steg under 2007 jämfört med 2006.

Tänk på vad ni gör när ni är bakom styret/ratten,,,,

Så innerligt trött på detta enkelspåriga utalande att det är bara farten som dödar, de 2 killarna som dog, var inte det en vänstersvängade BIL, rätta mig om jag har fel.

Kan ju ha något med att antalet motorcyklar ökat också, eller?

Jag tycker att vi ska ha fri fart. Då blir det ju en enkel "självsanering" av typen fartsyndare!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Polaren Freddie (Mc budet) ringde för ett par år sen och varnade för poliskoll på värmdövägen vid fiskisavfarten. Tack som fan sa jag glatt för varningen då Jag pendlar den sträckan sen satte jag på mig hjälmen med tom blick och drog iväg ut mot värmdö. Självklart på bakhjulet under fiskisbron när Jag kollar upp och ser polisskaran som såg väldigt bister ut :gnissla

Det är bra att man tar in saker man hör:huvet

Ja djävlar vilket klantarsle :rofl fast visst är det så lätt att glömma,, det sägs ha göra med åldern, tror jag, fast jag har glömt vart jag hört det

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept