Veidec-hojar

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag har lite funderingar kring de Veidec-hojar som finns till salu på sporthoj.com nu. Hur mycket underhåll kräver en sådan trimmad/kittad pjäs egentligen? Bör någon som är mek-kunnig på hobbynivå anställa några mekaniker innan han/hon slår till på en sådan? :) Onödig fråga med tanke på att jag inte ska köpa någon(inte den här vecka iaf.) utan mest undrar lite. Men va fan..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det beror ju helt på hur du satsar. De går en säsong utan att behöva öppna dem (om inget rasar då... :crash) men då krävs en rejäl renovering efter säsongen. De kommer inte att lämna lika mycket pulver mot slutet av säsongen heller. Täta kontroller och oljebyten är såklart viktigt. Motorrenovering ska inte behöva vara mer avancerad än på en standardcykel. Se bara till att du får med info om vilka delar som använts och mått och specifikationer osv. De gröna hojarna som finns till salu är dessutom de snyggaste i årets upplaga av Veidec. Köp en.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Mattias skrev:
De går en säsong utan att behöva öppna dem (om inget rasar då... :crash)

Ibland rasas det mer än lovligt.. Pär sköt tre-fyra motorer på en helg som mest tror jag..

/B

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
!

Bj.O.rn skrev:
Ibland rasas det mer än lovligt.. Pär sköt tre-fyra motorer på en helg som mest tror jag..

/B

Oj! Det låter ju lite smådyrt. I ett sådant fall kan man ju kasta i en mopedmotor och ha den på gatan tills man har råd att fixa till den igen. Alternativet för en amatörmekaniker kanske är en mindre trimmad hoj som inte behöver lika mycket vård?

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Re: !

pitte skrev:
Oj! Det låter ju lite smådyrt. I ett sådant fall kan man ju kasta i en mopedmotor och ha den på gatan tills man har råd att fixa till den igen. Alternativet för en amatörmekaniker kanske är en mindre trimmad hoj som inte behöver lika mycket vård?

Ja, standard motor är oftast billigare i längden. Men det finns undantagfall...

Köp min vetja

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: !

pitte skrev:

Det här var visserligen ett extremfall, jag tror inte nån skjutit lika mycket motorer nån gång på en säsong som Pär gjorde i år..

Fast att en supersportkittad hoj (på den nivån) funkar en hel säsong förutom oljebyten utan problem har jag svårt att tro..

/B

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
CBR 1000 RR -07
Det känns som att jag vid ett ev. köp av racehoj kommer satsa på en mer standardbetonad hoj. Åtminstonde i motorn. Är man taskig på att meka så är man. Måste ju få sålt gathojen först annars blir det ingen över huvud taget.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det stora problemet med folket i Veidec är väl att de plockar ut de sissta % i varv byter man olja ofta och kör med varvtalstopp 1000 varv lägre håller troligen motorerna länge.

Iof kan man alltid undra hur pass fräscha motorerna man får till hojjarna är???

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Borsiin skrev:
Det stora problemet med folket i Veidec är väl att de plockar ut de sissta % i varv byter man olja ofta och kör med varvtalstopp 1000 varv lägre håller troligen motorerna länge.

Ligger nog mycket i det!

/B

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1200R
Någon nämnde att sänka varvtalet, det hjälper helt klart. I övrigt så är det framför allt att motorn skall täta som är det viktigaste, kolvring alltså. Annars kan man läsa i service manualen, svårare än så är det inte! Vi tar isär dom för att kolla att allt står rätt till, vi har inte råd att bryta ett race om nu något skulle vara fel. Normalt sett så kan man köra en hel säsong, sen vid service går det år, kolvring, packningar och vevstaksbultar som man alltid byter!! Dom bultarna drar man bara en gång sen SKALL dom slängas!!!.. Det lät lite uppskrämt hår, så illa är det inte i verkligheten!

/Cralle

Cralle

Kör MotoGP (nästan)!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BMW K1200R
HAha, någon har bytt min bild?!?! Hur går det till? Jag har då inte gjort något, men det va ju en bra bild :)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Cralle skrev:
HAha, någon har bytt min bild?!?! Hur går det till? Jag har då inte gjort något, men det va ju en bra bild :)

Tror att det är Mattias som har varit framme och fixat lite. ;)

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
jag säger då inte nej till din hoj cralle... men frågan är om den inte är lite för vass.. (för en snäll förare) :p :bow

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Som sagt, det borde inte vara svårare att meka bara för att det är hårt trimmat, bara dyrare, eftersom man måste göra det oftare. Själv kommer jag inte att göra nått med motorn i min gixxer-600, dels för min ekonomi är begränsad och sen vill jag lägga min tid på att köra och inte på att skruva, även om det är ganska kul det med.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...