Vem äger wwwadressen?

Fazer

Medlem 191
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Min Italienska älskarinna
Vart kan man gå in och titta, vem det är som har reg, äger www.adressen.??
Har sett att det finns en sådan sida, men glömt adressen.
Tackar om någon vet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
använd aldrig joker för att KÖPA domäner.. jisses! Dem har värsta Jokerfejset. Det är typ stört omöjligt att flytta till annan s.k Domain Registrar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det här är nåt nåt som jag aldrig förstått mig på... Vem bestämmer egentligen vem som äger en internetadress? Hur stora resurser skulle behövas för att exempelvis ta över http://www.nasa.gov och istället lägga upp en sida om kaktusar där?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
berggren_martin skrev:
Det här är nåt nåt som jag aldrig förstått mig på... Vem bestämmer egentligen vem som äger en internetadress? Hur stora resurser skulle behövas för att exempelvis ta över http://www.nasa.gov och istället lägga upp en sida om kaktusar där?

De som bestämmer heter NIC och är en "överkucku" för alla adresser. Dedan finns det . (punkt) domäner. Sedan se domän (eller com, org, osv) Efter detta kommer namnet på "din" sida. sedan datornamnet. För varje sånt steg så finns det en "bestämmare. Ett webhotell, företag, privatperson som bestämmer vad som skall ligga under detta. Detta styrs via en responsible person. All denna info kan man få om man slår ett NSLOOKUP i vilken dator som helst (Kommanprompten). skriv sedan SET TYPE= ALL, ENTER. Skriv sedan domännamnet (ex. di.se) så ser du massa info. NEJ man kan OFTAST inte "hijacka" en adress. Eller kan å kan. Men det ska mycket till. Särskilt på de "stora" adresserna (typ NASA osv...)

Frågor? Försent (gammalt lumpenordspråk)

Ha det!

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...