Vem är duktig på fyrtaktsvevar i södra Sverige?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Behöver byta vevstake på en vevaxel där staken sitter pressad på veven. Vem gör detta i södra Sverige? EBOS brukar nämnas, men har hört en del konstigt om dem också. Finns det någon annan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det en CCM?

Karl Hagenbladh hittar du via SOE. Han är duktig på stånkavevar och rimlig i pris.

EBOS är duktiga men standardvevar lämnar de ändå vidare till en underleverantör och min erfarenhet är att kvaliteten är inom spec men inte spot on perfect. Och de tar betalt för perfekt...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det en CCM?

Karl Hagenbladh hittar du via SOE. Han är duktig på stånkavevar och rimlig i pris.

EBOS är duktiga men standardvevar lämnar de ändå vidare till en underleverantör och min erfarenhet är att kvaliteten är inom spec men inte spot on perfect. Och de tar betalt för perfekt...

Bra svar, tack. Är det användaren Hagenblad som verkar finnas i Norrköping jag ska kontakta?
Och ja, till CCMen. Dvs, Suzuki XF-motor så ingen konstig vev på nåt sätt.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det ät lättare än man kanske kan tro att byta vevstake och rikta en vev. Jag börjar med att kolla vilket kast veven har. Om den är rak inom några hundradelar är det ett bra utgångsläge för montering sedan. Därefter drar jag några ritsar över kanten på vevskinkorna för att kunna orientera dem lika sedan. Jag mäter även avståndet mellan dem på några ställen.

Nästa steg är att ta isär veven. Om jag har mothåll som passar använder jag det och pressar ut vevtappen. Det händer även att jag klyver vevstaken och kapar tappen med vinkelslip. Pressmomentet görs i en vanlig hydraulpress.

Den nya tappen, staken och lagret med brickor monteras sedan och veven pressas ihop igen mot märkningarna som gjordes innan. Det är viktigt att smörja vevtappen så att den inte skaver i hålen i vevskinkorna. Eventuell skarp kant i änden på tappen rundas av lite så att den inte kan gnaga.

Slutligen kollas veven i fixtur med indikatorklocka och riktas efter behov. Den man i huvudsak gör att att vrida vevskinkorna inbördes till minsta kast på tapparna. Mätningen görs så långt ut på dem som möjligt och ofta går det att komma ner till en hundradels kast även om något mer upp till ett par tre hundradelar också är okey om det inte går att få bättre. Begränsningen styrs av vilka toleranser som veven är tillverkad med.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det ät lättare än man kanske kan tro att byta vevstake och rikta en vev. Jag börjar med att kolla vilket kast veven har. Om den är rak inom några hundradelar är det ett bra utgångsläge för montering sedan. Därefter drar jag några ritsar över kanten på vevskinkorna för att kunna orientera dem lika sedan. Jag mäter även avståndet mellan dem på några ställen.

Nästa steg är att ta isär veven. Om jag har mothåll som passar använder jag det och pressar ut vevtappen. Det händer även att jag klyver vevstaken och kapar tappen med vinkelslip. Pressmomentet görs i en vanlig hydraulpress.

Den nya tappen, staken och lagret med brickor monteras sedan och veven pressas ihop igen mot märkningarna som gjordes innan. Det är viktigt att smörja vevtappen så att den inte skaver i hålen i vevskinkorna. Eventuell skarp kant i änden på tappen rundas av lite så att den inte kan gnaga.

Slutligen kollas veven i fixtur med indikatorklocka och riktas efter behov. Den man i huvudsak gör att att vrida vevskinkorna inbördes till minsta kast på tapparna. Mätningen görs så långt ut på dem som möjligt och ofta går det att komma ner till en hundradels kast även om något mer upp till ett par tre hundradelar också är okey om det inte går att få bättre. Begränsningen styrs av vilka toleranser som veven är tillverkad med.

Har förvisso en hydraulpress (10 ton) i garaget, men jag inser också mina begränsningar och skulle behöva pressa minst tre-fyra vevar innan jag skulle lyckas få en som funkar. Förutom då att jag inte har korrekta mothåll eller fixturer. Tack för informativt inlägg hur som!

Följdfråga: Behöver jag byta tappen också, eller kan den som sitter på återanvändas?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har förvisso en hydraulpress (10 ton) i garaget, men jag inser också mina begränsningar och skulle behöva pressa minst tre-fyra vevar innan jag skulle lyckas få en som funkar. Förutom då att jag inte har korrekta mothåll eller fixturer. Tack för informativt inlägg hur som!

Följdfråga: Behöver jag byta tappen också, eller kan den som sitter på återanvändas?

Tappen i storändan ingår normalt i stak-kittet, jag byter den alltid.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
10 tons press kommer du inte långt med. Jag har 20 ton o klarar precis att få isär 250 2T vevar 15-17 ton i press för att det skall börja röra sig är inte något konstigt..

Till o med våra moped vevar i dragracing sitter med 5-7 ton o dom har bara 17-22mm vevbult.

Men det är ganska okompliserat att pressa isär o byta vevstake samt rikta veven igen.

Mvh
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
10 tons press kommer du inte långt med. Jag har 20 ton o klarar precis att få isär 250 2T vevar 15-17 ton i press för att det skall börja röra sig är inte något konstigt..

Till o med våra moped vevar i dragracing sitter med 5-7 ton o dom har bara 17-22mm vevbult.

Men det är ganska okompliserat att pressa isär o byta vevstake samt rikta veven igen.

Mvh
Ok, ja, det blir inget pressande för mig. Det får någon kunnigare göra, t.ex. snubben som Boris tipsade om.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en press modell stor och har provat en del att pressa vevar. Att få isär och ihop är inga problem men jag är på tok för dålig att rikta. Ena gången blir det rätt nästan direkt och riktingen är gjord på 5min. Men nästa gång ger jag upp efter 2h försök med mycket svordomar och gråa hår.

Någon som är villig att lära mig?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag antar att du har lagt upp vevarna mellan två V-profiler och kollat med klocka. Där du ser att veven är hög om du mäter på ovansidan ska den slås upp i samma riktning på samma sida. Det beror på att den var hög undertill som gör att den lyfter där. Efter ett par sådan omgångar har du nollat vevskinkorna så bra det går. Om du fortfarande inte är nöjd pressar du ihop eller slår isär vevskinkorna med en kil på motsatta sidan av vevtappen till du har minimerat kastet ytterligare.

Här är en vev till en 125a som slår mindre än två tusendelar efter byte av vevstake och riktning med den metoden.
 

Bifogat

  • DSC06396.JPG
    DSC06396.JPG
    278.5 KB · Visningar: 82
  • DSC06397.JPG
    DSC06397.JPG
    214.6 KB · Visningar: 44
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top