Vem får alla andrahands kontrakt?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hur fan kommer det sig att det ä omöjligt att fåtag i en bostad i andra hand både i umeå och sthlm?
Trots att jag kan casha upp ett halvårs hyra i förskott, har en bostadsrätt i en annan stad som kan intyga både ekonomi och skötsel, inte röker, inte har husdjur, inte har några ekonomiska eller polisiela anmärkningar. :näsblod

Eller jo inneboende hos suspekta personer kan jag få men så fort det är eget så går jag tvär bet pga att jag inte har jobb då jag studerat nu i höst men insett att det inte är nåt för mig.

Blocket är ju fullt av 2hands uthyrningar (med sjuka överpriser men fuck it)
Vilka får dem egentligen de som har allt ordnat behöver ju knappast hyra i andra hand eller? Hade jag haft fast jobb hade jag väll för fan knatat till banken och sett vilken budget jag har för att leta bostadsrätt?:banana

Hur hade ni ställt er till att hyra ut till mig i den här sitsen?

Last edited:
Jag håller på att leta efter en hyresgäst till min lägenhet, och ska jag var ärlig hade du inte fått chansen. Jag vill hyra ut till en äldre, lugn och skötsam person med fast jobb. Till största delen för att jag inte kommer vara i närheten av Göteborg så jag kan inte följa upp det som händer med lägenheten. Studenter har inte en chans, jag vet själv hur det var att plugga, eller rättare sagt, hur många uppförde sig och skötte sitt boende.

Ärligt talat, det som jag har läst om dig i dina inlägg på SH så skulle jag aldrig hyra ut till dig... :tungan

Tillgång och efterfrågan. Så länge det är fler än en som söker så kan ju 1:a handsägaren välja. Det gäller att ge ett seriöst och pålitligt intryck.

Har du en ful frisyr, pratar konstigt, luktar illa, taskig social kompetens eller problem med att stava rätt så påverkar givetvis det, förutom det ekonomiska naturligtvis.

Men det är bara att kämpa på, ringa runt och försöka vara så trevlig som möjligt.

hyr lägenhet till ruggigt överpris, dra dom sedan inför hyresnämnden och få tillbaka dina pengar.
(finns ett par trådar om det i OT, men att söka upp dom är för besvärligt)

Jag håller på att leta efter en hyresgäst till min lägenhet, och ska jag var ärlig hade du inte fått chansen. Jag vill hyra ut till en äldre, lugn och skötsam person med fast jobb. Till största delen för att jag inte kommer vara i närheten av Göteborg så jag kan inte följa upp det som händer med lägenheten. Studenter har inte en chans, jag vet själv hur det var att plugga, eller rättare sagt, hur många uppförde sig och skötte sitt boende.
ah! fan va perfekt att kunna ta del av motpartens tankar så att säga :)

Hur många som stämmer in på den beskrivningen har inte eget boende?
Sen har jag referenser från ordföranden i bostadsrättsföreningen att jag inte har haft en ända fest på 1½ år och ända klagomålet är att toaletten hängde upp sig å inte sluta spola lagom tills jag åkte bort över helgen.

Är såna referenser värda nått?

Ja studenter va ett vidrigare folkslag än jag trodde..

Ärligt talat, det som jag har läst om dig i dina inlägg på SH så skulle jag aldrig hyra ut till dig... :tungan

Tillgång och efterfrågan. Så länge det är fler än en som söker så kan ju 1:a handsägaren välja. Det gäller att ge ett seriöst och pålitligt intryck.

Har du en ful frisyr, pratar konstigt, luktar illa, taskig social kompetens eller problem med att stava rätt så påverkar givetvis det, förutom det ekonomiska naturligtvis.

Men det är bara att kämpa på, ringa runt och försöka vara så trevlig som möjligt.

Haha kom på det att synen på mig är nog ganska vinklad och att jag va jävligt oeftertänksam i tonåren (vilket jag får lida för nu på många plan..)

det andra kan jag ju inte bedömma men tror inte jag är värre än nån annan.
hyr lägenhet till ruggigt överpris, dra dom sedan inför hyresnämnden och få tillbaka dina pengar.
(finns ett par trådar om det i OT, men att söka upp dom är för besvärligt)

haha ja det är ju en variant :D

Testa att vara inneboende hos en kommunist, skulle nog vara nyttigt :tummenupp
Gör det nu faktiskt! Kontentan va dock att jag helst inte delar alls.

Last edited:
När du skrev om läget för några veckor sedan så kikade jag in på blocket och såg alla annonser på folk som söker lägenheter. Jösses, det var foton, uppsatser hur seriösa och ordenkliga de är osv. Var ju typ i klass med folks CV:n när de söker jobb.

Obegripligt att det har kunnat bli sån konkurrens i en ort som Umeå.

Kanske finns någon gammal tant som känner sig ensam i sin stora villa (med garage givetvis)?

Du får ju bara kontrakt om du e snygg fattar du väl. :hihi

Ditt 1a intryck säger allt, tänk på det.
Jag får allt jag vill ha - därav min signatur :glömdet

Men lite allvarligt så går nog de flesta på en viss känsla de får när du förklarar ditt ärende/behov.
Tips: klä dig kanske lite bättre än mysbyxor, raka dig, het inte mohammed och var glad så grejar det sig :tummenupp

När du skrev om läget för några veckor sedan så kikade jag in på blocket och såg alla annonser på folk som söker lägenheter. Jösses, det var foton, uppsatser hur seriösa och ordenkliga de är osv. Var ju typ i klass med folks CV:n när de söker jobb.

Obegripligt att det har kunnat bli sån konkurrens i en ort som Umeå.

Kanske finns någon gammal tant som känner sig ensam i sin stora villa (med garage givetvis)?
Ja det e rätt absurt, men 1/4 del av folket här är studenter så det är väll det.

Mjo har kompisar som lyckats hitta såna men det är oftast små tjej som:
1 inte ser ut att kunna skada en myra än mindre en stol
2 ägaren tror han ska ligga med.

Nåja får fortsätta leta och surfa mellan garage sofforna tills jag hittar ett jobb, kruxet väl bara att de flesta verkar inte nöja sig med att man just fixat jobb och när jag har haft fast jobb ett tag är det som sagt banken jag vill prata med om att köpa hus inte hyra andrahands lägenheter för nästan samma pris?!

Prova en väg som inte så många andra väljer. Då har du Betydligt mindre konkurrens.

Skriv ett representativt (artigt och trevligt asså) brev (på papper). Sök upp fastighetsägarna i stan via Gula sidorna. Sen skriver du adressen till fastighetsägaren på ett kuvert och slickar på ett frimärke. Visst, det låter 90-tal men MÅNGA små fastighetsägare är ju stenålders. Dom kan/orkar inte läsa några mail och ännu mindre svara på nåt.

En kompis provade detta i Gbg och fick snart flera svar. Gbg är inte heller så lätt att få tag i bostad...

Vågar du testa?

Folk som hyr ut i andra hand söker ofta 30+ personer som söker tillfälligt boende på grund av jobb etc. Ska de hyra ut till en yngre person hyr de hellre ut till en tjej. Ofta är de mognare och skötsammare.

Vore jag dig Prulle, skulle jag sätta in en annons i lokaltidningen under bostad sökes, där du skriver att du söker första alternativt andrahandskontrakt. Skriv även att du är en skötsam person, med ordnat ekonomi etc. Ofta kan du inte skriva allt för mycket om dig själv i den här typen av annonser. Många har fått förstahandskontrakt den här vägen.

Fastighetsägare annonserar ibland ut lägenheter i samma spalt fast under uthyres. Rekommenderar att du håller koll där.

Sedan är Marks förslag nedan inte alls dumt. Se ditt brev till fastighetsägarna som en arbetsansökan. Många fastighetsägare är mån om att få in en hyresgäst som passar in bland de befintliga hyresgästerna. Det gör hans jobb mycket lättare.

Blocket i all ära, men det är överskattat på många sätt och vis. Folk hugger och skickar iväg massor med svar till olika annonsörer utan att ha någon koll på vad de sökt. Ofta syns det i innehållet i breven och de hamlar i papperskorgen. Ett personligt postat brev ser mer seriöst ut.

Skriv absolut inte att "Jag såg annonsen i tidningen och vill veta mer om den. Ring upp mig på XXXX XXXXXX"

Skriv ett representativt (artigt och trevligt asså) brev (på papper). Sök upp fastighetsägarna i stan via Gula sidorna. Sen skriver du adressen till fastighetsägaren på ett kuvert och slickar på ett frimärke. Visst, det låter 90-tal men MÅNGA små fastighetsägare är ju stenålders. Dom kan/orkar inte läsa några mail och ännu mindre svara på nåt.

En kompis provade detta i Gbg och fick snart flera svar. Gbg är inte heller så lätt att få tag i bostad...

Vågar du testa?

Jag skulle aaaaaldrig hyra ut till en student. Inte till nån på 3 heller för den delen. Man lär sig av sina misstag.
Vart står det att jag är student? jag va nu i höstas men hade tänkt återvända till verkligheten som simpel hantverkare men det kanske inte är bättre?

Eller va det studenterna som fulade sig och krävde tillbaka hyra?

Vart står det att jag är student? jag va nu i höstas men hade tänkt återvända till verkligheten som simpel hantverkare men det kanske inte är bättre?

Eller va det studenterna som fulade sig och krävde tillbaka hyra?

Nej, det var de tre anställda från 3 som hade packat ihop sig som snikna råttor och som sen hade mage att kräva tillbaka pengar. Pack!
Turligt nog fick de bara en bråkdel av vad de yrkade på, så det bidde ingen mallisresa för dom inte. MUAHAHAH

Det handlar om slump, och personkemi. Har själv hyrt ut min lägenhet i andra hand några gånger, och när man får flera hundra mail på ett par dagar så kan man inte göra mycket annat än att slumpmässigt välja ut några av de som verkar vettiga. Sen får man gå på magkänslan när man träffar dem i verkligheten.

Mitt tips är att inte skriva en hel uppsats om dig själv, när du svarar på hyresannonser. Har du jobb kan det ju vara en sak som är vettig att nämna, men annar blir det bara konstigt när folk börjar beskriva sina fritidsintressen, eller refererar till vad andra tycker om dem som person. Låt inte för desperat heller, ger mig konstiga vibbar iaf.

Starstriker kan det där... :rolleyes:

Lars Ohly också.

Ska de hyra ut till en yngre person hyr de hellre ut till en tjej. Ofta är de mognare och skötsammare.

Det där vet vi ju alla är ren och skär lögn och/eller missuppfattning.
Det har aldrig hänt att det inte varit just en tjej som ligger bakom spektaklet när det hamrats upp tavlor klockan tre på morgonen, när det gås med klackskor inomhus, när det spelas vomeringsinducerande dålig musik på högsta volym så att rutorna skallrar i sina inföstningar, eller när det i största allmänhet förs en gudförbannat massa oväsen. Plus att det är ren lögn att de är renliga, det är enbart ett spel för gallerierna när man är på plats. Innan du kommer sopas dammet under mattan och smutskläderna som låg strösslade på golvet samlas i en påse och slängs in under sängen.
Men de är ju söta i alla fall, de små liven. Särskilt de blonda. Jag gillar de blonda.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...