Vem försäkrar på/av vid varje körtillfälle?

songoku

Stekare
Gick med
15 May 2008
Hoj
2003 Honda CBR 600 RR
Jag har hört att man kan helförsäkra sin hoj vid varje körtillfälle, när den står parkerad är den ändå försäkrad mot stöld och kanske annat men man måste "lägga på" försäkringen när man ska ut och åka..

Finns dessa försäkringar idag och vem är det i så fall som har dem?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är en vanlig avställningsbar försäkring, du ställer alltså av fordonet och sen ställer på det igen när du vill åka.
Det kostar däremot 50 kronor varje gång man ställer på fordon nu för tiden.

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
R1 2012
Jag!
The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

jetson

Guest
Tror det bara är folksam och IF som erbjuder avställningsbara försäkringar idag, dom andra har gått över till helårsförsäkringar. Brukar bli billigast/smidigast att ta en helårs och sen göra ägarbyte på hösten för att bryta den.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Orka.. halvförsäkring, påställd 5-6 månader sen säga upp försäkringen och upp med hojen i lägenheten så blir det inte så farligt utslaget på ett år.

(men visst, åker jag på semester mer än 1 vecka så ställer jag av även mitt under säsong)

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Tror det bara är folksam och IF som erbjuder avställningsbara försäkringar idag, dom andra har gått över till helårsförsäkringar. Brukar bli billigast/smidigast att ta en helårs och sen göra ägarbyte på hösten för att bryta den.

Länsförsäkringar erbjuder avställningsbar försäkring också.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Allt är ju relevant bland dessa försäkringsbolag beroende på mc och ålder på den som tecknar försäkringen samt bostadsort.Tecknade min egen via IF som uppenbart hade ett avtal med Honda som gjorde denna helförsäkring så billig så att det knappt var lönt att ställa av och på den.
Med avtalet hos Honda belv summan knappt 4000:- men utan detta avtal hade hela kalaset slutat på 16 000:-.Hörde även efter med andra bolag som låg långt högre upp prismässigt än IF.Detta pga att IF skippat avställningsförsäkringen samt ordnat avtalet med Honda som pressade ner priset ytterligare.Betalar just nu mindre för mc försäkringen än för min personbil.Något som åtminstone förvånade mig positivt. :va :)

Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000

Även Dina

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Brukade göra detta med enbart trafikförsäkring, men det var mer att man ställde på hojen på Fredagen och ställde av den på Söndagen. Alternativt att hojen var påställd en vecka varje månad. Så inte vid varje körtillfälle (skulle ha blivit lite för mycket ringande). Sparade cirkus 600 kronor i månaden på detta :tummenupp Räckte nästan till 6 fulla tankar på den tiden :yoparty

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife