VEM.. Har ekrat om sina orginal nav????

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Har ringt runt som en tok på jakt efter ekrar men ingen kan säga vart jag ska ringa eller till vem... (Har ringt till alla som säljer HVA i sverige, även Halvards)

Det måste ju finnas någon/några människor som ekrar fälgar fortfarande?? eller är det bara så att man endast köper ett helt nytt hjul nuförtiden? Hur gör Harley custom byggarna?

Har en Husqvarna TC 610, alltså en cross. Som har cross navet, inte det med ryckutjämnare, dessutom är den gammal, en 95'a (den med 20 mm axel).
Detta innebär att det inte finns några orginal ekrar som är 17 tum till baknavet, (fram finns, sitter samma nav på min som på SM 610 S -00)

Har sett en massa bilder på nätet med folk som har byggt motard av just min modell och med orginal navet... Men aldrig lyckats få kontakt med dom.

Finns det någon här som känner någon som har byggt motard av en TC 610 av årsmodell 95 till 00 ? Jag är i desperat behov att komma i kontakt med den personen.

Alla andra svar om vem som kan ekra fälgar mottages tacksamt.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Cykelhandlare kan alltid ekra fälgar åt dig. (oftast :rolleyes: )
Ang ekrarna , ta med navet o fälgbanan till nån välsorterad mc-affär eller kanske rentav cykelaffär?
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Har nu fått ett tips från ett italienskt forum och det är denna firma:
Tyvärr bara på italienska...
http://www.extremeriders.com

Enligt deras hemsida så fanns det ekrar till min modell, har slängt iväg ett mail till dom med en mera preciserad fråga angående ekrarna.

Annars blir det nog att släpa runt fälgbanan och navet till olika firmor och fråga.
 

Kai

Motardare
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki 450
Jag har ekrat om några hjul och bästa sättet enligt mig är att du tar bort org.fälgen och lägger dit 17" fälgen (med dom långa ekrarna kvar i navet) och sedan mäter hur mycket ekrarna sticker ut genom ekerhålen i fälgen.

Sen är det bara att jaga ekrar som har rätt längd. Inte så lätt kanske men det finns kromade ekrar hos roffesmotor.se och Raceway.

Tror även touringbutiken har dom. Inte så snygga kanske men hyffsat billiga.
Sen har jag försökt få ekrar från Lelles i över ett år men inte lyckats,dom är alltid restade.

Har även hört att WheelerDealer i Stockholm gör jobbet.

Kai
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Kurben skrev:
Har nu fått ett tips från ett italienskt forum och det är denna firma:
Tyvärr bara på italienska...
http://www.extremeriders.com

Enligt deras hemsida så fanns det ekrar till min modell, har slängt iväg ett mail till dom med en mera preciserad fråga angående ekrarna.

Annars blir det nog att släpa runt fälgbanan och navet till olika firmor och fråga.

Snacka med Kjell på Wheeler Dealer. Han kan ge dig numret till "Sickla-Rogge" och någon annan som ekrar fälgar. Jag lämnade nav och fälgbana till Sickla-Rogge som gjorde ett bra jobb, han kan även få till grejer som inte passar direkt eftersom han kan kapa och gänga om ekrarna. Har tyvärr inte numret kvar.
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
tackar för tipsen, men jag vet inte om vinklarna stämmer på Roffes ekrar, verkar mest som dom bara har ekrar som passar gamla BSA och trajjor...

Jag har ju tänkt att ekra fälgarna själv så längt jag kan, ska kolla med wheeler dealer om inte det finns någon där som kan rullgänga mina orginal ekrar..
Det är ju ganska lätt att räkna ut längden på dom, mitt orginal bakhjul är ju 19 tum och den nya fälgbanan 17 tum, alltså ska ekrarna kapas 1 tum och sedan gängas lika långt som den gamla gängan.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Kurben skrev:
Det är ju ganska lätt att räkna ut längden på dom, mitt orginal bakhjul är ju 19 tum och den nya fälgbanan 17 tum, alltså ska ekrarna kapas 1 tum och sedan gängas lika långt som den gamla gängan.

Ja nu sitter ju inte ekrarna vinkelrätt mot fälgbanan så det där stämmer inte...
Lämna grejerna till Sickla-Rogge så fixar han kapning/gängning av ekrarna.
Om han gillar dig så visar han sin feta HD-chopper för dig också... :hihi
 
Last edited:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
K-Micke skrev:
Ja nu sitter ju inte ekrarna vinkelrätt mot fälgbanan så det där stämmer inte...
Lämna grejerna till Sickla-Rogge så fixar han kapning/gängning av ekrarna.
Om han gillar dig så visar han sin feta HD-chopper för dig också... :hihi

Då ska jag ringa till Wheeler-dealer och be att få snacka med Sickla-Rogge imorgon.
Men först ska jag testa att sätta dit mina gamla ekrar på den nya fälgbanan och se hur mycket det diffar, blir en kväll i garaget idag...
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top