Vem har rätt?

Vem har rätt vad sliter minst under inkörning?


  • Antal röstningar
    0

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag säger: När man kör in ska man inte belasta onödigt och därmed ligga så att avgasporten är öppen specelt om man skjutsar och att man ska varierar varvet.

Polaren säge: Motorn slits mindre av lågt varv och konstant varv. en grej plymouth super bee...iofs bil men iaf klarar 1 minut å sex sekunder fullvarv å obelastad, därimot finns inga kända tillfällen av en som har rasat pga belastning i vrid


Vem har rätt? Hade tänkt visa den här tråden så diverse person angrep får ni sysla med i sandlådan.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
skulle nog säga att du har rätt, då det på en motorcykel sliter onödigt mkt på lager osv om man ligger på vridet, men man skall inte heller ligga på högväxel&lite gas o ligga undervridet, sliter onödigt på kolv då. utan man skall köra mkt varierade varv.
 

Finnepinnen

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Stockholm (Gubbängen)
Hoj
Aprilia RS 250 -98
enligt konsulterande med min far så
ska man köra på högt varv med låg belastning för att om man inte gör detta får man vändkanten i cylindern för långt ner och då kan man aldrig få ut maximal effekt. Dock ska inte detta överdrivas genom att köra 15000 varv på ettan utan låga växlar och höra så man inte varvar för mycket.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
jag körde in min rs som en fitta!!

sluta säga att den kunde gått bättre:argpådato
 

Solid snake

Guest
Du har rätt, din polare har fel, kör man lugnt som fan med nya grejer så slits inte ringarna in och blir istället helt blanka och håller inte tätt, man får mao effektförlust.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Solid snake skrev:
2434324 Du har rätt, din polare har fel, kör man lugnt som fan med nya grejer så slits inte ringarna in och blir istället helt blanka och håller inte tätt, man får mao effektförlust.
Tackar. Då vet jag. Är det viktigare på tvåtaktare än på 4 takt?

-Rosen- skrev:
2434317 nja kanske lite undantag just för dig :hihi
Han har hängt upp sig på samma sak fast han klagar mer på mina fotpinne skrap..
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
prulle skrev:
2434359 Tackar. Då vet jag. Är det viktigare på tvåtaktare än på 4 takt?


Han har hängt upp sig på samma sak fast han klagar mer på mina fotpinne skrap..
Du kör inte bra, du kör som en tjuv som nyss stulit hojjen och rånat en bank! :D
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Jag skulle köra min precis som vanligt när jag körde in den, undvika att ligga och segdra och varva ur den helt bara.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Saabmosare skrev:
2434496 Jag skulle köra min precis som vanligt när jag körde in den, undvika att ligga och segdra och varva ur den helt bara.
allt det där me inkörning är väll mycket viktigare om man bara har ny kolv.. om man köper cylle oxå så är det inte lika viktigt att ta det lungt i början...right?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Loy skrev:
2434452 Du kör inte bra, du kör som en tjuv som nyss stulit hojjen och rånat en bank! :D
Inte längre faktiskt, men i början.. va ett under att jag överlevde och inte hamna i fronten på en bil. (där rök chansen att visa honom tråden...:gnissla)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag körde in min motor med konstant fullgas och varierande varvtal (grussmisk) och den spinner som aldrig förr ;)

Huvudsaken är att inte mesköra

Mr EmCom skrev:
2434527 allt det där me inkörning är väll mycket viktigare om man bara har ny kolv.. om man köper cylle oxå så är det inte lika viktigt att ta det lungt i början...right?

Anledning att ta det lugnt vet jag inte om :rolleyes: Men inkörningen är lika viktig vid ny cylle, jo
 
Last edited:

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Mr EmCom skrev:
2434527 allt det där me inkörning är väll mycket viktigare om man bara har ny kolv.. om man köper cylle oxå så är det inte lika viktigt att ta det lungt i början...right?

Varför skulle de inte vara lika viktigt då?
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
jag fick lära mig att man ska ha ett varierat varvtal med mycket accelerationer m.m, men man ska inte maxvarva, utan hålla sig för det mesta under ca 7-8k (min rödvarvar vid 10k). så jag körde in min så, och det blev finfint :)

mao stämmer ditt argument bäst, man ska inte ha ett jämnt varvtal.
 

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
...
Hoj
ingen för tillfället
klart att man ska köra på varierat varv tal när man kör in den eftersom om man ligger konstant på ett visst antal varv kan det hända något i motorn, kommer inte ihåg vad Pappa sa men han brukar ha rätt.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Oekj då va dt avklarat då kan vi ta nästa fråga som enligt mig är ännu självklarare.

Jag: man ska inte belasta en motor onödigt mycket under unkörning (tex ligga på 5000 uppför en brant backe med passagerare)

Han: mycket bättre för motorn att få arbeta en att varva.

Ja allting handlar om att vi skulle hämta ett flak energie dryck hemma hos mig och jag va lite hygglig å tänkte låta han köra men ångrade mig ganska snabbt då han är en stärre trafik fara än jag va när kortet va färskt (Jag tittade iaf runt mig..) plus dom här menad skildnaderna.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
prulle skrev:
2436136 Oekj då va dt avklarat då kan vi ta nästa fråga som enligt mig är ännu självklarare.

Jag: man ska inte belasta en motor onödigt mycket under unkörning (tex ligga på 5000 uppför en brant backe med passagerare)

Han: mycket bättre för motorn att få arbeta en att varva.

Ja allting handlar om att vi skulle hämta ett flak energie dryck hemma hos mig och jag va lite hygglig å tänkte låta han köra men ångrade mig ganska snabbt då han är en stärre trafik fara än jag va när kortet va färskt (Jag tittade iaf runt mig..) plus dom här menad skildnaderna.


Lager är bara extra vikt så du har fel. :fakta



:rolleyes:
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top