Chrille78
Medlem
- Gick med
- 11 Apr 2023
- Hoj
- Honda VT600, SFV 650
Hej
Det är uppenbart att det finns flera saker som kan vara dåligt inställda och dåligt smorda och därmed orsaka skador. Den förra ägaren till min Honda påpekade hur enkelt han hade ställt ventilerna och att det tog bara några minuter när man väl lossat tanken och några kåpor. Då brydde jag mig inte så mycket för jag var mest glad att jag hittat rätt motorcykel. Och jag var mer fundersam på oljebytet han gjort veckan innan.
Nu när jag läser om ventiler så förstår man att dåligt ställda ventiler kan vara förödande för motorn. Speciellt om de är för snålt ställda. Hellre för mycket spelrum än för lite.
Så hur märker man detta?
Jag hör inget konstigt tickade eller tickande överhuvudtaget. Snålt ställda ventiler kan vara tysta men tyst ventilspel kan också vara helt ok. Motorn verkar gå bra, lite ojämn tomgång men jag har aldrig haft en mc med förgasare innan. Suzukin har insprutning och på den hör jag ventilerna runt 3000 rpm på tvåans och treans växel, i övrigt inte alls.
Jag kan nog inte jämföra en Honda från 2002 med 2015 Suzuki.
Mycket text men ja, det är ju spännande det här
Det är uppenbart att det finns flera saker som kan vara dåligt inställda och dåligt smorda och därmed orsaka skador. Den förra ägaren till min Honda påpekade hur enkelt han hade ställt ventilerna och att det tog bara några minuter när man väl lossat tanken och några kåpor. Då brydde jag mig inte så mycket för jag var mest glad att jag hittat rätt motorcykel. Och jag var mer fundersam på oljebytet han gjort veckan innan.
Nu när jag läser om ventiler så förstår man att dåligt ställda ventiler kan vara förödande för motorn. Speciellt om de är för snålt ställda. Hellre för mycket spelrum än för lite.
Så hur märker man detta?
Jag hör inget konstigt tickade eller tickande överhuvudtaget. Snålt ställda ventiler kan vara tysta men tyst ventilspel kan också vara helt ok. Motorn verkar gå bra, lite ojämn tomgång men jag har aldrig haft en mc med förgasare innan. Suzukin har insprutning och på den hör jag ventilerna runt 3000 rpm på tvåans och treans växel, i övrigt inte alls.
Jag kan nog inte jämföra en Honda från 2002 med 2015 Suzuki.
Mycket text men ja, det är ju spännande det här