Ventilexperter, se hit!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
J,K,L och M modelerna
IN 0,18-0,23
EX 0,25-0,30


Det här är spelen som ska vara och nu har jag mätt upp vad jag har.

På 2 insugsventiler får jag in 0.10 bladmåttet lätt men 0.15 går ganska trögt, men det går in. På en av dom får jag in 0.10 men inte 0.15, men 0.10 går lätt. Övriga ventilspel OK, största spelet 0.20

På avgasventilena får jag in 0.20 utan våld men 0.25 går inte. Övriga ventiler håller sig inom ramarna, dock är 0.25 största spelet.

Nu är frågan, måste jag göra nånting åt det hela eller kan jag köra som det är?

Tacksam för svar.
 

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö, nästan...
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Rigge skrev:
J,K,L och M modelerna
IN 0,18-0,23
EX 0,25-0,30


Det här är spelen som ska vara och nu har jag mätt upp vad jag har.

På 2 insugsventiler får jag in 0.10 bladmåttet lätt men 0.15 går ganska trögt, men det går in. På en av dom får jag in 0.10 men inte 0.15, men 0.10 går lätt. Övriga ventilspel OK, största spelet 0.20

På avgasventilena får jag in 0.20 utan våld men 0.25 går inte. Övriga ventiler håller sig inom ramarna, dock är 0.25 största spelet.

Nu är frågan, måste jag göra nånting åt det hela eller kan jag köra som det är?

Tacksam för svar.

Det är ju aldrig bra att köra med förlite spel heller eftersom att det är till för att ventilen ska kunna täta även om saket utvidgas... Jag vet inte hur det är med dom "nya" ZXR:erna men på de gamla ska man vara försiktig när motorn slutar ticka...
Eftersom att ventilerna då vid varm motor knappt tätar och då ej heller kyler mot sätet, vilket kan ge brända ventiler som aldrig mer tätar.
Så jag skulle nog gjort nått åt det.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Re: Re: Ventilexperter, se hit!

QiX skrev:
Det är ju aldrig bra att köra med förlite spel heller eftersom att det är till för att ventilen ska kunna täta även om saket utvidgas... Jag vet inte hur det är med dom "nya" ZXR:erna men på de gamla ska man vara försiktig när motorn slutar ticka...
Eftersom att ventilerna då vid varm motor knappt tätar och då ej heller kyler mot sätet, vilket kan ge brända ventiler som aldrig mer tätar.
Så jag skulle nog gjort nått åt det.

Nya??? :crash :crash :crash :D :p

Tickar gör den och du har förmodligen rätt, men jag känner mig INTE sugen på att göra det. Jag har aldrig rotat i sånt där trams förr. 2 taktare är bättre :p
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rigge skrev:
Nu är frågan, måste jag göra nånting åt det hela eller kan jag köra som det är?

Är du rädd om motorn och vet med dig att du kommer att dra ur den på alla växlarna, justera ventilspelet till den lösa sidan. Ungefär som att ha kord-brott på backdäcket, det håller förmodligen men vid 270 km/h är det rätt dumt att chansa.
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Jag håller med dom andra du bör justera spelen det är lite för tajt.
Det är bara att bita i det sura äpplet och börja mecka.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Med så lite spel är det dags att skruva!!!
Kolla sedan efter några hundra mils körning igen, har det ändrat sej lika mycket är det dags att byta ventiler
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Ser ut som om det inte blir någon åkning för dig i slutet av veckan, pyssla om bejbin istället. Hon ska ju hålla hela sommaren ju :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag lär väl då :(

Jag har tagit bort kåpan för tändplattan och på plåten som hänger med vevaxeln runt sitter det en liten "tapp" och det sitter en motsvarande utstick i blocket. När jag ställer motorn där så är ettans kolv i topp, märkningarna på kamdrevet i linje med topplockskanten och hålen i kamdreven rakt upp. Då måste den stå helt rätt väl? Då ska jag alltså märka upp kamdreven ännu noggrannare, räkna länkar i kamkedjan och se till att jag vet EXAKT hur allt ska sitta. Sen plockar jag bort kedjesträckaren och skruvar loss allt jag kan va? (överfall, m.m)

Hur noga måste man mäta schimsen? Räcker skjutmått? Har dom schims hemma på Lingvalls?

Mycket frågor vart det, nu ska jag läsa om ventiljustering på Fireblade i en annan tråd igen =D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Märk upp kamkedjan och dreven med Tip-Ex eller en "dutt" målarfärg så hamnar de rätt efteråt. Ser du sen bara till att du inte flyttar vevaxeln så kommer allt att hamna rätt efteråt. Har du kamkedjan i spänn hela tiden kan den inte hoppa nån kugg på kamaxeln.

Lingvalls brukar ha shims-lådor hemma. Är man tjenis med dom, typ fixar deras datorer på fritiden å så, kan man få låna hem deras shimslådor över natten. :)
Fast, det var iofs 6 år sen jag gjorde sånt... när jag shimsade ventilerna på min gamla Kawa Z1000.

Märk upp varifrån shimsen kommer, dvs ifrån vilken ventil. Skriv sen upp hur mycket spel du hade, vilket spel du vill ha och sen vilken tjocklek aktuell shims har för varje enskild ventil du ska justera.

Ett digitalt skjutmått duger gott och väl, men bara om du använder samma skjutmått när du är hos Lingvalls och plockar upp nya shims.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
OK, låter bra. Hur många shims tycker ni gurus :bow att jag ska byta? Kompisen har svarvat hjulaxlar till ena Lingvallsgrabbens motard. Följer han med så måste jag ju få låna lådan ju.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Shimsa alla som behöver shimas enligt servicemanualen. Byt först sinsemellan så att du minimerar antalet du verkligen behöver byta.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
andersbrink skrev:
Shimsa alla som behöver shimas enligt servicemanualen. Byt först sinsemellan så att du minimerar antalet du verkligen behöver byta.

Jag kan väl inte byta sinsemellan när alla ligger på nedre gränsen?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Rigge skrev:
Jag kan väl inte byta sinsemellan när alla ligger på nedre gränsen?

Jo det brukar funka att byta runt lite.. till slut blir det ett par man måste byta.. Shimsen som sitter i är helt säkert inte lika tjocka allihop.

/B
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Men ska jag inte låta dom som är godkända ligga kvar? Annars lär jag väl av och på med kammarna 300 ggr ungefär?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Rigge skrev:
Men ska jag inte låta dom som är godkända ligga kvar? Annars lär jag väl av och på med kammarna 300 ggr ungefär?

Jovisst, men skaffa dig ett bättre bladmått först..

Välsorterade järnhandlare har bladmått från 0.10 0.12 0.14 osv till 0.50

Känslan ska vara som när man kör bladmåttet mellan sidorna i en telefonkatalog ungefär..

Mät upp alla spel
Väck med kammarna
Mät alla shimsen (micrometer helst, eller ett bra digitalt skjutmått)
Sen kan du börja plocka runt...

/B
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rigge skrev:
Men ska jag inte låta dom som är godkända ligga kvar? Annars lär jag väl av och på med kammarna 300 ggr ungefär?

Om du sätter dig med en kopp kaffe och funderar lite så kommer du att komma fram till att du bara behöver lyfta på kammarna en enda gång. Skriva upp ventilspelet och respektive shimsstorlek, labba sen runt och få till den optimala "blandningen" och minimera antal shims du behöver byta ut.

Som Bj.O.rn skrev, shimsen är inte identiska. Men om alla är på den tajta sidan lär det bli många shims bytta men har du tur så kanske det bara blir hälften så många än vad du först trott.

T.ex.
Du har shimsat med fiktiva storlekarna 2,3,4,5,6,7,8,9 från vänster till höger där shims #9 är tjockast.
Alla är tajta.
Flytta alla ett steg åt höger så behöver du bara köpa ett nytt shims "storlek 1", på den vänstra positionen.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det en ZXR det gäller behöver man inte lyfta kammarna! På min zxr -94 gick det att flytta ventiltryckarna åt sidan, de är fjäderbelastade, för att därefter plocka loss shimsen med en liten magnet.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Måste man mäta shimsen? står inte tjockleken på dom?
Det gör dom på Suzukis i alla fall.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Mät om du vill VETA, skadar inte iaf. Slipper kanske nåt kamlyft pga säkrare mått.
/u
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Nr:18 skrev:
Är det en ZXR det gäller behöver man inte lyfta kammarna! På min zxr -94 gick det att flytta ventiltryckarna åt sidan, de är fjäderbelastade, för att därefter plocka loss shimsen med en liten magnet.

AHA! Tur att jag blev tvungen att jobba över idag, annars kanske jag hade börjat riva allt helt i onödan, detta ska inspekteras!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top