Ventiljustering gsxr750 -87

Pagge

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Suzuki GSX-r 750 -87
Hej!

Undrar om det är svårt att justera ventilerna på min gsxr750 -87?
Jag kolla med en mc-firma och dom ville ha ca: 2000-2500kr.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ta bort bensintanken. Ta bort ventilkåpan. Resten ger sig självt. För en nybörjare tar det kanske 3 timmar. När du är varm i kläderna, högst en timme.
Ladda hem en servicemanual. Det finns en sticky-tråd om det i meck-hörnan.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
pärla, då kanske man kan självmecka lite och om möjligt få 2ans cyl att spela igen :tomten
det alternativt skit i tomgångsmunstycket på 2nas förgasare...

kan ju iofs vara värre men vill inte tro det ännu :rolleyes:


Edit : Tändstiften när jag bytte, så va 2ans stift vitt... ingen koll på vad det betyder dock.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vitt stift kan bara betyda två saker... antingen har du målat tändstiftet vitt eller så går den klent på den cylindern. Riv isär och gör rent alla bränslepassager.

Hm... det finns ett tredje alternativ, läckage mellan topplock och förgasare.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
:rofl

jo sant, kollade komp och den svarar dåligt...
motorn skulle behöva lite nya packningar överallt.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag ser ut att ha samma på min 'scania-buss', den började gå på 3cyl i bilköerna i morse. Jag hade konsekvent aldrig varit över 6000 varv på en timmes resa :tummenupp . När jag kom på snabbare väg börjar den gå på 4 men som sagt vid lågt gaspådrag vill den stanna på tomgång. Inte värt eget inlägg så jag lånar denna tråd.... :rolleyes: , troligen skräp i lågfartspassagerna (jag vill inte tro på något ventilproblem ;) så tar jag mig hem idag så blir det att ha ur förgasar-raden.
Det borde inte vara så naivt att försöka använda en gammelgixxer som 'commuter-mc' då och då åtminstone när jag fått ordning på grejorna.
Jag har inte kollat ventilspel/haft loss ventilkåpan eller haft i sär förgasarna sedan jag köpte den i Juli så det finns en del att inspektera. Det är ganska stor skillnad på ljudnivån från ventilmekanismen mellan kall/varm motor. Men jag har inget att jämföra med. Vi får väl se på sikt om "allt" behöver åtgärdas.
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Hoppas det löser sig, själv får jag kasta fram plånboken då jag saknar garage att mecka i :(
Vet att det inte är läckage mellan topplock och förgasare då det kollades upp vid synkningen av förgasare...

Vitt stift kan bara betyda två saker... antingen har du målat tändstiftet vitt eller så går den klent på den cylindern. Riv isär och gör rent alla bränslepassager.

Hoppas dom inte tar allt för mycket för det jobbet :tomten

Innan jag lämnade in för olje/filter samt synkning så körde jag "försiktigt"
ville inte varva då allt kändes ganska hårt och kantigt...
När jag hämtade ut skrotet så var det helt omvänt, nu vill den varvas och vill varvas mycket... full rulle och mjuka växlar. :tummenupp

Ska även lägga till att den som haft hojen innan tyckt att den ska ha mycket luft utan att ge den mer av annat också, så filtret är nu rengjort samt hålet förminskat... har säkert en del med hojens gång att göra. :fyllisar
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
gunnar_gt750 skrev:
Jag ser ut att ha samma på min 'scania-buss', den började gå på 3cyl i bilköerna i morse. Jag hade konsekvent aldrig varit över 6000 varv på en timmes resa :tummenupp . När jag kom på snabbare väg börjar den gå på 4 men som sagt vid lågt gaspådrag vill den stanna på tomgång. Egentligen inget som är värt ett inlägg, troligen skräp i lågfartspassagerna (jag vill inte tro på något ventilproblem ;) så tar jag mig hem idag så blir det att ha ur förgasar-raden.
Det borde inte vara så naivt att försöka använda en gammelgixxer som 'commuter-mc' då och då åtminstone när jag fått ordning på grejorna.

Hade samma problem med min 1100 när jag fick hem den i somras...gick på 3 burkar och stannade ideligen vid rödljusen, i synnerhet när oljan blev mer än "fingervarm". Rev fuggarna och blåste rent överallt...klart!

Gixxern är en underbar commuterhoj....älskar låga varv, optimal sittställning och smal över häcken för riktigt effektiv slalomkörning i köerna.... :rolleyes: :banana
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
fazerfun skrev:
Hade samma problem med min 1100 när jag fick hem den i somras...gick på 3 burkar och stannade ideligen vid rödljusen, i synnerhet när oljan blev mer än "fingervarm". Rev fuggarna och blåste rent överallt...klart!

Gixxern är en underbar commuterhoj....älskar låga varv, optimal sittställning och smal över häcken för riktigt effektiv slalomkörning i köerna.... :rolleyes: :banana

Jag tycker mina hittils två till-jobbet-tur-och-retur-försök har varit rätt traumatiska. Alldeles svettig innan jag kommer iväg och logistiken har funkat att få med sig och på sig allt. Sega bilköer och försöka pressa sig mellan vajer-räcke och icke-samarbetande bilister. Byta kläder på jobbet lika omständigt. Minsta motorkrångel i köerna och upplevelsen punkteras än mer. Klart mkt bekvämare med buss eller när man är en av de bilisterna man irriterar sig på. Men det är någ glamoröst över åkandet i alla fall så länge man lyckas hålla alla cylindrarna igång. :yoparty
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Det är hemfärden som räknas!
Slippa alla köer från ingarö avfarten till värmdö köpcentrum...
Jag kör med vanliga kläder under, har med mig skor och allt jag behöver(laptop) etc i en väska på ryggen, slippa robotsjukan* i bilen är ju värt det bara det.
Strular hojen dock så kan jag förstå om det är jobbigt :(

*ett stadie man går in i efter för många timmar på tillex Ikea. :3freak

gunnar_gt750 skrev:
Jag tycker mina hittils två till-jobbet-tur-och-retur-försök har varit rätt traumatiska. Alldeles svettig innan jag kommer iväg och logistiken har funkat att få med sig och på sig allt. Sega bilköer och försöka pressa sig mellan vajer-räcke och icke-samarbetande bilister. Byta kläder på jobbet lika omständigt. Minsta motorkrångel i köerna och upplevelsen punkteras än mer. Klart mkt bekvämare med buss eller när man är en av de bilisterna man irriterar sig på. Men det är någ glamoröst över åkandet i alla fall så länge man lyckas hålla alla cylindrarna igång. :yoparty
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top