Ventiljustering

KLINTEN

Wheelie Devils mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vurpad kawa
Har kollat ventilspelet idag på min kawa, första gången jag gör det så är inte så haj på det!!
Nio av sexton har för litet spel, några avgasventiler ligger 10-15 hundradelar under. Behöver detta justeras(shims)??

Finns det risk att avståndet krymper ännu mer?? Eller är det alltid så att spelet blir större efterhand som motorn slits?? Mc:en har gått 2200 mil!!!

Insug skall vara 0,11 – 0,19 mm
Avgas skall vara 0,22 – 0,31 mm

Tacksam för svar/// Klinten

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Eftersom de kan ha såpass stort spel ska de justeras. Och ja, spelet kommer troligtvis att krympa ännu mera med tiden. Ventilen "sättersig" djupare i sätet eller hur det nu var.
Om du gör det själv så kolla om du inte kan återanvända några shims. Vore onödigt att handla fler än man behöver.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om det vore så väl att ventilen sätter sig. 600-mila justeringen kan man dock bortse ifrån eftersom det oftast är sätena som bankas in i aluminiumtoppen samt att spänningarna i aluminiumet runt sätet har släppt. Däremot om man börjar få taskigt spel redan vid 2000 mil bör man fundera på att demontera toppen och kika på varför ventiltallriken har blivit nött i förtid.

Håller man en logg-bok på de enskilda ventilernas justeringar (tar ju knappt nån tid alls att skriva ned ett par siffror) blir det enklare att upptäcka taskigt material i ventilerna. Sånt händer.

Sen envisas ju hojtillverkarna att köra med en anliggningsyta av bara 1.00 mm, det hör bara hemma på racehojar enligt min mening. Gamla oljekylda GSXR körde förr med 1.00 på insuget medans de nya Banditerna kör med 1.50 mm. Håller fanken så mycket bättre och jag harnte märkt nån prestandaförsämring.

soppatorsken skrev:
Ventilen "sättersig" djupare i sätet eller hur det nu var.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln