ventilspel husqvarna?

Strul2då

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Malmköping
Hoj
KTM Superduke
Tja, är det nån som har koll på vilket ventilspel det bör vara på husqvarna 410:confused: Mätte upp det till 0,2mm tack på förhand
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Strul2då skrev:
2559481 Tja, är det nån som har koll på vilket ventilspel det bör vara på husqvarna 410:confused: Mätte upp det till 0,2mm tack på förhand

Beroende på årsmodell såklart, men på den som har samma topp som min, dvs kring 99 och uppåt är det 0.05 både på avgas och insug! Tajt med andra ord :tuttar
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nexor skrev:
2559599 Beroende på årsmodell såklart, men på den som har samma topp som min, dvs kring 99 och uppåt är det 0.05 både på avgas och insug! Tajt med andra ord :tuttar

Det kan väl inte stämma?
Enl. boken på 570'n ska det vara 0,10 på insug & 0,15 på avgas. Men även detta är för tight. En lös 10:a & en lös 15 eller 0,15/0,20 är lagom.

Detta förutsätter ju givetvis att det är samma topp & det har jag ingen aning om. Kolla i boken, finns igen sådan så finns dom att ladda ner på nätet. Minns dock inte var, så det är att söka sig fram.
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Onlinemanualen till TE610E och SM610S, årsm 2004 fast står exakt samma från 1999 ungefär.
 

Bifogat

  • ventilspel.JPG
    ventilspel.JPG
    112.4 KB · Visningar: 151

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nexor skrev:
2560266 Onlinemanualen till TE610E och SM610S, årsm 2004 fast står exakt samma från 1999 ungefär.

Inte samma motor som 570'n. 410:an & 570'n bygger väl dock på samma motor? Inte sagt att toppen skiljer sig mellan modellerna. Men, där står ju 0,30 i ventilspel. Med vipparmar kan aldrig 0,05 vara rätt utifrån vad jag hunnit lära mig. Vad har du fått det ifrån?
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Barrett skrev:
2560365 Inte samma motor som 570'n. 410:an & 570'n bygger väl dock på samma motor? Inte sagt att toppen skiljer sig mellan modellerna. Men, där står ju 0,30 i ventilspel. Med vipparmar kan aldrig 0,05 vara rätt utifrån vad jag hunnit lära mig. Vad har du fått det ifrån?

Ojsanhoppsan! Kanske dags o ställa min hoj på 0.3 nu :näsblod
Jag har läst det dära lite snabbt och alltid tolkat "clearance" som "spel". :huvet Haha, årets tabbe eller vad?

Jag ber om ursäkt för att jag snackat skit tidigare i tråden, lyssna inte på mig tills nästa gång! Inte för att jag lytt manualen då jag ställt det på ungefär 0.10 men tackar VÄLDIGT mkt för din upplysning Barrett, vad skulle man ta sig till utan en sida som denna och folk som dig? :tummenupp
 

PåVeN

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
H-sand
Hoj
Husqvarna TC250 -08, Husqvarna TE510 -05
Är det motorn med endast kick så ska ventilspelet vara 0.10mm på insug och 0.15mm på utblås.
Men är det motorn med el-start ska det mycket riktigt vara 0.05mm på både insug och utblås.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
PåVeN skrev:
2564768 Är det motorn med endast kick så ska ventilspelet vara 0.10mm på insug och 0.15mm på utblås.
Men är det motorn med el-start ska det mycket riktigt vara 0.05mm på både insug och utblås.

Enl. boken ja. Enl min erfarenhet från verklighete (dvs. ståendes på startlinjen i SM, Kinnekulle 2005) är även det för tight :tungan

Ställ det hellre lösare. Kan referera till en välkänd Qvarna-mek om ngn så önskar :tummenupp

Nexor skrev:
2560402 men tackar VÄLDIGT mkt för din upplysning Barrett, vad skulle man ta sig till utan en sida som denna och folk som dig? :tummenupp

Jag har ingen anledning till att hålla inne med det man lyckas snappa upp på vägen, så att säga. Jag är fortfarande bättre på att ställa frågon än att svara på dom, men trevligt att man kan göra ngt nytta emellan åt! ;)
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top