bmwjohan
För farlig för allmänheten
Jag har köpt en yamaha 450 årsmodell 05 som jag håller på och servar.
Det första jag gjorde var att ta isär den och mäta ventilspelet. Två insugsventiler stod tight så jag shimsade om dom och sen stod alla perfekt.
Jag plockade ihop hojen och körde kanske 15 min. Sen rev jag isär allt igen och bytte kolvringar. När man gör det så tar man isär motorn så att man tar loss cylinder och cylinderhuvud. Jag skruvade ihop allt igen och jag är mycket noga. Trippelkollar allt i mekarboken och drar alla skruvar enligt moment.
När jag fått ihop allt igen så mätar jag ventilspelet och avgas är exakt som innan men alla insugsventiler står tightare. En har spelet försvunnit på helt, får inte ens in 0,05 måttet. En är precis ok och en är snäppet för tight. Alla tre har ändrat sig när jag mekat.
Vad ska man göra nu? Ska jag shimsa om alla insugsventilerna? Känns ju konstigt eftersom att dom stod rätt innan. Att ta isär hela motorn igen känns ju helt meningslöst för jag är 100% säker på att jag inte gjort något fel. Vad säger ni?
Det första jag gjorde var att ta isär den och mäta ventilspelet. Två insugsventiler stod tight så jag shimsade om dom och sen stod alla perfekt.
Jag plockade ihop hojen och körde kanske 15 min. Sen rev jag isär allt igen och bytte kolvringar. När man gör det så tar man isär motorn så att man tar loss cylinder och cylinderhuvud. Jag skruvade ihop allt igen och jag är mycket noga. Trippelkollar allt i mekarboken och drar alla skruvar enligt moment.
När jag fått ihop allt igen så mätar jag ventilspelet och avgas är exakt som innan men alla insugsventiler står tightare. En har spelet försvunnit på helt, får inte ens in 0,05 måttet. En är precis ok och en är snäppet för tight. Alla tre har ändrat sig när jag mekat.
Vad ska man göra nu? Ska jag shimsa om alla insugsventilerna? Känns ju konstigt eftersom att dom stod rätt innan. Att ta isär hela motorn igen känns ju helt meningslöst för jag är 100% säker på att jag inte gjort något fel. Vad säger ni?