Ventilspel som ändrat sig vid mekning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har köpt en yamaha 450 årsmodell 05 som jag håller på och servar.
Det första jag gjorde var att ta isär den och mäta ventilspelet. Två insugsventiler stod tight så jag shimsade om dom och sen stod alla perfekt.
Jag plockade ihop hojen och körde kanske 15 min. Sen rev jag isär allt igen och bytte kolvringar. När man gör det så tar man isär motorn så att man tar loss cylinder och cylinderhuvud. Jag skruvade ihop allt igen och jag är mycket noga. Trippelkollar allt i mekarboken och drar alla skruvar enligt moment.
När jag fått ihop allt igen så mätar jag ventilspelet och avgas är exakt som innan men alla insugsventiler står tightare. En har spelet försvunnit på helt, får inte ens in 0,05 måttet. En är precis ok och en är snäppet för tight. Alla tre har ändrat sig när jag mekat.
Vad ska man göra nu? Ska jag shimsa om alla insugsventilerna? Känns ju konstigt eftersom att dom stod rätt innan. Att ta isär hela motorn igen känns ju helt meningslöst för jag är 100% säker på att jag inte gjort något fel. Vad säger ni?
 

sportbike

Guest
Även om du nu inte rört vare sig insugs-kammen eller shimsen,tycker jag absolut att du ska rätta till spelet.
Bränd ventil är lika med riva igen.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Och du drog åt med rätt moment båda gångerna innan du mätte spelet igen?

Jag drog med rätt moment alla gånger.

Markeringarna på kammarna och på svänghjulet står exakt som dom ska så det är inte det heller.

Även om du nu inte rört vare sig insugs-kammen eller shimsen,tycker jag absolut att du ska rätta till spelet.
Bränd ventil är lika med riva igen.

Ja självklart måste jag fixa det. Så som det är nu vågar jag inte starta motorn. Frågan är ju bara om jag ska shimsa om eller om det är något annat som kan ha blivit fel.
 
Last edited:

sportbike

Guest
bmwjohan Ja självklart måste jag fixa det. Så som det är nu vågar jag inte starta motorn. Frågan är ju bara om jag ska shimsa om eller om det är något annat som kan ha blivit fel.[/QUOTE skrev:
Har du bara lyft av toppen,lagt den åt sidan,och lyft på den igen?
Lät du kammarna sitta kvar,eller tog du ur dom?
Vände du på några shims?
Va dom nya,eller begagnade?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Har du bara lyft av toppen,lagt den åt sidan,och lyft på den igen?
Lät du kammarna sitta kvar,eller tog du ur dom?
Vände du på några shims?
Va dom nya,eller begagnade?

Jag bytte ju kolvringar så jag tog av ventilkåpan, lyfte ur kammarna, tog av cylinderhuvet och tog bort cylindern.
Shimsen rörde jag aldrig när jag bytte kolvringar. Dessa pillade jag bara med gången innan när jag ställde ventilerna.

Undrar du om shimsen var nya eller begagnade? Vet ej faktiskt. Köpte två shims av mc-firman. Men hur som helst så stod alla ventiler rätt när jag hade shimsat om och sen när jag plockade isär igen och bytte kolvringar så stod inte insug rätt längre när jag monterat ihop igen.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
snackade just med den lokala yamaha mc-firman och hörde vad dom hade att säga om det. han frågade mest bara om jag hade dragit kamöverfallet(grejen som håller kammen på plats) med momentnyckel. ha visste inte riktigt vad som kunde ha hänt men han sa att det är väl bara att testa och shimsa om.
 

sportbike

Guest
snackade just med den lokala yamaha mc-firman och hörde vad dom hade att säga om det. han frågade mest bara om jag hade dragit kamöverfallet(grejen som håller kammen på plats) med momentnyckel. ha visste inte riktigt vad som kunde ha hänt men han sa att det är väl bara att testa och shimsa om.

Antar det.
Överfallen sitter väl med m6-sruv om jag minns rätt?
Ska dras med 8 - 10 nm,om jag minns rätt igen.
Men det har du väl gjort.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Antar det.
Överfallen sitter väl med m6-sruv om jag minns rätt?
Ska dras med 8 - 10 nm,om jag minns rätt igen.
Men det har du väl gjort.

överfallet på insugsventilen sitter med 6 stycken skruvar som man drar med hylsnyckel åtta. Enligt instruktionsboken ska de dras till 10 nm och det har jag gjort. Sen kanske min momentnyckel från micro inte ställer helt. Jag skulle ju kunna prova att det skruvarna lite lösare. Dock så drog jag dom till 10 nm när jag shimsade om första gången och då stod ju alla rätt efteråt.
 

sportbike

Guest
Ok.
Även om du dragit ett par nm för mycket,så ska det ju inte påverka ventilspelet.
Shimsa om.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Visst kan vevaxeln stå på rätt markering men hade du kolven i TDC när du mätte?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Visst kan vevaxeln stå på rätt markering men hade du kolven i TDC när du mätte?


ja absolut. markeringarna på kammarna står helt rätt och kolven står i översta läget. det är väldigt lätt att veta att man står helt rätt på yamaha 450 för man skruvar bara ur två pluggar och så drar man runt motorn med en nyckel sen är det bara att se till att markeringarna på kammarna står rätt samt markeringen på svänghjulet(hjulet som rör sig innanför titthålet, tror det är svänghjul i alla fall). så ja, kolven stod absolut i tdc
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tror de ær dags før ventilbyte...De ska inte ændras av att du lyfter toppen Schimsa om och kør 1 timme, kolla igen
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Var det jag så skulle jag sruva isär allt en gång o sen skruva hop det igen o mäta, det låter skumt att det stämde först men nu är det väck.

Du kan ha gjort nån liten miss nånstans, gör om allt igen o mät, är det fortfarande fel så shimsar du om.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Finns inga packningar eller annat som kan komprimeras eller bli olika efter isärtagningen så borde det ju inte ändra sig.

Du körde med hojen 15 minuter efter justering och justeringen är med fingertoppskänsla.
Kan osäkerheten bero på att du bara har kännt lite olika vid justeringarna?
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Varm eller kall motor? :confused:

Det ger stora skillnader, man skall bara mäta
med kall motor.

Sedan tycker jag ( många håller inte med ) skaffa bladmått med
mindre toleranser. Dom jag använder går ändå ner till 0,03.

Så då kan man köra 0,03+0,05+0,07= 0,15

Jag tycker man hamnar mer exakt när det gäller shimsval
med exakta bladmått.

Mina två cent

R
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Var det jag så skulle jag sruva isär allt en gång o sen skruva hop det igen o mäta, det låter skumt att det stämde först men nu är det väck.

Du kan ha gjort nån liten miss nånstans, gör om allt igen o mät, är det fortfarande fel så shimsar du om.

att ta isär cylinder och cylinderhuvud igen finns det ingen mening med för det är så få delar så det går inte att göra fel. sen tog jag så lång tid på mig när jag gjorde det så jag är 100% säker på att jag gjort allt rätt. ringde även en annan mekaniker och snackade nu och han sa att dessa delarna inte påverkar ventilspelet.
kamaxlarna har jag tagit av och monterat dig 2 gånger igen nu och det blir likadant varje gång. jag börjar bli sjukt trött på att meka nu.

Finns inga packningar eller annat som kan komprimeras eller bli olika efter isärtagningen så borde det ju inte ändra sig.

Du körde med hojen 15 minuter efter justering och justeringen är med fingertoppskänsla.
Kan osäkerheten bero på att du bara har kännt lite olika vid justeringarna?

jag var väldigt noga när jag mätte med bladmått. mätte flera gånger och snurrade runt motorn igen och mätte flera gånger för att vara helt säker.

det finns faktiskt inga packningar som kan påverka ventilspelet så vitt jag vet. finns tex ingen packning mellan kamöverfallet och kammen.

Varm eller kall motor? :confused:

Det ger stora skillnader, man skall bara mäta
med kall motor.

Sedan tycker jag ( många håller inte med ) skaffa bladmått med
mindre toleranser. Dom jag använder går ändå ner till 0,03.

Så då kan man köra 0,03+0,05+0,07= 0,15

Jag tycker man hamnar mer exakt när det gäller shimsval
med exakta bladmått.

Mina två cent

R

alltid kall motor förstås.

jag skulle gärna ha ett bladmått med mindre toleranser. ska kolla om jag kan få tag på ett.

när jag pratade med mekaniker nu igen så sa han att det nog är som så att ventilerna håller på att ta slut. han tyckte att jag skulle testa att shimsa om till lite för stort ventilspel. köra typ en timme och sen mäta igen. har det gått ner sig då igen så är det ventilbyte som gäller.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Slitna lober och slitna vippor kan ge snarlika problem. Ställ generöst med spel så kan det aldrig bli fel.

Utöver ventilbyte bör du gör ett ventiljobb då slitage även finns på sätena.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top