Ventilspel ZZR600

BrotherLightnin

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Smålänning i Sthlm
Hoj
ZZR600
Hej gott folk!

Har en vanlig åkomma på min hoj i form av tickande ventiler på en ZZR600 -92.
Nån som vet hur jobbigt det är att fixa själv eller vad det kostar att lämna in?
Vet att det måste shimsas...

Må väl!
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Kawa verkstan här i Borlänge skulle ha mellan 3-4000 om jag bara körde dit hojen.Jag tog ur motorn själv och skruvade av ventilkåpan och tändkåpan också och lämnade dit en lös motor.Notan gick på 700kr inkl.byte av 3 shims.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Nej,men det är betydligt billigare än om verkstan ska skruva isär och ihop hojen.Nu har jag en zzr 600E och den ser väl lite annorlunda ut.Men det är nog betydligt lättare att hålla på med motorn ur även om man gör det själv,tror det är lite bökigt när man ska lyfta ur kammarna och byta shims.Lättare också att få det gjort på verkstan om du kommer med en lös motor.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
zx skrev:
Kawa verkstan här i Borlänge skulle ha mellan 3-4000 om jag bara körde dit hojen.Jag tog ur motorn själv och skruvade av ventilkåpan och tändkåpan också och lämnade dit en lös motor.Notan gick på 700kr inkl.byte av 3 shims.

Oj, känns som det är mer jobb att plocka ur motorn än att fixa ventilspelet själv med motorn kvar i hojen ju. :)
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
PacMan skrev:
Oj, känns som det är mer jobb att plocka ur motorn än att fixa ventilspelet själv med motorn kvar i hojen ju. :)

Vad jag menar är om man misstänker att man måste byta några shims så är det betydligt lättare att göra det med motorn ur,eller om man vill lämna den till verkstad så är det betydligt billigare och enklare att få det gjort med en lös motor.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
zx skrev:
Vad jag menar är om man misstänker att man måste byta några shims så är det betydligt lättare att göra det med motorn ur,eller om man vill lämna den till verkstad så är det betydligt billigare och enklare att få det gjort med en lös motor.

OK, ja det är la lite skillnad på våra hojar kanske. På min var det i alla fall inga som helst problem att byta shimsen med motorn kvar i ramen. Det hade i alla fall inte blivit nämnvärt lättare med motorn ur.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Nä för fan, ta inte ur motorn!!! Har gjort det för typ 2 månader sedan, på min zzr -90. Är ingen höjdare själv på mekande men det gick som en dans. Inga problem alls. Fick till slut köpa 5 shims(93 :- stycket), 13 spel var utanför gränsen. Flyttade runt som en tok, hade blivit dyrt annars. Mycket av tickandet försvann på min. Inga specverktyg mer än bra bladmått + en micrometer. Håll koll på hur allt satt, märk upp ta foto så att du får det på exakt samma plats när det e dags att sätta ihop. Hade en Clymer mekbok till hands :tummenupp Se så, kom igen, detta fixar du på en eftermiddag.
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
en nybörjarfråga, men vad är dessa shims som alla snackar om :)
Har själv tänkt att ge mig in i denna värld av ventiljustering, men tänkte förbereda mig med så mkt kött på benen som möjligt.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Det är små metallbrickor, ca 4-5 mm i diameter, som just reglerar ventilspelet. Här är en bild, dock på ett litet batteri, men det ser nästan exakt likadant ut :)
 

BrotherLightnin

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Smålänning i Sthlm
Hoj
ZZR600
Tack pgh! :pannkyss
Jag har en Haynes handbok och har jobbat som mek en gång i tiden, så då ska det säkert gå att lösa. Känns bara bra att kolla med nån som har gjort detta innan.
Blev din helt tyst efter justeringen? Min tickar på låga varv när den är kall och på höga när den blir varm, är dock tyst i omvänd ordning...
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Uppskattningsvis försvann 60-70 procent, hm??, kan man säga så? Jag tycker att tickandet finns kvar på låga varv(dock mindre) hela tiden men har försvúnnit till större del på högre varv.
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top