Verkstad billigt&bra?

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Har haft hojjen i ett par veckor, så jag lämnade in hojjen för att stoppa översvämning i framgaffeln istället för att fixa själv. (Ska lära mig mecka allt själv, det kommer)

Fick en uppskattning på ca. 1700 inkl allt. Bad dom att flytta bak däcket och justera spelet på kedjan med. Och fick istället en nota på 2800 inkl allt. SKYSST PRIS!!1?+ (iof pumpade dom däcken då också!)

Aja, så går jag fram och känner på kedjan och den har ca. 1mm spel. Dessutom sitter hjulet snett. Jag hör med mekarn och säger:
"Bara för att höra, har du kollat så att baken är rak nu? För på markeringarna på svingen så ser det ut som att det sitter snett."

"Ah ja jo, vi kollar alltid med skjutmått mot svingen. Alla hojjar har inte såna markeringar. Aha oj, ja det gick lite snabbt, kanske inte kollade så noga. Rulla in den igen så justerar vi det lite om du vill."
Så flyttar han fram däcket en bit, lyfter lite på kedjan och säger
"Äh, det här blir nog bra."

Hondas märkesverkstad kan jag tillägga :\. Det minsta man kan begära är väl att dom kollar i manualen hur stort spelet ska vara. (eller åtminstone lyckas ställa hjulet rakt)

Hur lång tid kan det ta att renovera framgaffeln om man lämnar in hela hojjen? 45min?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
man får max ta 10% mer än utlovat pris, allt annat måste godkännas utav dig skrivtligen eller via telefon. om de inte gjort det är det bara att vägra betala och hänvisa till konsumentverket.
 

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
Hej

Tråkig sits!!

Jag driver själv mc-firma.
Att betala så mycket för ett sådant jobb är inte okey.

De flesta verkstäder bruka ha fasta priser på ett sådant jobb.
På Racesetup tar vi 1200kr ink allt.

Hoppas det löser sig!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
1mm spel på kedjan... :näsblod

Sen var ju priset hutlöst. Jobbet tar väl max en timma.
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
man får max ta 10% mer än utlovat pris, allt annat måste godkännas utav dig skrivtligen eller via telefon. om de inte gjort det är det bara att vägra betala och hänvisa till konsumentverket.

Jag fick inget utlovat pris, men en snabb uppskattning per telefon. Gäller det ändå?

Har redan betalat, kan jag höra av mig och reklamera nu i efterhand eller är det lönlöst?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är din definition av "renovera framgaffeln"? Byta packboxar och olja eller?

Första gången jag bytte en packbox och olja tog det ca åtta timmar. För ett gaffelben. Nu skulle det väl inte ta lika lång tid. Men några 45minuter skulle jag inte komma ner på. Och minsta lilla det jävlas så tar det betydligt längre tid.

1700kr låter ganska rimligt. Nu vet jag inte riktigt vad materialkostnaden är för din hoj. Men om vi säger en materialkostnad på ca 400kr (olja + packboxar) och att det tog två timmar att göra det så hamnar timkostnaden på 650kr.

Att höja priset med 1100kr för att dessutom justera kedjan lät dock en aning saftigt.

Lär dig att justera kedjan själv. Det är inte att meka. Det är grundläggande underhåll. Ungefär som att tvätta hojen eller smörja kedjan.

För övrigt så hade meken rätt i att det inte alltid finns markeringar på svingen. Men att alltid utgå från ett skjutmått mot bakkanten av svingen behöver inte alltid bli rätt det heller. Det räcker med att svingen är någon mm skev så kan man varken gå på markeringar eller mäta upp samma mått från axeln till bakkant av svingen på båda sidorna.
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Vad är din definition av "renovera framgaffeln"? Byta packboxar och olja eller?

Första gången jag bytte en packbox och olja tog det ca åtta timmar. För ett gaffelben. Nu skulle det väl inte ta lika lång tid. Men några 45minuter skulle jag inte komma ner på. Och minsta lilla det jävlas så tar det betydligt längre tid.

1700kr låter ganska rimligt. Nu vet jag inte riktigt vad materialkostnaden är för din hoj. Men om vi säger en materialkostnad på ca 400kr (olja + packboxar) och att det tog två timmar att göra det så hamnar timkostnaden på 650kr.

Att höja priset med 1100kr för att dessutom justera kedjan lät dock en aning saftigt.

Lär dig att justera kedjan själv. Det är inte att meka. Det är grundläggande underhåll. Ungefär som att tvätta hojen eller smörja kedjan.

För övrigt så hade meken rätt i att det inte alltid finns markeringar på svingen. Men att alltid utgå från ett skjutmått mot bakkanten av svingen behöver inte alltid bli rätt det heller. Det räcker med att svingen är någon mm skev så kan man varken gå på markeringar eller mäta upp samma mått från axeln till bakkant av svingen på båda sidorna.

Byte av packboxar och olja ja.

Arbetet tog dom 1568 + moms för, det måste väl ändå vara orimligt?

Som jag skrev i början så tänker jag mecka själv framöver, men när den ändå skulle in tänkte jag att dom lika gärna kunde justera baken på 1min också. Han gjorde det ju en gång till när jag var där, och det tog max 2min.

Att meken hade rätt vette fan. Hade han sagt att han kollat så att hjulen spårat rätt hade jag sagt ok tack och glidit hem. Men han sa direkt själv att han gjort det lite slarvigt, det kan väl inte va ok? Då vill jag hellre att han ställer hjulet efter markeringarna på svingen. rycka lite i kedjan och gå på känsla när man ställer spelet.....
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Jag fick inget utlovat pris, men en snabb uppskattning per telefon. Gäller det ändå?

Har redan betalat, kan jag höra av mig och reklamera nu i efterhand eller är det lönlöst?

http://www.arn.se/praxis_referatiur...indande-avtal-for-det-foretag-han-foretrader/

det går givetvis i efterhand att bestrida detta (men det är enklare att bestrida innan). på ALLA reparationer skall fast pris anges, kan ej fast pris ges så skall detta stå på arbetsorden i klartext och du skall godkänna detta genom att skriva under.
 

Hudik

Guest
Arbetet tog dom 1568 + moms för, det måste väl ändå vara orimligt?

Tycker att det är ett helt ok pris.

Som du skrev: "Hur lång tid kan det ta att renovera framgaffeln om man lämnar in hela hojjen? 45min?"

45min för att montera bort bägge gafflarna, ja, men sen ska dom renoveras och monteras tillbaka..låt säga totalt c:a tre timmar

Om du hade inköpt utrustninng för en hel verkstad, lokalkostnad, personalkostnad, m.m. som då kanske kostar c:a 800-1000:- / timme i hyra,elkostnad,försäkringar, lön och sociala kostnader.....m.m.

Skulle du då göra det för en billigare peng än vad du har fått betala??
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
Tycker att det är ett helt ok pris.

Som du skrev: "Hur lång tid kan det ta att renovera framgaffeln om man lämnar in hela hojjen? 45min?"

45min för att montera bort bägge gafflarna, ja, men sen ska dom renoveras och monteras tillbaka..låt säga totalt c:a tre timmar

Ok, jag förstår att du tycker det är rimliga summor. Men då verkstadsmästarn själv uppskattat det till tot. 1700:- före och det landar på tot. 2800:- efter så måste det ändå kallas oproffsigt. Han sa ca. 1-1.5h jobb om jag lämna in hela hojjen. Hade dom sagt att dom plussar på en 1.5h fikarast efteråt hade jag haft chansen att gå till en annan verkstad.

Om du hade inköpt utrustninng för en hel verkstad, lokalkostnad, personalkostnad, m.m. som då kanske kostar c:a 800-1000:- / timme i hyra,elkostnad,försäkringar, lön och sociala kostnader.....m.m.

Skulle du då göra det för en billigare peng än vad du har fått betala??

Jag är egenföretagare så jag vet att saker kostar. Men ja, jag skulle kunna få ner priset en aning tror jag. En företagare i denna tråd gör ju alltid för tot. 1200:-, mindre än halva priset.





Men tackar för tipsen, ska vara tydligare med prisfrågor Innan jag lämnar in den nästa gång. (och framförallt skruva det mesta själv!)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
2 timmars arbete fick min arbetskamrat veta att det skulle ta att byta gaffeltätningar på hans hoj. 1800:- inkl delar. Så det priset du fick för det är helt rimligt. 5-6 timmar tar det när jag gör det själv på en rightside up gaffel. Men 1100:- för att spänna kedjan är bara ocker. Betala inte.
Har man bestämt ett pris innan så är det det som gäller. Rent lagligen så är det faktiskt så att du behöver bara betala för överenskommet arbete. Har du skrivit under en arbetsorder så är det vad som står på den som gäller. Det kan stå en fast summa eller timbet. De har rätt att ta betalt för fulla timmar även om det inte utnyttjats.
Har du INTE skrivit under någon arbetsorder så är det vad som muntligen överenskommits som gäller. Finns inga vittnen så har du laglig rätt att hämta din hoj och åka hem utan att betala någonting då inget lagligt avtal existerar och allt arbete utfört är utanför avtal. Firman har ingen rätt att kvarhålla hojen tills de fått betalt.
Rimligt i detta fallet vore att du upplyser dom om dina rättigheter men erbjuder dig att betala överenskommet pris. Firman bör vara medveten om vad som gäller men en del är det inte så gå varligt fram.
Jag har varit i exakt samma sits som du själv och behövde bara betala överenskommet(muntligen) pris. Men räkna med en massa tjafs om du gör som jag.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
2 timmars arbete fick min arbetskamrat veta att det skulle ta att byta gaffeltätningar på hans hoj. 1800:- inkl delar. Så det priset du fick för det är helt rimligt. 5-6 timmar tar det när jag gör det själv på en rightside up gaffel. Men 1100:- för att spänna kedjan är bara ocker. Betala inte.
Har man bestämt ett pris innan så är det det som gäller. Rent lagligen så är det faktiskt så att du behöver bara betala för överenskommet arbete. Har du skrivit under en arbetsorder så är det vad som står på den som gäller. Det kan stå en fast summa eller timbet. De har rätt att ta betalt för fulla timmar även om det inte utnyttjats.
Har du INTE skrivit under någon arbetsorder så är det vad som muntligen överenskommits som gäller. Finns inga vittnen så har du laglig rätt att hämta din hoj och åka hem utan att betala någonting då inget lagligt avtal existerar och allt arbete utfört är utanför avtal. Firman har ingen rätt att kvarhålla hojen tills de fått betalt.
Rimligt i detta fallet vore att du upplyser dom om dina rättigheter men erbjuder dig att betala överenskommet pris. Firman bör vara medveten om vad som gäller men en del är det inte så gå varligt fram.
Jag har varit i exakt samma sits som du själv och behövde bara betala överenskommet(muntligen) pris. Men räkna med en massa tjafs om du gör som jag.

överens kommet pris gäller. dock är 10% upp på priset lagligt att ta betalt för. så har verkstad sagt 1000kr och det sen skulle kosta 1100kr så är det helt lagligt.

sen tror jag att verkstaden har sin fulla rätt att ej lämna ut mc om kund vägrar betala. dock ej helt säker på den punkten.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Står det specat på din faktura hur högt timpriset är? Inte för att det spelar nån roll, det är helt åt helvete att ta 1100 för att justera kedjan oavsett (det fixar jag på en halv minut, och då blir det dessutom rätt, och jag har fan tummen mitt i handen), men jag är lite nyfiken.

Har du kollat förresten så att det inte är luften som gjorde att kostnaden stack iväg då? Äkta alpluft är dyrt skit att importera! :fakta
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
överens kommet pris gäller. dock är 10% upp på priset lagligt att ta betalt för. så har verkstad sagt 1000kr och det sen skulle kosta 1100kr så är det helt lagligt.

sen tror jag att verkstaden har sin fulla rätt att ej lämna ut mc om kund vägrar betala. dock ej helt säker på den punkten.

Nej, verkstaden har INGEN rätt att hålla kvar någons ägodelar om denna vill ha ut dom. De får gå samma väg som alla andra om någon vägrar betala, kronkalle och så. Att hålla någons hoj "gisslan" är alltså inte tillåtet, även om det praktiseras friskt.

Sen skulle jag gärna vilja se vad du baserar att man kan ta 10% mer än överenskommet pris helt lagligt på. Överenskommet pris ÄR överenskommet pris och man får INTE ta ut mer utan att konsultera kunden.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Sen skulle jag gärna vilja se vad du baserar att man kan ta 10% mer än överenskommet pris helt lagligt på. Överenskommet pris ÄR överenskommet pris och man får INTE ta ut mer utan att konsultera kunden.
Man får ta ut 15 % mer på en sk ungefärlig prisuppgift (offert). Se Konsumenttjänstlagen 36 §. Däremot får man inte överskrida en prisgräns. För att det inte skall räknas som offert, utan överenskommet pris (och därmed en övre prisgräns), lär det behövas ett väldigt tydligt ordalag från dig & näringsidkare då ni kommer överens om detta.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag var förbi Racerepairs för ett par veckor sedan, dom drog av mina gafflar och bytte olja i dom samt nollställde alla justeringar för allt var galet inställt. Tror det tog 30 minuter, iofs var det två mekaniker som hjälptes åt så säg 60 minuters arbetstid då.

Hade planerat för att det skulle ta minst dubbla tiden, så jag hamnade rätt långt fram i kön på rörken sedan :)
 

unbi

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
cb600 -08 SVERT!
(Sorry att det tog lite tid innan jag redde ut det här, vet att det är störigt med folk som inte avslutar sina egna trådar.)

Det gällde i alla fall Honda City Väsby, ville ge dom en chans att rätta till felet innan jag sa vilken verkstad det gällde.

Jag åkte dit och sa att jag ville boka en liten service men att jag var missnöjd med mitt förra pris. Det var en mer erfaren mekaniker som höll med mig och sa nåt i stil med att "någon har knappat på lite för många knappar här". Han bjuder på en liten service så jag får tillbaka ca. 700kr. Jättenöjd med det, men det känns fortfarande sådär kul att dom inte kan ställa bakhjulet rakt och att dom dessutom skriver upp fakturan, bara för att.

För det är inget man råkar göra, dom har ju självklart skrivit lite extra för att dom tror jag inte ska märka nåt eller bry mig. Hatar att man ska behöva vara på sin vakt varje gång man lämnar in på verkstad.

och så svaret då när jag sa att bakhjulet var snett (och kedjan för hårt spänd) "...det gick lite fort, det kanske blev lite slarvigt..."
 

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -06
Du valde alltså att åka tillbaka till samma verkstad och lämna in hojen igen?

Tror inte att jag skulle gjort det, men alla bör ju få en andra chans.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top