Veteran fordon, befriade från vinterdäck krav?

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Tjenare, jo det är såhär tjejen planerar att köpa en gammel Bubbla, och har hittat ett fint exemplar.
något av det första jag tänkte på var hur det är med slitage delar om dom är lätta att få tag i. tex vinterdäck så jag bad henne fråga om detta.

och killen säger då att den finns bara sommardäck men enl lag behövs inte vinterdäck?

är det sant? slipper man vinterdäck om man har veteran bil? vet ju att man slipper bälte osv men vinterdäck? va? :va

tacksam för svar

Att veteranfordon skulle slippa vinterdäckskravet skulle vara väldigt konstigt. Varför skulle de göra det?

Ang. slitdelar behöver du nog inte vara orolig. Finns en mängd bubbla-klubbar och entusiastföreningar vilka gör att en stor eftermarknad av grejer finns.
Sen är väl inte däck något som är märkes/modell bundet, även om det kanske inte är vanligaste dimentionerna på däcken en bubbla har.

Jag är 99% säker på att jag inte behöver ha vinterdäck till min veteranare.
Kan tänka mig att det är ett undantag då utbudet troligen är rätt så litet av vinterdäck till bilar som är äldre än 30år..
Har svårt att hitta till min iallafall;)

Körde förförra vintern, men det var ju för fan farligare än att köra hoj:3freak
Aldrig mer. Vinterdäck är ändå en rätt så billig livsförsäkring som man verkligen inte bör vara utan:tummenupp

Vidare har jag för mig att man måste ha bilbälte om man har bälten monterade i bilen. Vilket min Pugg 204 -68:a har..

Tackar för svar men jag har nog inte blivit klokare av dom hehe...

skulle vara bra om någon visste säkert!

coolt..då ska jag ut med vallen o sladda med mina 215 däck :näsblod

Har du någon möjlighet att påverka tjejen så försök få stopp på henne. Bubbla är ingen bra året-runt-bil!

Jag har kört mycket skit i mina dagar och Bubbla är det absolut värsta. Vintertid är det värre än värst.

Dalhems kränger en massa delar till bubblorna. Men som Chrille sa så är det kanske inte den ultimata vinterbilen. De sladdar ganska lätt (motorn bakom bakaxeln och bakhjulsdriven) och de har inte så särskilt mycket värme.

Chrille skrev:
2476162 Har du någon möjlighet att påverka tjejen så försök få stopp på henne. Bubbla är ingen bra året-runt-bil!

Jag har kört mycket skit i mina dagar och Bubbla är det absolut värsta. Vintertid är det värre än värst.

hehe det är inte mycket man kan påverka henne...
men precis som du har jag sagt att det är en riktigt kass vinterbil, men hon säger att hon får sälja den isåfall. bilen är i fint skick och hyfsat billig så hon lär ju inte förlora något på köpet sålänge hon inte kvaddar bilen. sen så kör hon inte många mil på ett år.

det svaret hon har på mina varningar är:
-"men den är så sööööt" :tuttar

jaja.... va gör man.. hehe:D

Captain_Insane skrev:
2476866 hehe det är inte mycket man kan påverka henne...
men precis som du har jag sagt att det är en riktigt kass vinterbil, men hon säger att hon får sälja den isåfall. bilen är i fint skick och hyfsat billig så hon lär ju inte förlora något på köpet sålänge hon inte kvaddar bilen. sen så kör hon inte många mil på ett år.

det svaret hon har på mina varningar är:
-"men den är så sööööt" :tuttar

jaja.... va gör man.. hehe:D

Synd att ta ut en gammal bubbla i saltet. De börjar ju bli sällsynta.
Bättre att njuta av den som hobby- och sommarbil istället.

Tycker jag. :)

/J

Skulle jag ha en bubbla på vintern så skulle jag inte undra om jag slapp ha vinterdäck, utan om jag fick använda snökedjor!

Dessutom skulle jag ha dainese saeftywest på mig under den flamsäkra Nomex-overallen. Hjälmtvång med!

Jag skulle aldrig låta min sambo färdas i en dylik farkost! (Inte för att jag bestämmer över henne men.... Eller, jo förresten. Jag bestämmer över henne i den här frågan.)

*/ ?>
Back