Veteran mc - Nackdelar?

Sukif

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2013
Ort
Örebro
Hoj
N/A
Tjoho, postade en tråd för ett tag sedan där jag bad om förslag på 125cc motards.

Har ännu inte köpt någon då det dök upp lite oväntade utgifter som satte mc-köpet på "hold".

Nu när jag kollade runt på blocket så hittade jag en 20+ år motard. Den såg (åtminstone på bilderna) riktigt fräsch ut. Var också riktigt billig jämfört med andra motards (nästan 10k billigare än de jag sett).
Kollade även upp vad försäkringen skulle kosta och det blev mer än fyra gånger billigare än för en "nyare" mc.

Men vad är det värsta med att ha en veteranare? Farsan påstår att de går sönder stup i kvarten och ingenstans kan man köpa reservdelar och rätt var det är så faller skiten ihop.
Rätt säker på att han överdriver men kommer det verkligen att bli dyrare än en nyare mc (02-13) i längden?? Och kommer det bli ständiga sömnlösa nätter av mekandes?
Hade bara tänkt ha den tills jag blir 18 och kan uppgradera till större motard så bara den håller i två år till så räcker det.
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Min är 30år gammal och kostade 15k vid inköp. Visst har jag stött på problem, efter 4års ägande av den så har jag nog lagt lika mycket till. Jag åkte på en dyr service för ett par årsedan eftersom laddningen inte fungerade och det krävde endel felsökning av firma efter att jag själv gett upp. De servade den däremot ordentligt och hojjen har rullat felfritt nu i tre år och jag har väl kört 4-5 tusen mil med den. Däremellan bytte jag ut det hemmasnickrade avgassystemet mot ett nytt och fint också. Jag gillar den verkligen och den går och har gått super verkligen. Min är däremot av street-typ om jag själv skulle sätta en genre. Motard har jag på känn att de går/slits hårdare. Min har trots allt en ganska snäll rak-4.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top