Vevparti på TZR

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag håller för fullt på å försöker få ordning på min hoj, har nu tagit isär hela motorn å upptäckt att det där jobbiga tickande judet (som ni som varit här ett tag säkert läst om) kommer från att vevaxeln är skadad på den sidan där svänghjulet sitter, så nu undrar jag om det är någon som har bytt vevparti på sin TZR 125.

om det gammla vevpartiet finns kvar? varfför byttes det? var var det dåligt?? kan man kankse köpa det om det går att använda den halvan där svänhjulet sitter.

vad kostar det med ett nytt vevparti respektive ett begagnat??

Tacksam för alla svar!

MVH Patrik

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Fluxir skrev:
jag håller för fullt på å försöker få ordning på min hoj, har nu tagit isär hela motorn å upptäckt att det där jobbiga tickande judet (som ni som varit här ett tag säkert läst om) kommer från att vevaxeln är skadad på den sidan där svänghjulet sitter, så nu undrar jag om det är någon som har bytt vevparti på sin TZR 125.

om det gammla vevpartiet finns kvar? varfför byttes det? var var det dåligt?? kan man kankse köpa det om det går att använda den halvan där svänhjulet sitter.

Tacksam för alla svar!

MVH Patrik

Fattar inte vad som är trasigt.?? Är det inte bara staken då? resten är ju bara järn så vad kan hända med det..? En ny stake kostar runt 700-1000:- Sen ska nån ballansera det för ett par hundra..

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ett komplett vevparti kostar 3000, har kvitto på att den gamla ägaren till min hoj bytt, pga motorras.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Edholm skrev:
Fattar inte vad som är trasigt.?? Är det inte bara staken då? resten är ju bara järn så vad kan hända med det..? En ny stake kostar runt 700-1000:- Sen ska nån ballansera det för ett par hundra..

den är nersliten ca:2tiondelart i underkant på axeln...
är det en möjlighet att lägga en svets och sedan svarva ner svettsen till rätt dimension?? eller kommer härdningen i axeln släppa då? håller det endå??

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Fluxir skrev:
den är nersliten ca:2tiondelart i underkant på axeln...
är det en möjlighet att lägga en svets och sedan svarva ner svettsen till rätt dimension?? eller kommer härdningen i axeln släppa då? håller det endå??

??Vilken axel?? Är det utgående axel som svänghjulet sitter på eller? nått lager som skurit? Nja.. jag hade nog låtit bli att svettsa.. Men det funkar säkert.. härdningen lär ju som sagt släppa, men det går ju att lämmna den till nån firma som kan härda det hela.

Om det är axeln som vevstaken sitter på så får man med ny axel då man köper stake.

Du har ingen bild så man ser vad det är frågan om.. :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Fluxir skrev:

Tacksam för alla svar!

MVH Patrik

Då har vevpartiet gått för länge. Allting bör bytas ut inkl vevskinkorna, köp ett NYTT vevparti och inte från nån gammal skabbig skrotmotor om du verkligen vill ha valuta för pengarna. Kostar en helt ny vev 3000kr så är det väl inget att snacka om?

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
cRoC skrev:
Inte så kul, eftersom du betalade väl bara 4500kr för hojen?

ja gav 7000:- för hojen, ja har ine tänkt att ha kvar hojen så länge, så nu vill ja hellst ha igång den så att den går bra å sedan sälja av den...

troligen är det ett lager som kärvat nån gång, sen kan det vara så att det helt enkelt har slitits hojen har ju trotts allt gått över 6000mil...
men hur som hellst så har ja inte råd att lägga ut runt 3000:- på ett nytt vevparti, det känns inte som man får igen pengarna heller...

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...