Vevstakslager?

PeterC

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
Cbr 600F 98
Tjenare. Har fått problem med en sak och tänkte fråga om lite tips och råd :)

Har en gammal KX 80 från 94 som vi har fått problem med. Kolven har nypit och cylindern är sönderslagen, så det har vi köpt nytt och tänkte byta.
Kom sedan på att man kanske även måste byta ramlager och vevstakslager? Hur vet man om dessa är slut och behöver bytas med? Kollar man om det glappar där vevstaken sitter fast, eller bör man alltid byta detta efter att cylindern har gått sönder?

Hare!

Har den gått mycket , byt !
Det kommer att rasa för eller senare bättre att byta i tid så man inte drar med cylinder kolv topp.

Mät vevstakens spel i sidled på storänden, med bladmått och jämför med verkstadshandbokens värden

Tack för tipsen! Jag mätte igår och kollade, och det måste nog bytas ändå. Är som ni säger, lika bra det än att hela motorn går igen pga lathet.
Vevstakslager, är det något som man är relatvit lätt att byta själv eller måste man lämna in det? Har för mig att man måste pressa för att få in lagret? Kanske då skulle vara lättare att köpa ny vevstakssats och sätta in? Vad tror ni?

PeterC skrev:
2569873 Tack för tipsen! Jag mätte igår och kollade, och det måste nog bytas ändå. Är som ni säger, lika bra det än att hela motorn går igen pga lathet.
Vevstakslager, är det något som man är relatvit lätt att byta själv eller måste man lämna in det? Har för mig att man måste pressa för att få in lagret? Kanske då skulle vara lättare att köpa ny vevstakssats och sätta in? Vad tror ni?

Det kräver, utöver kunskap, hydraulisk press, indikatorklocka och gigg för att mäta vevhalvornas kast, dvs troligen inget du gör hemma

Räkna ca 1000kr för bytet hos verkstad. Vevstaken får du troligen byta i vilket fall. Vevstaken brukar utgöra lagers yttre lagerbana. Ibland har stakens storända en bussning man kan byta, men det är ganska sällan. Man brukar köpa ett kit med stake, lager, bult och ev brickor
Nytt vevparti är snordyrt

Ljunghusen skrev:
2569995 Det kräver, utöver kunskap, hydraulisk press, indikatorklocka och gigg för att mäta vevhalvornas kast, dvs troligen inget du gör hemma

Räkna ca 1000kr för bytet hos verkstad. Vevstaken får du troligen byta i vilket fall. Vevstaken brukar utgöra lagers yttre lagerbana. Ibland har stakens storända en bussning man kan byta, men det är ganska sällan. Man brukar köpa ett kit med stake, lager, bult och ev brickor
Nytt vevparti är snordyrt

Ajfan, det där lät lite för komplicerat för att jag ska kunna klura ut hur man gör.. Men det där kitet du pratade om..? Var inne nu på lellesmc och kikade lite. Hittade en vevstakssats nu för 879:-, med vevstake, brickor, vevtapp och lager. Är det samma som kitet du pratade om?
Har ju Yamaha Mc precis här där jag bor också. Kan nog lämna in delarna där och få det ihopmonterat säkert i värsta fall.

Tack för hjälpen förresten.!

PeterC skrev:
2570720 Ajfan, det där lät lite för komplicerat för att jag ska kunna klura ut hur man gör.. Men det där kitet du pratade om..? Var inne nu på lellesmc och kikade lite. Hittade en vevstakssats nu för 879:-, med vevstake, brickor, vevtapp och lager. Är det samma som kitet du pratade om?
Har ju Yamaha Mc precis här där jag bor också. Kan nog lämna in delarna där och få det ihopmonterat säkert i värsta fall.

Jag har handlat av www.addemoto.se när jag har bytt vevlager. Har gått riktigt snabbt att få hem grejerna. Mig veteligen är de billigast på prox-grejer (samma kvalitet som orginal). Ett vevlager med stake och kolvbultslager ligger på 695kr till din hoj. Jag betalade 500kr för pressning och balansering, men fick lite subventionerat pris.

Kolven kostar 645kr

När du ändå byter lager i motorn så köp ramlager också. Det brukar finnas bra grejer på www.kullager.se gå in på motorcykellager (se till att det är C3lager som du beställer).

ola_sandin skrev:
2570733 Jag har handlat av www.addemoto.se när jag har bytt vevlager. Har gått riktigt snabbt att få hem grejerna. Mig veteligen är de billigast på prox-grejer (samma kvalitet som orginal). Ett vevlager med stake och kolvbultslager ligger på 695kr till din hoj. Jag betalade 500kr för pressning och balansering, men fick lite subventionerat pris.

Kolven kostar 645kr

När du ändå byter lager i motorn så köp ramlager också. Det brukar finnas bra grejer på www.kullager.se gå in på motorcykellager (se till att det är C3lager som du beställer).

Jo, du har rätt, ramlager är nog lika bra att byta på samma gång. Har redan köpt kolv och ny cylinder. Får beställa hem vevstakssats nu och ramlager, och sen kolla med Yamaha center om de kan fixa ihop alltihopa. Man kanske ska snacka med dem innan om det är nåt mer man måste köpa. Nya packningar till hela motorn kanske är bra att ha med till exempel..?
Men riktigt schysst att ni orkar hjälpa mig iaf :) . Ska försöka fixa ihop den nu!

PeterC skrev:
2570720 Ajfan, det där lät lite för komplicerat för att jag ska kunna klura ut hur man gör.. Men det där kitet du pratade om..? Var inne nu på lellesmc och kikade lite. Hittade en vevstakssats nu för 879:-, med vevstake, brickor, vevtapp och lager. Är det samma som kitet du pratade om?

Japp thats what you need! Det va billigt... Efter att verkstan bytt lagret åt dig ska du hantera vevpartiet varsamt för att bibehålla riktningen

Ja byt ramlagrena när du ändå är igång. Med lite tur kan du köpa dom hos momentum eller nån annan lagerfirma billigt.
Dom gamla lagrena knackar du ut med mejsel och hammare. Sitter dom hårt värmer du runt om(dvs inte på) lagret med en värmepistol. Lägg de nya lagrena i en timme i frysen eller värm blockhalvorna till 150grader. Fetta in lagrens ytterbanor så dom glider i fint i halvorna, och knacka försiktigt på ytterringen

Lycka till :-)

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2572350 Japp thats what you need! Det va billigt... Efter att verkstan bytt lagret åt dig ska du hantera vevpartiet varsamt för att bibehålla riktningen

Ja byt ramlagrena när du ändå är igång. Med lite tur kan du köpa dom hos momentum eller nån annan lagerfirma billigt.
Dom gamla lagrena knackar du ut med mejsel och hammare. Sitter dom hårt värmer du runt om(dvs inte på) lagret med en värmepistol. Lägg de nya lagrena i en timme i frysen eller värm blockhalvorna till 150grader. Fetta in lagrens ytterbanor så dom glider i fint i halvorna, och knacka försiktigt på ytterringen

Lycka till :-)

Funkar även fint att baka motorn i ugnen när man ska ha i lagrena, se bara till så att sambon har gått och lagt sig...:näsblod

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna