Vevstakslager

Bjarn

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
sundsvall
Hoj
Aprilia rs Yamaha wr 426
Hej!

Har en Aprilia rs 125 som vevstakslagret har skurit på och undrar om man måste dela på motorn eller om det räcker med att ta bort cylindern och ta det därifrån?
 

Dr.Bike

Guest
Bjarn skrev:
Hej!

Har en Aprilia rs 125 som vevstakslagret har skurit på och undrar om man måste dela på motorn eller om det räcker med att ta bort cylindern och ta det därifrån?

Klyva motorn lär du göra, och inte bara det. Du lär klyva vevpartiet oxå, då tvåtaktare har hel storände på vevstaken.
M.a.o: Ett avancerat verkstadsjobb.
Iaf vevpartidelning och hopsättning.

Menar du kanske "lilländen" (kolvbultslagringen i vevstaken) ? Då är motfrågan: Sitter där en bussning eller ett nållager?
 
Last edited:

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Bjarn skrev:
Hej!

Har en Aprilia rs 125 som vevstakslagret har skurit på och undrar om man måste dela på motorn eller om det räcker med att ta bort cylindern och ta det därifrån?

behöver du fråga så klarar du antagligen inte av det. men i vilket fall, dela motorn och lämna veven till någon som kan pressa isär denna, byta lagret/staken och pressa ihop det igen. sedan ska det balanceras i två ledder. inte så lätt
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top