Vi svenska motorcyklister borde ta lite mindre skit

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
...och bli lite mer Schweiziska och Franska..

http://blogs.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/05152003081540MIK9CV.htm

När 20,000 motorcyklister intog motorvägen tillsammans och körde i 80 km/h så tog regeringen tillbaka sitt förslag rätt omgående....

The French Angry Biker Association (FFMC)

http://blogs.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/03132006095002MWECDB.htm

Va fan...vi borde ut och visa oss i massiva antal betydligt oftare för att visa om vi tycker något regeringen babblar om går bort. Just nu känns det som att hela svenska motorcyklist samfundet står framåtböjda med en NTF dolme i pastejköket :gnissla å inte fan känns det bättre när det bildas en politiker kö bakom ntf liraren.

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Var du med när SMC manifesterade mot trafikförsäkringsförslaget? Kanske just du deltog, jag vet inte, men väldigt många andra gjorde det INTE. Inte så lätt att göra något då... jag såg hur debatten gick på forumet, det fanns hur många ursäkter som helst att inte vara med.

Inte lätt att få till några protester då inte... :(

Man må tycka vad man vill om SMC's sätt att manifestera, men ett seriöst försök gjordes ju faktiskt att åtminstone visa upp oss i massivt antal som du efterfrågar.

(Jo, jag var med då. Och jag kommer vara med nästa gång också!)

Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Ja det var ju ingen direkt mass anslutning till SMC protesten mot trafikförsäkringshöjningen. Men det är typiskt svenskt, vi klagar på fika raster och forum, men har alltid en anledning att inte kunna vara med när det verkligen gäller. :mad:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
...och bli lite mer Schweiziska och Franska..

http://blogs.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/05152003081540MIK9CV.htm

När 20,000 motorcyklister intog motorvägen tillsammans och körde i 80 km/h så tog regeringen tillbaka sitt förslag rätt omgående....

The French Angry Biker Association (FFMC)

http://blogs.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/03132006095002MWECDB.htm

Va fan...vi borde ut och visa oss i massiva antal betydligt oftare för att visa om vi tycker något regeringen babblar om går bort. Just nu känns det som att hela svenska motorcyklist samfundet står framåtböjda med en NTF dolme i pastejköket :gnissla å inte fan känns det bättre när det bildas en politiker kö bakom ntf liraren.

fyfan va bra!!

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
svenskar gnäller och klagar hemma i köket och det stannar där också...

Va fan...vi borde ut och visa oss i massiva antal betydligt oftare för att visa om vi tycker något regeringen babblar om går bort. Just nu känns det som att hela svenska motorcyklist samfundet står framåtböjda med en NTF dolme i pastejköket :gnissla å inte fan känns det bättre när det bildas en politiker kö bakom ntf liraren.[/QUOTE]

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Ja, så köper vi skinnvästar med häftiga döskallar, skaffar lång hår och sedan knackar vi på hos politiker och säger vad vi tycker om de inte tycker som vi eldar vi deras katt eller något! Skitbra!

Eller så låter vi de folkvalda på ett demokratiskt sätt fatta de beslut som krävs för att få landet att funka...... men vad vet jag, är ju inte statsvetare:gnissla

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Tror många glömmer att Sverige är ett låååångt litet skitland med nästan obetydlig befolkning. Det bor väll fler i bara Paris än i hela Sverige, och att fösa ihop "massor" med folk krävs mycket mer engagemang av "fösarna" än i t.ex Paris.
Jag kör ju inte 60 mil enkel resa på en sporthoj bara för att vara med i en "liten" parrad i 08-land.
Och tyvärr är det enbart i Stockholm som en sådan demonstration är effektiv eftersom det är där de dryga politikerna sitter. :mad:

Sedan inte sagt att Svenskarna inte är en hoper möss som springer och gömmer sig när pappa politikern säger Bu...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
tyvärr så ligger det inte i våra svenska gener att protestera och visa missnöje mot förslag vi inte gillar såsom fransmän, schweizare, belgare etc gör genom att blockera motorvägar, belägra bensinmackar etc etc. svensken brukar vanligtvis rycka på axlarna och tycka att det ordnar sig nog, tyvärr, lite mer civil olydnad mot dåliga förslag hade ju inte skadat, men det kommer nog aldrig att hända i sverige:näsblod vi är alldeles för civiliserade, vi går vårat förstamajtåg det räcker:näsblod

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Eller så låter vi de folkvalda på ett demokratiskt sätt fatta de beslut som krävs för att få landet att funka...... men vad vet jag, är ju inte statsvetare:gnissla

Hmm, Demokratiskt??
ALLA instanser var emot förslaget. Men ändå drog någon politiker igenom det. (Altså, 32% extra på trafikförsäkringen)
Säg mig exakt var ligger det Demokratiska i det??
Jag säger att det ligger INKOMPETENS bakom det.

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
så vitt jag vet så är våra politiker demokratiskt valda och vidare gick alliansen ut med att reformera trafikförsäkringssystemet innan valet. Majoriteten av de som röstade tyckte att alliansen var bättre än s+v+mp alltså demokratiskt.
Dessutom så kan inte en politiker dra igenom ett förslag på egen hand, krävs 50procent av rösterna som läggs för att riksdagen skall fatta ett beslut till regeringen att genomföra, så nog är det demokratiskt alltid.....
sen att det finns 20.000 hojåkare som är sura över höjningen är ju bara peanuts i sammanhanget. Hard to please everybody

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
det bör vara ganska enkelt, vi sitter och skriver på sveriges största MC forum och vad man har läst så tycker alla illa om förslaget.
Är det någon som vill hjälp att att dra igång en manifestation?
kan reclame fjotisanra så kan väl för fan vi, dock utan att riva halva sthlm..
Tyvärr sitter jag med benet i gips och kommer att vara så i 3 veckor till, men efter det så...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
så vitt jag vet så är våra politiker demokratiskt valda och vidare gick alliansen ut med att reformera trafikförsäkringssystemet innan valet. Majoriteten av de som röstade tyckte att alliansen var bättre än s+v+mp alltså demokratiskt.
Dessutom så kan inte en politiker dra igenom ett förslag på egen hand, krävs 50procent av rösterna som läggs för att riksdagen skall fatta ett beslut till regeringen att genomföra, så nog är det demokratiskt alltid.....

Att reformera trafikförsäkrignssytemet låvade de, och man kan ju anta att de sätter experter på ett sådant uppdrag. Och det var detta vi röstade ja till. eller, vi röstade kanske igentligen för en förändring från Sosse politik till något annat. En ospecificerad förändring av försäkringssytemet var väll OK enligt dem som uppfattade att det var på gång. Hur många nu det var - inte så många skulel jag gissa då det inte direkt var något de gick till val på...

Förslag går igenom olika instancer. Instancer är till för att ge sin EXPERT syn på dessa och är rådgivande. Om precis alla säger nej, så betyder det att det är ett dåligt förslag. Och normalt hade det dragits tillbaks och omarbetats till en acceptabel och bra lösning.
Men, tyvärr så sitter de en inkompetent utredare som inte klarar av att ta fram ett nytt förslag och ignorerar alla expert instancer och kör på som om allt var frid och fröjd.

Blå blocket har majoritet och får igenom det de vill utan att det behöver vara bra förslag. Enskillda rösta bara emot partiet om det är någon ska de brinner för och anser är helt fel. Det är helt enkelt inte värt besväret att gå emot partiet i något enskilt som inte är inom ditt område. Gör det tillräkligt många gånger och se vilken trevlig post du får i framtiden.

sen att det finns 20.000 hojåkare som är sura över höjningen är ju bara peanuts i sammanhanget. Hard to please everybody

Fråga hur många bilägare som kände till detta innan f-bolagen skickade ut en räkning med 32% höjd trafikdel. Och säg mig nu att det bara är 20.000 sura hojägare... :rolleyes:
Och, glöm inte att berätta om den föreslagna 300% höjningen nästa år...

32% på en normal bilförsäkring landar väll runt 50-100 kr månaden, och de flesta kan klara det utan större problem. Dubbelt om du har två bilar.

300%... :rolleyes:

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Men när vi svenska ska protestera som tex SMC manifestation, då håller man det på en LÖRDAG:va

Inte en beslutsfattare som märkte ett skit...

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Men när vi svenska ska protestera som tex SMC manifestation, då håller man det på en LÖRDAG:va

Inte en beslutsfattare som märkte ett skit...

Om jag inte missminner mig så påtalades det även att vi inte under demonstrationståget skulle störa den övriga trafiken bort mot samlingsplatsen.

Dvs. Vi svenskar ska inte vara till besvär.

Bara svälja och se glada ut.

/Dimman

Tror många glömmer att Sverige är ett låååångt litet skitland med nästan obetydlig befolkning. Det bor väll fler i bara Paris än i hela Sverige, och att fösa ihop "massor" med folk krävs mycket mer engagemang av "fösarna" än i t.ex Paris.
Jag kör ju inte 60 mil enkel resa på en sporthoj bara för att vara med i en "liten" parrad i 08-land.
Och tyvärr är det enbart i Stockholm som en sådan demonstration är effektiv eftersom det är där de dryga politikerna sitter. :mad:

Sedan inte sagt att Svenskarna inte är en hoper möss som springer och gömmer sig när pappa politikern säger Bu...

Hmmmmm....vänta nu när blev protesterna omfattande sist......älvdalen 19..?

"MYCKE SNACK OCH INGEN VERKSTAD"

Jag har drillats till att acceptera allt....bara betala....:)

Dimman

Last edited:

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe

[/QUOTE]

Bra skrivet!
Jag skulle INTE kunna göra det arbete som Dansken utför men tror att arbetet är lite som den där Donki mot väderkvarnarna.
Regeringen behöver finansiering för genomförda förändringar och då är vi bara små brickor i spelet.
Vi svenska böjer oss gärna ner och tar den o brunögat, torkar och tackar som vänligast. -Tack herr & fru regering!

/Dimman The Slave

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...