Vibration vid bromsning av F800R - fullt normalt, eller?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tänkte fråga er som kör BMW F800R om ni upplever samma fenomen som jag gör.

Plockade ut en ny F800R i år och den har vibrerat sedan dag 1 - skivan är ej skev!

Vid bromsning ned till nästan stillastående så uppkommer det vibrationer vid en viss hastighet (känns som någon form av resonans) för att sedan avta helt. Känns heller inte av i högre hastigheter utan just strax innan man stannar så kanske känner man av vibrationerna 2-3 sek... dessutom ganska kraftigt, hela framkåpan skakar synligt då.

Har lämnat in hojen hos återförsäljaren och de säger att det beror på att jag har flytande skivor, men å andra sidan jag ägt massa hojar innan med flytande skivor och aldrig känt något liknande. Skall prova en annan F800R imorgon och se om det är så på den med... men det känns verkligen inte som om att det ska vara så... känns ju som om något är löst/sönder.

Någon som känner igen fenomenet? Har ju bara chansen att testa en till F800R så därför hade jag gärna velat kolla med flera hojar hur det egentligen är.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Inte motorn som går ner på för lågt varv? Kopplar du?

Ursäkta för dumma frågor men en på detta forumet undrade varför hans hoj inte gasreste, så kom det fram att han inte ens gasade fullt. Så man blir ju inte förvånad.

Annars, nej det ska inte vibrera.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Inte motorn som går ner på för lågt varv? Kopplar du?

Ursäkta för dumma frågor men en på detta forumet undrade varför hans hoj inte gasreste, så kom det fram att han inte ens gasade fullt. Så man blir ju inte förvånad.

Annars, nej det ska inte vibrera.

Gäller även vid frikoppling självklart.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Känns på dina nitarna som håller bromsskivan. De ska gå att vicka på. Dom kan fastna av bromsdamm och annat skit.

Annars kan det vara:
Kärvande bromsok(ej troligt eftersom hojen är ny)
Dåligt luftade bromsar(prova att lufta?)
Dåligt/Löst åtdraget styrlager(värt att kolla på?)
Skeva skivor(men du säger att dom är raka)

Finns säkert en hel del andra saker som det kan bero på men dessa hade jag kollat på om jag var du iaf

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Känns på dina nitarna som håller bromsskivan. De ska gå att vicka på. Dom kan fastna av bromsdamm och annat skit.

Vilken version av F800R har nitade skivor???

TS: Låter som att klossarna hugger i viss hastighet. Ta bort klossarna, gör ren skivorna med bromsrengöring, planslipa klossarna lätt, montera ihop och kör in beläggen innan du bromsar fullt.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu

Annars kan det vara:
Kärvande bromsok(ej troligt eftersom hojen är ny)
Dåligt luftade bromsar(prova att lufta?)
Dåligt/Löst åtdraget styrlager(värt att kolla på?)
Skeva skivor(men du säger att dom är raka)

Finns säkert en hel del andra saker som det kan bero på men dessa hade jag kollat på om jag var du iaf

Bromsarna känns annars perfekt, en luftning kommer nog inte ge något, vet också hur det känns att köra med oluftad frambroms och detta är lite annorlunda.

Styrlagret kan det vara men å andra sidan tycker jag att det är konstigt att det vibrerar bara en kort stund, vid en viss fart... är man under eller över den farten så vibrerar det inte... eftersom det är en ny hoj kanske åtdragningsmomentet vid monteringen är för lågt eller något?

Skivorna är raka då jag har haft hojar med skeva skivor.

Det här känns mer som ett ABS fel eller något väldigt konstigt. Ska testa den andra F800R:en imorgon förhoppningsvis och då får vi se hur den känns. Är väldigt tveksam till att min är okej. Kanske kan tom spela in när jag kör... vibrationerna syns väldigt tydligt på kåpan ovanför instrumentpanelen.

Att klossarna hugger - vettefan, ska det göra så på en ny hoj? Hojen har rullat 150 mil, men problemet fanns redan vid den första milen.

Det är absolut inget jag tänker göra själv iallafall...

Vi kan iallafall konstatera att det inte BÖR vara så eller hur? Har ägt en Ducati 1098S, Hypermotard, CBR 1000, ZX7R och Hornet 600 och alla dessa hojar har haft flytande skivor men ingen vibrerade.

Har haft skev skiva på min Aprilia RS 125 och då kändes det tydligt hur det pulserade i bromshandtaget när man kom över ojämnheten på skivan... man kunde känna vart skivan var ojämn. På min F800R känns det som om det är 1000 olika punkter på skivan där ojämnheten känns, om ni förstår? Högfrekvent vibrerande i låg fart... väldigt skumt.

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Jag har aldrig varit med om det du beskriver på min F800R. Bromsar stadigt till stillastående oavsett om jag bromsar mjukt eller hårt. Bitar jag så hoppar ABS:en in förstås... Nä något är fel på din verkar det som.

Synd att du inte bor i närheten annars hade du kunnat komma förbi för att jämföra. Spela gärna in en video om du kan, intressant fenomen.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Det här känns mer som ett ABS fel eller något väldigt konstigt. Ska testa den andra F800R:en imorgon förhoppningsvis och då får vi se hur den känns. Är väldigt tveksam till att min är okej. Kanske kan tom spela in när jag kör... vibrationerna syns väldigt tydligt på kåpan ovanför instrumentpanelen.

Att klossarna hugger - vettefan, ska det göra så på en ny hoj? Hojen har rullat 150 mil, men problemet fanns redan vid den första milen.

Vi kan iallafall konstatera att det inte BÖR vara så eller hur?

Tror inte på ABSen, den släpper bara efter på bromsen och det hade du märkt som väldigt ojämn bromsverkan.
Det kan hugga pga olja/smuts på belägg eller skiva och det kan vara sedan tillverkningen. Kommer inte ihåg om BMW föreskriver rengöring av bromsskivor som en del av leveraskontrollen men det är troligt och kanske har missats?

Normalt verkar det inte vara iaf även om det är svårt att bilda sig en bra uppfattning om felet från text.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
F800 har flytande bromsskivor och det är ett inte helt ovanligt fenomen att "bobbinerna" som håller fast skivorna kärvar till sig så att skivorna inte kan röra sig som tänkt och då ger vibrationer vid bromsning.

Är den ny så skall du tveklöst göra ett garantiärende av det.

BoinK

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Hoj
81, Honda CB900F - 11, BMW F800R
Har inte upplevt detta på min F800R heller. Den behagar endast vibrera runt 120 km/h istället :D

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Bromsarna känns annars perfekt, en luftning kommer nog inte ge något, vet också hur det känns att köra med oluftad frambroms och detta är lite annorlunda.

Styrlagret kan det vara men å andra sidan tycker jag att det är konstigt att det vibrerar bara en kort stund, vid en viss fart... är man under eller över den farten så vibrerar det inte... eftersom det är en ny hoj kanske åtdragningsmomentet vid monteringen är för lågt eller något?

Skivorna är raka då jag har haft hojar med skeva skivor.

Vi kan iallafall konstatera att det inte BÖR vara så eller hur? Har ägt en Ducati 1098S, Hypermotard, CBR 1000, ZX7R och Hornet 600 och alla dessa hojar har haft flytande skivor men ingen vibrerade.

Har haft skev skiva på min Aprilia RS 125 och då kändes det tydligt hur det pulserade i bromshandtaget när man kom över ojämnheten på skivan... man kunde känna vart skivan var ojämn. På min F800R känns det som om det är 1000 olika punkter på skivan där ojämnheten känns, om ni förstår? Högfrekvent vibrerande i låg fart... väldigt skumt.

Precis, något stämmer inte och på en ny hoj ska du absolut inte acceptera det.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
det dära låter som smuts mellan bromsklossarna å skivan. kan även vara att det satt sig lite skit på kolven i bromsoket... har det problemet jag me, ibland. bara att rengöra å waaaallaaaaa... kolla även så du inte repat din skiva lite lätt kan oxå uppstå vibrationer precis innan hojen stannar. men iaf rengör å testbörna...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj

Visst, men BMW har skivorna skruvade direkt i fälgen utan löst navcentrum. Det finns inget som ska gå att snurra på så försöker man följa ditt råd kommer man kanske fram till att något är fel helt i onödan.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Fick provköra den andra F800R:en idag och den vibrerade inte! Så de bytte framhjul på min hoj - från den andra F800R:en och då slutade även min hoj vibrera. De la på mitt hjul på den andra - då började den vibrera.

Så vi fick konstaterat att något var fel på mitt framhjul - nytt däck är beställt för att testa om det kan vara boven i dramat - annars ser de inga alls fel på min framfälg, skivor, styrlager, hjullager osv...

Väldigt skumt, men har fått mycket bra hjälp idag och vi kom fram till att något är fel iaf. Det är en bra början :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Gjorde dom ren skivorna?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Visst, men BMW har skivorna skruvade direkt i fälgen utan löst navcentrum. Det finns inget som ska gå att snurra på så försöker man följa ditt råd kommer man kanske fram till att något är fel helt i onödan.
Om jag förstår dig rätt så är då skivorna inte flytande och snubben som TS har pratat med snackar skit.

Eller så har jag då förstått fel och bmw har hittat på någon egen variant på flytande skivor, typiskt bmw...

I vilket fall som helst så finns det inga nitar att göra rent för ts :)

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Nej skivorna är skruvade i hjulnavet både fram och bak på en F800R som någon nämnde. Däremot gissar jag att bromsoket är flytande, felskrivning skulle jag tro.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Om jag förstår dig rätt så är då skivorna inte flytande och snubben som TS har pratat med snackar skit.

Eller så har jag då förstått fel och bmw har hittat på någon egen variant på flytande skivor, typiskt bmw...

I vilket fall som helst så finns det inga nitar att göra rent för ts :)

Egen variant. Skivorna är skruvade direkt i fälgen med en sorts fjäderbricka i mellan som gör dom flytande. Riktigt fin konstruktion utan mjukt nav som kröks och slits och lätt att ta isär och göra ren utan att behöva nita om. Typiskt BMW: Eget och bättre.

eebee

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Hoj
BMW F800r -10, Honda XL600v -97 Yamaha XJ600 Diversion -92
Gammalt ämne, men vi testar.

Min F800r har också problem vid inbromsning, främst när man närmar sig stillastående. Jag har dock inte vibrationer utan hackig, pulserande bromsverkan. Några förslag på vad jag kan kolla? Kör en 2010:a.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...