Vibrationer eller?

Martinos

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2017
Ort
Värmland
Hoj
Yamaha FZ8-S
Jag äger en Yamaha FZ8-S.
När jag kör känns högfrekventa vibrationer i styret och i fotpinnarna, värre vid vissa hastigheter.

Med kopplingen indragen skakar inget så det är givetvis från motorn. Då jag precis är ny som hojåkare undrar jag vilken mängd vibration som är standard?

Ligger nu i sängen efter en dags körande med spirrande domningskänslor i både fötter och händer. Jag vet inte om jag är känslig eller om något är fel. Körde även en kompis FZ8 och upplevde vibrationerna som likadana.

Ska det vara helt vibrationsfritt om det är korrekt?

Tacksam för råd och dåd om hur man minskar vibrationer eller hur man bättre hanterar de som finns.

P.S. Jag håller löst i styret.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Vet inte hur just den modellen är men konventionella radfyror brukar vara värst när det gäller högfrekventa vibrationer, give or take. Man ska annars inte behöva åtgärda sånt på en så pass ny hoj kan jag tycka, är hojen moddad på nåt vis?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Tycker själv att radfyror är minst problematiska beträffande vibrationer, mina singlar och twinnar är och har varit värre.

En hel dags körning för ovan förare gör också sitt till. Första långturen på våren känns i kroppen även för rutinerade förare.

Sand/blykulor i styret alt. tyngre styrändsvikter minskar vibrationerna, liksom skumgummihandtag. Finns också gummiupphängda styrhållare om man letar på ebay.

Själv har jag haft bäst resultat med handtagsvärmare. Det låter kanske konstigt men värmen gör underverk med cirkulationen i händerna vilket verkar göra att vibrationerna inte känns jobbiga längre.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Radfyror vibrerar, vissa mer än andra och vid vissa varvtal, men sällan så mycket att det upplevs som ett större problem. Min egen vibrerar rätt mycket vid motorvägsfart, vilket gör det svårt att se i backspeglarna och leder till domningar om jag håller hårt i styret.

När man är ny på hoj är just detta väldigt vanligt, vilket förvärrar problemet och definitivt leder till domningar när man kör längre sträckor. Testa att hålla lösare i styret så borde problemet bli mindre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alla motorer har vibrationer det är en bieffekt av förbränningsprocessen. Dess frekvens och amplitud beror på en uppsjö av faktorer bla kolvstorlek. Rent generellt så har R4 motorer likt din så gott som alltid högfrekventa vibrationer vid något varvtal. Med rätt konstruktionsparametrar inträffar det vid ett varvtal där man inte ligger och komfortkör.

Jag hade en 600cc R4 som var helt hopplös vid 5-6kRPM, då kunde man inte se ett skit i backspeglarna pga de högfrekventa vibrationerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är helt omöjligt att säga om den vibrerar mer eller som vanligt utan att köra den själv, men en del är mer känsliga för vibrationer. Håller man dessutom hårt i styret, vilket alla nybörjare gör, så fortplantar sig vibrationerna väldigt mycket bättre över till handen. Erförna förare mer lägger händerna på styret och är helt avslappande i händerna.
Fötterna kan ju vara för att du sitter för stilla också så du stryper nerver och blodflöde.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör Ktm 990 som är en twinn och den vibrerar i mitt tycke väldigt lite men jag fick problem med domningar redan efter 1 mil. Domningarna beror i första hand på att jag jobbat som snickare och kört elhandverktyg i många år. Men efter jag satt dit tyngsta styrändsvikterna jag hittade och tjockaste skumgummihandtagen så kunde jag köra 2-3mil utan domningar. Jag har även tränat på att hålla styret lösare och de gör att jag kommer flera mil ibland utan domningar. Jag har kört hoj sedan barnsben men liks förb så kommer jag på mig själv att kramphålla handtagen speciellt i högre farter.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag har aldrig haft problem med vibrationer på hojar. Även om de vibrerar så har jag inte märkt det samt att det stör mig aldrig.

Då har jag kört min KTM 3 timmar i sträck. Den är en vibrator!!!

Måste vara immun till vibrationer jag. Enda gången jag reagerar till vibrationer är det när nånting är fel på hojen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
3 timmar är inte "länge" i MC-sammanhang. När dagspassen börjar överstiga tvåsiffrigt antal timmar och man är ute någon vecka blir vibrationer en faktor att räkna med på allvar och det är då som de ställer till det även på sikt.


Tvätta är tråkigt, köra är kul.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag har kört längre men med andra hojar. Tog upp KTM just för att den inte är gjord för långa färd och vibrerar som satan.
 

Martinos

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2017
Ort
Värmland
Hoj
Yamaha FZ8-S
Konstaterar efter att några mer erfarna förare har provkört min cykel att vibrationerna nog är i sin ordning. Så då uppstår istället frågan hur man bäst motverkar dem.

I styret tänker jag vikter och silikon.
Finns det bra tips för fötterna? :) sitter ett par relativt bra gummiförsedda pinnar på tycker jag, men det kanske finns ännu bättre?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Konstaterar efter att några mer erfarna förare har provkört min cykel att vibrationerna nog är i sin ordning. Så då uppstår istället frågan hur man bäst motverkar dem.

I styret tänker jag vikter och silikon.
Finns det bra tips för fötterna? :) sitter ett par relativt bra gummiförsedda pinnar på tycker jag, men det kanske finns ännu bättre?

PÅ min gamla Buell (1997) satt de bra fotpinnar av tjockt mjukt gummi som tog bort vibrationer bra.
De sitter även på många äldre HD också.
De finns bla på ebay
http://www.ebay.com/itm/Harley-Davi...ash=item3ab45d5751:g:YpkAAOSwl9BWJoRe&vxp=mtr
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Konstaterar efter att några mer erfarna förare har provkört min cykel att vibrationerna nog är i sin ordning. Så då uppstår istället frågan hur man bäst motverkar dem.

I styret tänker jag vikter och silikon.
Finns det bra tips för fötterna? :) sitter ett par relativt bra gummiförsedda pinnar på tycker jag, men det kanske finns ännu bättre?

Det finns även tjockare handtagsgummi som hjälper mot vibrationerna, glidare verkar köra med dem av någon underlig anledning. :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns ju gel inläggssulor .De borde ta en del vibrationer med
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har kört dessa (länk) på varenda hoj jag haft i 10 års tid nu och de är svinbra mot vibbar.
Blyhagel köper man på´dykaffärer för ca 100kr 1kg.

http://www.ebay.com/itm/Bikemaster-...ash=item4d1b1b6b9d:g:8LYAAOSwi8VZS-7A&vxp=mtr
Själv har jag problem med den typen av skumgummihandtag. Jag tycker jag tappar känslan i handtagen och så blir det att jag istället håller för hårt för att kompensera. Föredrar klassiska mer stumma gummihandtag. Men det är en vanesak antar jag.

Upplever heller inte några direkta vibrationer i min rad-trea. Nog mest för att jag är van den mer än att det inte skulle finnas några. Kanske lite i fotpinnarna när jag tänker efter, men inte något jag upplever som störande.

Och min SR400 vibrerar så vägskyltarna blir suddiga i vissa farter fast allt är gummiupphängt på den. Man kanske är avtrubbad. :p
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Semestergas är bra sk*t! Då kan man slappna av helt i fingrarna. Eller farthållare... :fakta
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top