Vibrationer på VFR800

macmannen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050
Har en viffer 800FI -99 som vibrerar i vänster fotpinne på vissa varvtal ( alla utom 5000rpm, 120 på 6:An) , är det vanligt eller är det bara jag som är för petnoga???

nån som har nå liknande prob. eller kanske en lösning på det ? cykeln har gått ca 3700 mil och är givetvis servad efter konstens alla regler......

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
macmannen skrev:
Har en viffer 800FI -99 som vibrerar i vänster fotpinne på vissa varvtal ( alla utom 5000rpm, 120 på 6:An) , är det vanligt eller är det bara jag som är för petnoga???

nån som har nå liknande prob. eller kanske en lösning på det ? cykeln har gått ca 3700 mil och är givetvis servad efter konstens alla regler......

Vibrationer finns på VFRen, så är det bara. Men alla vibrationer skall man ju inte ha. Osynkade fuggar är en klassiker, men är ju knappast ditt problem. Om det finns nån motsvarighet på FI hojar hoppas jag att nån annan kunnig kan upplysa om. Det finns folk som har fått bort fulvibbar genom att lossa och dra åt motorfästen till rätt moment.

Jag svarar som jag brukar när jag ser VFR frågor som jag inte har riktig kläm på: Gör sökningar på VFR sajterna VFRdiscussion.com (USA) eller http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/ (Bra engelsk site). Jag vet att det har diskuterats vibrationer både i fotpinnar och handtag.

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Hej. Inga vibbar i fötterna men lite i händerna upplever jag. Men det brukar gå över efter några mil. Kör du originalsystem på din hoj? Jag har en 99:a själv som jag är mycket nöjd med men jag vill ha läckrare ljud!

Hade/Rike

macmannen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050
jo jag har orginalsystemet. fast "snokeln" i luftburken är borta ( morrar lite mer ) skulle vara fint med en annan burk, den låter lite för snällt med orginal.

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Man blir förvånad över vilken skillnad en öppnare kanna gör på viffern. Plötsligt låter den härligt v4-igt (vilket ord!). :tummenupp

SpilfaZ

Jag färdas naken, Allt är som sig bör
Gick med
14 May 2005
Hoj
zx6-r -98
a fast nu kör han med vance & hines ss2r slip-on låter fint =)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Får spamma sönder tråden lite. :felämne

Min hoj har orginal-system men vill ha fylligare ljud. Har hört/sett andra liknande VFR:er susa runt med ngt system på...som får V4:an att låta som en kvävd ducce...men närmare än så kommer man väl inte antar jag. :tomten Vad rekomenderas för system för att få ett fylligare ljud, utan att det låter burkigt?

Är det värt besväret att modifiera org.burken? eller är det bara att köpa nytt som gäller?

//KaliZ

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
KaliZ skrev:
Får spamma sönder tråden lite. :felämne

Min hoj har orginal-system men vill ha fylligare ljud. Har hört/sett andra liknande VFR:er susa runt med ngt system på...som får V4:an att låta som en kvävd ducce...men närmare än så kommer man väl inte antar jag. :tomten Vad rekomenderas för system för att få ett fylligare ljud, utan att det låter burkigt?

Är det värt besväret att modifiera org.burken? eller är det bara att köpa nytt som gäller?

//KaliZ

Nytt!

Originalburken väger ju ett ton åxå!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...