Vibrationer ZX12-R

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Hallå där jag har fått en j-la massa fina vibrationer på min hoj i främst handtagen så att händerna domnar när jag är ute och kör. Har kollat att alla bultar mm i hojen är dragna samt så är kedjan spänd som den ska. Senast plockade jag bort mitt slip-n och satte på orginal men det vart inte mycket bättre. Tar TACKSAMT emot några tips på vad det kan vara och hur man kan åtgärda detta. Ha det bra och gasa förståndigt!!
Nicklas :confused:
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Lancer skrev:
2258441 Hallå där jag har fått en j-la massa fina vibrationer på min hoj i främst handtagen så att händerna domnar när jag är ute och kör. Har kollat att alla bultar mm i hojen är dragna samt så är kedjan spänd som den ska. Senast plockade jag bort mitt slip-n och satte på orginal men det vart inte mycket bättre. Tar TACKSAMT emot några tips på vad det kan vara och hur man kan åtgärda detta. Ha det bra och gasa förståndigt!!
Nicklas :confused:


dåligt framdäck ?
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Lancer skrev:
2258441 Hallå där jag har fått en j-la massa fina vibrationer på min hoj i främst handtagen så att händerna domnar när jag är ute och kör. Har kollat att alla bultar mm i hojen är dragna samt så är kedjan spänd som den ska. Senast plockade jag bort mitt slip-n och satte på orginal men det vart inte mycket bättre. Tar TACKSAMT emot några tips på vad det kan vara och hur man kan åtgärda detta. Ha det bra och gasa förståndigt!!
Nicklas :confused:

kolla om däcken är balanserade
 

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Tror inte att hjulen är i obalans för då skulle hela hojen skaka. Detta är mer som att vibrationerna kommer från motorn eller rättare sagt resonansen från den. Det är väldigt fina vibrationer i handtagen, inga brutala saker som gör hojen okörbar, förutom att händerna domnar då
 

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Jag har inte gjort något specielt utan det kom efter ca 100 mil på denna säsong. Jag kör inte hårt på något vis varken "hjular" eller "stoppies".
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Lancer skrev:
2258838 Jag har inte gjort något specielt utan det kom efter ca 100 mil på denna säsong. Jag kör inte hårt på något vis varken "hjular" eller "stoppies".

Kolla drivpaketet, speciellt slitet framdrev kan orsaka bad vibrations.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hur är det på olika varv på samma växel? när kommer respektive försvinner vibbarna? På min RF körde jag aldrig 90 pga vibrationer i styret men redan vid 95 så var det behagligare.
 

Jorreman

Mr Jorreman
Gick med
3 Dec 2004
Ort
08-land
Hoj
Suzuki Hayabusa
Lancer skrev:
2258441 Hallå där jag har fått en j-la massa fina vibrationer på min hoj i främst handtagen så att händerna domnar när jag är ute och kör. Har kollat att alla bultar mm i hojen är dragna samt så är kedjan spänd som den ska. Senast plockade jag bort mitt slip-n och satte på orginal men det vart inte mycket bättre. Tar TACKSAMT emot några tips på vad det kan vara och hur man kan åtgärda detta. Ha det bra och gasa förståndigt!!
Nicklas :confused:

Har haft en ZX12R i två år men bytte till en Hayabusa istället pga av just vibrationerna. Det är så med den modellen . Vibrationer runt 3-6500 varv sedan brukar det bli bättre. Vilken årsmodell är det ? Vet att dom har (delvis) fixat till problemet på lite nyare ZX12R:eek:r. Annars är det inget å göra åt...
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jorreman skrev:
2264083 Har haft en ZX12R i två år men bytte till en Hayabusa istället pga av just vibrationerna. Det är så med den modellen . Vibrationer runt 3-6500 varv sedan brukar det bli bättre. Vilken årsmodell är det ? Vet att dom har (delvis) fixat till problemet på lite nyare ZX12R:eek:r. Annars är det inget å göra åt...


Då hade jag ett bra exemplar ! Min 00:a hade inga sådana vibrationer.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Du har inte "råkat" spänna kedjan som f.. ;-)
Kan lätt bli så att den blir för stram då.
Frostie.
 

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Hallå!!
Får tacka för alla tips, men det verkar som att man får leva lite med dessa vibbar. Men jag satte på handtag av skumgummi och får nog säga att vibbarna känns nästan inte alls nu. Vet nu att många sänger att skumgummi handtagen inte är bra, dålig känsla mm, men jag tycker att den fungerar bra åkte mycket med dessa under min 10-åriga motocross karriär ¨å för mig är dessa helt ok.
Ha det
Nicklas
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top