Vibrationsproblem Suzuki DR 650 RSE -96

Huvudbry

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Suzuki DR 650 RSE -96
Hej!

Har ett bekymmer med kraftiga vibrationer från motorn på min Suzuki DR 650 RSE -96. Vibrationerna kommer och går såväl när hojen är kall som varm. På senare tid kommer problemet oftare än det gjort tidigare. Man kan säga att jag kör lika långt med som utan vibrationerna.

Gissade att det kunde vara tändningsrelaterat. Har bytt tändstiften, men ännu inte testat tändkablar eller tändspolar.

Kan det vara problem med balansaxeln? Hur drivs den (kuggar, kedja, rem)? Läste nånstans att den går att sätta ur spel för att öka hästarna. Hur sätts den ur spel.

Tacksam för lite tips

GSXR 7/11

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 7/11 Streetfighter med lustgas
Vibbar

Huvudbry skrev:
Hej!

Har ett bekymmer med kraftiga vibrationer från motorn på min Suzuki DR 650 RSE -96. Vibrationerna kommer och går såväl när hojen är kall som varm. På senare tid kommer problemet oftare än det gjort tidigare. Man kan säga att jag kör lika långt med som utan vibrationerna.

Gissade att det kunde vara tändningsrelaterat. Har bytt tändstiften, men ännu inte testat tändkablar eller tändspolar.

Kan det vara problem med balansaxeln? Hur drivs den (kuggar, kedja, rem)? Läste nånstans att den går att sätta ur spel för att öka hästarna. Hur sätts den ur spel.

Tacksam för lite tips
Kolla motorfästena

Huvudbry

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Suzuki DR 650 RSE -96
Tänkbar lösning

Efter ett flertal samtal med olika serviceställen som inte blev kloka på mitt problem och som trodde på allt från tändproblem och förgasarinställning till någonting mekaniskt i motorn, har jag kommit fram till en egen teori.

Det är troligen kedjesträckaren till balansaxeln som spökar. Troligen är kedjan slapp och kuggar över ibland så att balansaxeln ändrar sin referens till motorvibrationerna och därmed inte ligger i fas. Detta genererar allt ifrån mindre dämpning av motorvibrationerna till en ren förstärkning av motorvibrationerna när balansaxeln ligger i motfas till normalt läge. Därav de krafiga vibrationer som jag upplever.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Huvudbry skrev:
... Troligen är kedjan slapp och kuggar över ibland så att balansaxeln ändrar sin referens till motorvibrationerna och därmed inte ligger i fas. Detta genererar allt ifrån mindre dämpning av motorvibrationerna till en ren förstärkning av motorvibrationerna när balansaxeln ligger i motfas till normalt läge. Därav de krafiga vibrationer som jag upplever.
Om kedjan överhuvudtaget kan kugga över så stämmer ju resonemanget men kan kedjan verkligen det? Då måste den vara bra slack. Väääldigt slack!

Du har säkert konstaterat att det är från puffran och inte från chassiet som vibbarna kommer genom att rulla med avstängd motor resp testa att varva motorn stillastående?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Stånkorna kan vibrera rätt bra pga slitna svinglager o länkbussningar till dämpare bak. Likaså dålig ryckutjämnare ger mycket vibbar.

Egen erfarenhet från en XT, det kan göra STOR skillnad, tro mig.
/u

Huvudbry

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Suzuki DR 650 RSE -96
Facit på problemet

Har nu varit på verkstan och de har öppnat upp o kollat kedjan som bl.a. driver de båda balansaxlarna. Kedjan var väldigt slack, så slack att två drev kuggat över friskt och slitit ut sig och kedjan rätt ordentligt. Metallspån och fragment av dreven fanns att plocka upp i huset. Risk för att kedjan skulle gå av när som helst. Slutsumma ca: 5000:- *SUCK!!!* :(

/Huvudbry

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vanligt fel, ja.

Om service sköts, nej.

Står i manual att, när och hur den ska kollas, tror det är i samband med ventilspelskoll typ 500 mil.

2 drev o kedjan kan du byta själv, borde inte bli mer än 2500 kr.

För 5 k får du en ny motor.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras