Video kamera!

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Hej!

Vad ska man ha för kamera om man vill filma lite när man är ute o åker?
Det behöver inte va det värsta som är på marknaden.
Ni som har kamera, vad har ni?

//Thommy

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Köp en HDD kamera! En sådan spelar in direkt på ett internt minne eller minneskort! Väldigt enkelt att redigera eller bara ta bort det som man inte vill ha. Därtill ska du köpa en bulletcam, det är en mindre kamera du kopplar till din stora. Med den kan du få en massa coola vinklar!

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Jag använder en helt vanlig panasonic kompakt kamera (DMC-FX3) ihop med ett litet kamerastativ från Jula. (39kr) Med ett 2Gb SD kort klarar kameran drygt en timme i upplösningen 320x240 me 30fps. Vill man öka kvalitén så får man ut ca 20min i 848x480 me 30fps men då blir kvalitén riktigt grym. Observera formatet, en del av panasonic's digitalkameror filmar alltså i widescreen och de har dessutom optisk bildstabilisator = snorbra budgetfilm!

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Jag använder en helt vanlig panasonic kompakt kamera (DMC-FX3) ihop med ett litet kamerastativ från Jula. (39kr) Med ett 2Gb SD kort klarar kameran drygt en timme i upplösningen 320x240 me 30fps. Vill man öka kvalitén så får man ut ca 20min i 848x480 me 30fps men då blir kvalitén riktigt grym. Observera formatet, en del av panasonic's digitalkameror filmar alltså i widescreen och de har dessutom optisk bildstabilisator = snorbra budgetfilm!

Vad är det för stativ? :va

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Last edited:

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Vad är det för stativ? :va

Ett sånt där litet trebent teleskopstativ. Gängan är standard på de flesta kameror så man kan montera det mesta. Bäst av allt är att man med rätt mängd eltejp kan passa in ett av benen i styrhuvudet och vips så får man med både hastighet, varv och väg!!!

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Jag har tittat lite på sportscam o de har en som heter Gopro.
Är det nån som har testat den?
Om ni har det vad tycker ni om den?

//Thommy

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Dax å damma av den här tråden lite....

Ska köpa en kamera å montera på hojen i sommar. Nån som har lite info om årets kameror?

Kollat på en som heter Hero 5. Nån som har andra tips. Ska inte ha den till nått annat än att filma MC med.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är nog samma kamera som i inlägget innan - GoPro Motorsports Hero 5 Wide. Jag har precis fått hem en ny sådan men utan "wide"-funktionen från en kille i England som hade en liggande. Den är busenkel att hantera, har hyggliga infästningar (bl.a. en av "sugkoppstyp") och kommer väl att funka bra för mig att leka och lära med.

De filmer jag sett, tagna i dagsljus, blir tillräckligt bra för mina behov i alla fall. POV är ju ett betydligt proffsigare alternativ, men smakar det så kostar det...

Jag ska ned till Sundsvall nästa helg (Fre - Lör) om Du har lust att titta på kameran + fästena.

...Kollat på en som heter Hero 5. Nån som har andra tips. Ska inte ha den till nått annat än att filma MC med.

Last edited:

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage

Jag har en sådan. Den é helt okej vad gäller bild men ljudet suger pung, dé brusar alldeles för mycket vid farter över 40-50km/h.

Här har jag lagt upp två filmer där vi är stillastående och när vi kör.

http://www.youtube.com/watch?v=9duMtUhkg9s&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=tgIaBLY_jZQ&feature=channel

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...