Video Redigering

Tzzzzzz

va jag... Neeee
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Hej...

Vad använder ni för program när ni klipper ihop era egna filmer ??
Mvh Linus

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag använder Adobe Premiere 6.5. Tycker det fungerar bra när man väl lärt sig alla funktioner. Kraschar dock ibland men jag tror det är min dator som är lite avig.

Tzzzzzz

va jag... Neeee
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 790 Duke
hp skrev:
Jag använder Adobe Premiere 6.5. Tycker det fungerar bra när man väl lärt sig alla funktioner. Kraschar dock ibland men jag tror det är min dator som är lite avig.

Har med testat d lite nu o kraschar ibland på min dator med. Sen kan man inte öppna wma i d heller. Lite synd.. Eller e d jag som inte e så bra på d....

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Hornet 900
Jag kör också Premiere 6.5
Har hört att man inte ska använda MP3 och sånt, så numera gör jag om allt på tidslinjen till Wav.
Ett strålande program tycker jag, lätthanterligt och snabbt, ändå känns det verkligen proffsigt.

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
hur fanken får man in text i filmen som är där när filmen rullar?

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag har kört med MP3 på tidslinjen och det har faktiskt fungerat bra. Om det sedan är optimalt eller inte vet jag inte.

WMA går att öppna om du importerar filen till programmet. Finns inte WMA med måste du installera ett plugin för Windows media. Det finns att hämta här: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/premiere/

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
CayLe skrev:
hur fanken får man in text i filmen som är där när filmen rullar?
I Premiere måste du skapa en "title" och ha så mycket text så det överskrider hela "title-rutan". Har du inte så mycket text får du slå enter och infoga mellanrum mellan raderna så texten hamnar utanför. Får texten plats i rutan så kommer den inte att rulla utan bara stå still. Spara title-filen och dra ner den på tidslinjen så fungerar det.

//edit... trodde du menade rullande text, läste slarvigt. Vanlig text infogas på samma sätt men man behöver inte fylla ut med mellanslag om man har lite text.... //edit

Last edited:

snobben

stunt4life
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
ktm & suzuki
har premiere men hur fan lägger man in de där effekterna? typ toningar osv.?? vet nån vart det finns en premiere 6.5 guide?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Premiere är grymt, men såå himla segt!! Vet inte om det är datorn det beror på eller om det bara är programmet som är sådant.

Datorn orkar ju inte med realtime preview, släpar som bara den. Det enda codecet som inte släpar vid förhandsgranskning är cinepac-codec med det tar ju sån lång tid att spara i, ca 2st 320x240-bilder per sekund...

Snobben: Välj bara en videoeffect och dra den över klippet. Under window är det bara markera "video-effects" (eller något liknande) och så får du ett fönster på höger sida.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Vegas video 3.0
fin fint o hittar fler o fler saker som man kan använda sig av

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Vilken codec är att föredra när man ska spara? Hur sparar man förresten filmen som mpg fast i andra proportioner än standard VCD tex om jag vill att filmen ska visas 100 x 150 som färdig film? Får det att se konstigt ut om jag manuellt anger andra proportioner än standard, programmet säger även ifrån att det är fel.

Conrad skrev:
Premiere är grymt, men såå himla segt!! Vet inte om det är datorn det beror på eller om det bara är programmet som är sådant.

Datorn orkar ju inte med realtime preview, släpar som bara den. Det enda codecet som inte släpar vid förhandsgranskning är cinepac-codec med det tar ju sån lång tid att spara i, ca 2st 320x240-bilder per sekund...

Snobben: Välj bara en videoeffect och dra den över klippet. Under window är det bara markera "video-effects" (eller något liknande) och så får du ett fönster på höger sida.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
snobben skrev:
har premiere men hur fan lägger man in de där effekterna? typ toningar osv.?? vet nån vart det finns en premiere 6.5 guide?

Tänk på att du bara kan göra "transitions" mellan två klipp på olika videospår nämligen 1A och 1B. Du låter klippen överlappa varandra lite och lägger effekten på raden transitions där emellan.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
hp skrev:
Vilken codec är att föredra när man ska spara? Hur sparar man förresten filmen som mpg fast i andra proportioner än standard VCD tex om jag vill att filmen ska visas 100 x 150 som färdig film? Får det att se konstigt ut om jag manuellt anger andra proportioner än standard, programmet säger även ifrån att det är fel.

Du kan ju spara förhandsgranskningsfilmen i ett codec och exportera filmen i ett annat. När jag gör filmen använder jag cinepac by radious- codec för annars får jag bara eftersläpor.

När jag exporterar filmen använder jag bara det senaste divX.
I menyn där du väljer codec finns det ju fält där man skriver i bredden och höjde på filmen. Det är väl bara att skriva i vilka siffror man vill ha, antar jag. Borde funka.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024