Videokamera + Twin...??skakigt??

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Funderar på att skaffa ett fäste för dv-kamera till hojen men undrar om vibrationerna är för mycket för kameran. Polarens R1 funkar det kanon på som i de flesta filmer som man ser nätet.

Erfarenheter tack!!
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Tja, mycket av filmadet i RP har gjorts från en Sp1, både från tank och från kutsen.
Har funkat finfint.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
På en TL1000S vart det för mycket vibrationer på kutsen men funkade på tanken.
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
VR-8 skrev:
Funderar på att skaffa ett fäste för dv-kamera till hojen men undrar om vibrationerna är för mycket för kameran. Polarens R1 funkar det kanon på som i de flesta filmer som man ser nätet.

Erfarenheter tack!!
Ähhh såå mycket skakar då inte min i alla fall, det är nog ingen fara, kanske på vissa varvtal att det märks lite.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ska göra ett tankfäste men det kräver ett tanklock som har synliga bultar :tomten så jag har beställt ett Lightech utan nyckel. Jag tycker min Aprilia skakar/vibrerar ganska mycket så det blir intressant att prova.
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Jag köpte ett tankfäste precis i slutet på säsongen och hann testa filma lite, va inga problem på min blårykare ens..
 

Sorrow

Silber
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Oslo
Hoj
Honda CBR929RR 2001 "silver"
Vi prøvde med kamera på tanken på en Ducati 748. Ble heller dårlig resultat.
 

gbglassgubben

Var fan är min avatar?
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Åre
Hoj
KTM RC8, Suzuki Katana EVO
Glöm inte att aktivera "anti-skak" funktionen på kameran innan du kör iväg = mindre skakig film. Eller bör det bli i alla fall :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
gbglassgubben skrev:
Glöm inte att aktivera "anti-skak" funktionen på kameran innan du kör iväg = mindre skakig film. Eller bör det bli i alla fall :va

Testa med både och, antiskaken kan komma i interference (självsvängning) med hojens vibrationer och då blir det bara skit...
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Nu hör det till saken att jag inte har någon kamera ännu men ska köpa en till våren tänkte jag.

Detta med antiskak är ju lite annorlunda på vissa kameror. Det finns ju både optisk och digital, vilken är att föredra med tanke på att de sitta på en hoj?

Polaren har en Sony DCR-HC14E tror jag och den har digital antiskak. Den kameran har vi provat på en R1 och den funkar kanon(förutom en intern vibration som finns vid ca 2700rpm,men där är ju aldrig motorn ändå). Kanske bäst att prova med den först.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Byggde eget tankfäste till min gamla TL, perfekt film, flimra inte ens till när man satte ner framhjulet efter att man sparat på gummit på framhjulet.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
-PLM- skrev:
Byggde eget tankfäste till min gamla TL, perfekt film, flimra inte ens till när man satte ner framhjulet efter att man sparat på gummit på framhjulet.

Du har inget exempel som du kan dela med dig av.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
VR-8 skrev:
Du har inget exempel som du kan dela med dig av.

Filmen eller kamerafästet?
Filmen har jag ingenstans att lägga, och kamerafästet var supersimpelt med två "pinnar" som skruvades fast i tanklocket, och en stor platta som svetsades i pinnarna och las mot ett kåpstag och strapsades fast där. Hade gått med en tvättsvamp och silvertejp också, men då hade man inte fått med instrumenteringen.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
-PLM- skrev:
Filmen eller kamerafästet?
Filmen har jag ingenstans att lägga, och kamerafästet var supersimpelt med två "pinnar" som skruvades fast i tanklocket, och en stor platta som svetsades i pinnarna och las mot ett kåpstag och strapsades fast där. Hade gått med en tvättsvamp och silvertejp också, men då hade man inte fått med instrumenteringen.


Jag tänkte på filmen........går den inte å lägga på sporthojs server lr nåt?
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
VR-8 skrev:
Funderar på att skaffa ett fäste för dv-kamera till hojen men undrar om vibrationerna är för mycket för kameran. Polarens R1 funkar det kanon på som i de flesta filmer som man ser nätet.

Erfarenheter tack!!

jag tycker de skaka ganska mycke på min (gs500e) dock så tänkte jag fixa det med en stav, fastskruvad el. dylikt uppe och sugpropp nere de bör ju hålla den stabil :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Zenit skrev:
jag tycker de skaka ganska mycke på min (gs500e) dock så tänkte jag fixa det med en stav, fastskruvad el. dylikt uppe och sugpropp nere de bör ju hålla den stabil :)

Vilken kamera hade du då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top