Videoredigering, hilfe bitte!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Har vi någon kung eller drottning på videoredigering här?

Jag har för ca tio-tolv år sedan självlärt mig videoredigering och faktiskt utfört några sådana jobb, men som sagt, lääänge sedan och då i Adobe Premiere (CS2 typ).

Saken är den att jag nyligen har filmat lite (med en polares Nikon D600, fortsätter jag, vilket jag tror, blir det nog dock med en Nikon D5500) och tankade igår hem både Filmora och Hitfilm 4 Express (gratisversioner).

Filmora flöt på väldigt bra, men lite väl simpel layout och saknade vissa funktioner jag skulle vilja ha, medan Hitfilm 4 Express satt som ett smäck... och det inte vore för att det hackat, laggar och har sig.

Antingen kör jag på råmaterialet, .MOV, och då är det hackigt och förjävligt med preview/viewer. Eller så använder jag en converter/transcoder och gör om råmaterialet till H.246 och då funkar preview/viewer perfekt men allt arbete i timelinen är nästintill omöjligt, hackar, laggar och har sig.

Hur fasen löser jag detta?

Win 10
16Gb ram
i5-3570 3,4 Ghz
nVidia GeForce GTX 670

tycker det inte bör vara några problem... Speciellt inte när allt material och redigering flyter på så smidigt och bra i Filmora, då bör det ju inte vara något "fel" eller problem med vare sig datorn eller råmaterialet...

Bör man gå tillbaka till Premiere, trots att det är väldigt simpel redigering jag har behov utav?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...