Vikfördelning

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag har en liten fråga om viktfördelning på hojen. Är så att jag håller på att bygga om min spetta och funderar på hur långt jag skall dra allt. Har som det är nu skalat av hela bakramen och är påväg att flytta ner batteriet till under motorn. Flyttar även styr enheter mm till motorn istället för bakramen. Detta måste givetvis göra att vikten på hojen skjuts fram en hel del, har visserligen plockat bort och bytt lampor mm som också skall väga mindre fast det lär inte bli lika stor skillnad som med bak ramen. Min fråga är, vad är den mest perfekta vikt fördelningen på en hoj? Ligger det någon stans runt 52% fram och 48% bak eller gör det ingenting om det är mer fram? Vart går gränsen för när det blir helt tokigt?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag tror att gränsen går vid att bygga om det som fabriken har slitit så mycket med. Förr försökte dom ju flytta ner vikten så långt mot backen som möjligt men nu är inte det hela sanningen längre. Nu strävar dom ju tydligen mot att placera så mycket vikt som möjligt i hojens tyngdpunkt/viktcentrum också....

Visst att du får möblera om lite på hojen men jag undra om det är lämpligt att jobba på att flytta vikten...

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
bebbe skrev:
Min fråga är, vad är den mest perfekta vikt fördelningen på en hoj? Ligger det någon stans runt 52% fram och 48% bak eller gör det ingenting om det är mer fram? Vart går gränsen för när det blir helt tokigt?
Man har väl inte så stor nytta av statisk viktfördelning? Du ändrar ju viktfördelningen hela tiden med gas och broms, från 100% bak till 100% fram. Idealet ligger nånstans run 40-60 under acc och 70-20 / 80-20 under broms.
+ som Chrille säger, lågt men inte för lågt ;)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Gulsnabbtrajja skrev:
Man har väl inte så stor nytta av statisk viktfördelning? Du ändrar ju viktfördelningen hela tiden med gas och broms, från 100% bak till 100% fram. Idealet ligger nånstans run 40-60 under acc och 70-20 / 80-20 under broms.
+ som Chrille säger, lågt men inte för lågt ;)

Fast för att ha någonting att åt gå ifrån så borde ju den statiska vara det enda rätta att titta på. Resten har väll mer med hur hojen är balansera i övrigt? Hur man har ställ dämpare mm. Och för att få ner vikten på en hoj så måste man ju även börja och vikt fördela. Som jag skrev så är ju hela bakramen rensad det gjorde välldigt mycket på vikten + att fördelningen ligger nu mer på framhjulet. Det är det som gör mig lite fundersam, hur mycket får det vara som mest utan att hojen blir lurig :confused:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Samtidigt så tar du ju bort luktor och grejer i framänden.

Jag har aldrig hört talas om någon som bryr sig om det iaf. De e bar å åk!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tyngdpunktens höjd (vid visst axelavstånd) spelar oxå in, den ensam avgör viktförskjutningen vid ax o broms.
/u

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...