Viking-larm?

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Viking-larm och kopplingsschema?

Har alltså beställt ett Vikinglarm som jag tänkte montera idag.

På baksidan av manualen finns 2 st kopplings-schema.
Ett som heter AC/cut off engine och ett som heter DC/cut off engine.

Hittar ingen förklaring på vilket jag ska gå efter och givetvis har dom stängt för dagen på vikinglarm.
Visst kan jag vänta till i morgon men vill gärna få dit det nu.

Någon som vet vad det är för skillnad och vilken jag ska använda?

Har en fz6-N -08

En annan fråga om detta larm då.
Jag ställde in känsligheten på max, alltså steg 5; och jag kan sätta mig på hojen utan att det händer något.
Kan typ studsa med röven på hojen utan att det tjuter.
E det något fel på mitt eller e dom så kassa?
"kastar" jag ner den ganska hårt på stödet så tjuter den till men jag vill ju ha det för att slippa klåfingriga ungar.

Har givetvis testat alla inställningarna men ingen skillnad, eller det kanske är skillnad men inte till det bättre i alla fall.
Måste ju finnas nån mer här som har vikinglarm så kan säga hur deras funkar?
Det är dock 1-vägslarmet jag har köpt.

Här var vi verkligen prat-glada :rolleyes:

Någon som vet var jag kan få tag på ett kopplings-schema då?

Ingen som har en aning alltså???

Last edited:
Du ska förmodligen använda dig av DC/cut för det funkar till typ 99,9 % av alla hojar...förmodligen din me ;)

sen så borde den vara mer känslig en så du borde kansek fixa en ny .
men du får räkna med att vikinglarmen inte e lika känsliga som tex spyball larmen som det räcker att titta på för att de ska börja tjuta .....vilket kan vara lite jobbigt...

lycka till ;):tummenupp :D

Du ska förmodligen använda dig av DC/cut för det funkar till typ 99,9 % av alla hojar...förmodligen din me ;)

sen så borde den vara mer känslig en så du borde kansek fixa en ny .
men du får räkna med att vikinglarmen inte e lika känsliga som tex spyball larmen som det räcker att titta på för att de ska börja tjuta .....vilket kan vara lite jobbigt...

lycka till ;):tummenupp :D

Kanon....du vet inte vilka kablar jag ska koppla in för att få fjärrstarten att funka då???

jo om jag inte minns fel så ska det vara den blåa kabeln.:va
den ska kopplas ihop med kabeln till startknappen då :tummenupp

lycka till :tummenupp

Som komplement till tidigare svar, kan jag klargöra (om du inte vet).
AC = Alternating current = växelström.
DC = Direct current = Likström.

OT: ...så nu vet du vad AC/DC betyder... :tummenupp

Visste det innan men kunde inte koppla ihop det med växelström på en hoj :confused:

Men jag vet fortfarande inte vad jag ska göra av dom andra kablarna

Ska se om jag kan scanna av bilden

Last edited:
Ang fjärrstart. Eftersom du har en rätt ny hoj, 2008, så kanske du har immobillizer (hurfan de nu stavas) och då måste du koppla förbi den vilket kanske inte är så bra i alla fall då den låser tändningen om nått pucko pillat där.

Dom övriga kablarna är ju rätt basic, plus, minus, jord, 2x blinkers och så letar du upp den kabeln på din hoj som bryter tändningen, klipper den och där kopplar du startspärren. Lättaste sättet att hitta en kabel för startspärr är tex att gå via säkringarna (gjorde jag och fungerar perfekt)... Mitt 2vägslarm från viking är rätt segt med. Den löser ut på vibrationer som stöd, fotpinnar, sparkar, om man vrider upp styret tills styrlåset tar i. Men inte gungningar..

Ang fjärrstart. Eftersom du har en rätt ny hoj, 2008, så kanske du har immobillizer (hurfan de nu stavas) och då måste du koppla förbi den vilket kanske inte är så bra i alla fall då den låser tändningen om nått pucko pillat där.

Dom övriga kablarna är ju rätt basic, plus, minus, jord, 2x blinkers och så letar du upp den kabeln på din hoj som bryter tändningen, klipper den och där kopplar du startspärren. Lättaste sättet att hitta en kabel för startspärr är tex att gå via säkringarna (gjorde jag och fungerar perfekt)... Mitt 2vägslarm från viking är rätt segt med. Den löser ut på vibrationer som stöd, fotpinnar, sparkar, om man vrider upp styret tills styrlåset tar i. Men inte gungningar..

Trodde nästan det, jag har immobillizer på hojen så skiter nog i fjärr-starten då.
Och startspärren gör vad?
Att det inte går att starta när den är larmad eller bara att jag kan stänga av med fjärren?

TAr upp den här tråden igen.
Har ett Vikinglarm som ligger i garaget sedan ett år och nu ska det fan på hojen!

Läser kopplingschemat och blir bara så less!
Fattar ju dom basala funktionerna. Tändning, blinkers, jord osv. men var i hel_te ska jag gå in i CDI boxen t.ex? Är en hel drös med kablar som kommer ut från den!!

Inser ju att jag inte behöver koppla in alla kablar men ....
Någon som har en uppfattning?

Vet fan hur man lägger upp en bild...... annars hade jag lagt upp el-schemat :mad:

Jo, så,,,

Bifogat

• viking.jpg
    viking.jpg
    177.3 KB · Visningar: 890
Last edited:
Inkopplingen til CDI är lite dåligt beskrivet kanske.
Det är startspärren som det handlar om. Inne i larmet finns ett litet relä är tillkopplat när larmet är avlarmat. Om larmet är aktiverat (bevakningsläge) så är relät frånslaget och tändningen går inte på även med rätt nyckel i låset.

Hitta den kabeln från TÄNDNINGSLÅSET till CDI som ger plus när du slår på tändning.
Någonstans på vägen mellan tändningslåset och CDI boxen så kapar du den kabeln och kopplar in Pink (white/black) resp Grey (white/black)
- Pink (white/black) på den sidan som går mot tändningslåset
- Grey (white/black) npå den sidan som fortsätter mot CDI´n.

Du kan sen testa inkopplingen.. Larma på hojen, sätt i nyckeln och dra på tändningen. Är det rätt inkopplat så går inte tändningen på även om du använder rätt nyckel.

Lätt va! :)

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S