Vikten av däckvärmare. Pt. 2

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
(Orginaltråd: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149839)

Igår var jag iväg på första träningen för säsongen och tänkte rapportera lite om min första upplevelse med värmare.

Ny hoj, 1000cc, slirkoppling och däckvärmare. Med stor förväntan på hur allt skulle bete sig åkte man ut. Körde som en tant får jag erkänna, mera än vanligt också. :) Första passet på kalla däck då vi kom dit lite sent och inte han värma däcken.

När jag kom in efter första passet satte jag på värmarna och sedan 20 min senare bar det iväg. Det var en som helt ny cykel! Det var som om man hade hyvlat av hojen 50Kg i vikt. Plötsligt gjorde den som jag ville, och snabbt och behagligt. Behövde inte kriga med den alls.

Efter några pass så var det ställt bortom allt tvivel. Med värmarna får man en cykel som beter sig lika var gång man går ut och man behöver inte reservera sin körning hela tiden vilket kostar både däck, tid och koncentration. Jag har haft galna problem tidigare att veta när jag vågat gasat.

Det är som ngn annan sa i den andra tråden "Är du där för att värma däck, eller för att lära dig åka fort?"

Det enda jag ångrar är att jag inte köpt dem tidigare. :)

Mvh

- Peter -

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Hoj
Hojlös
Jag kan bara hålla med... Har kört mina första träningar med värmare nu!

Hojen är helt klart mer lättsvängd när man kommer ut med rätt tryck i däcken!

Min helt ovetenskapliga tanke om det är att däcken troligtvis får spetsigare/högre profil med mer tryck i!

Jag vill minnas att en gång när jag råkade trycka i 4bar i ett framdäck så blev hojen otroligt lättsvängd och riktigt föll in i svängarna, så mycket att hojen blev i princip okörbar, men det styrker min teori.

/ozto såklart på tjejens konto

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...