Vikten av däckvärmare...

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
... undrar jag över.

Rejsar inte, men kör licensträningarna så ofta som arbete och sparade semesterdagar tillåter. Kör för att det är kul, och har som mål att bli snabbare för var år som går. Har inga värmare idag, men tittar avundsjukt på de som har och kan gå ut och bara köra på direkt utan nån oro för kalla däck.

1. Kan man mata fullt direkt?
2. Finns det ngn däcks-ekonomisk aspekt på det hela?
3. Kan värmare öka takten jag utvecklas på, eller är det bara en ren fråga om bandtid?
4. Ska jag ha värmare?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
... undrar jag över.

Rejsar inte, men kör licensträningarna så ofta som arbete och sparade semesterdagar tillåter. Kör för att det är kul, och har som mål att bli snabbare för var år som går. Har inga värmare idag, men tittar avundsjukt på de som har och kan gå ut och bara köra på direkt utan nån oro för kalla däck.

3. Kan värmare öka takten jag utvecklas på, eller är det bara en ren fråga om bandtid?
4. Ska jag ha värmare?
Känner väl inte riktigt att jag är rät man att svara men ajg gör det ändå. Finns alltid nån som korrigerar om jag säger nåt tokigt :)

1. Jepp.
2. Jepp, däcken håller bättre om du bara kör dem när de uppnått rätt arbetstemperatur.
3. Svårt att svara på, men i princip bör det ju vara så. Det kan inte vara fartfrämjande att fisa runt för att få upp lite värme i däcken. Om inte annat så får du ut mer tid nära ditt eget max med värmare eftersom du inte behöver fisa runt medan du försöker bygga upp lite värme i däcken.
4. Jepp. Du kan skita i däcktempen och koncentrera dig på körningen.

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
Med varma däck så går du ut med vetskapen om att du har i princip fullt grepp. Om du startat med kalla däck så ligger du och värmer två, tre, fyra eller fler varv, och det kan vara svårt att intala sig själv att -Nu är däcken varma, nu slår jag på!

Dessutom så har priserna på däckvantar gått ner ordentligt det senaste.

Köp.

... undrar jag över.

4. Ska jag ha värmare?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Känner väl inte riktigt att jag är rät man att svara men ajg gör det ändå. Finns alltid nån som korrigerar om jag säger nåt tokigt :)

1. Jepp.
2. Jepp, däcken håller bättre om du bara kör dem när de uppnått rätt arbetstemperatur.
3. Svårt att svara på, men i princip bör det ju vara så. Det kan inte vara fartfrämjande att fisa runt för att få upp lite värme i däcken. Om inte annat så får du ut mer tid nära ditt eget max med värmare eftersom du inte behöver fisa runt medan du försöker bygga upp lite värme i däcken.
4. Jepp. Du kan skita i däcktempen och koncentrera dig på körningen.

Kan hålla med ovanstående talare på alla punkter. Hur kul är det att mula nya fina hojen för att man slog på lite för tidigt med svala sulor. Köp!!!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=795

Har ett par likadana, fina grejer!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Kör du på slicks är det ABSOLUT att rekommendera, ...gatdäck, inte lika viktigt.

På vanliga gatdäck är det ju rent förkastligt....får du upp dem i 80grader så är de alldeles FÖR varma.
Överhettade gatdäck e inte att leka med :rolleyes:

Racedäck har ju en arbetstemp runt 80grader.
Gatdäck runt 50-60grader (om de är av sportigare slaget).
Kan du justera tempen så är det ju en annan sak.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2830503 På vanliga gatdäck är det ju rent förkastligt....får du upp dem i 80grader så är de alldeles FÖR varma.
Överhettade gatdäck e inte att leka med :rolleyes:

Racedäck har ju en arbetstemp runt 80grader.
Gatdäck runt 50-60grader (om de är av sportigare slaget).
Kan du justera tempen så är det ju en annan sak.
Vad menas med gatdäck då? Om man kör på typ Rennsport eller vad dom nu kan tänkas heta så bör det väl vara samma temp i dessa som i slicks? Folk tävlar ju på dom i standardklasser?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Vad menas med gatdäck då? Om man kör på typ Rennsport eller vad dom nu kan tänkas heta så bör det väl vara samma temp i dessa som i slicks? Folk tävlar ju på dom i standardklasser?

Det stämmer, de kallas kanske gatdäck men de är ju nästintill slicks med lite mönster, så dessa ska ju ha 80 grader.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har lånat däckvärmare, det verkade mest ekonomiskt. :)
Det ÄR skillnad. Det är hur koolt som helst att bara ge STÅLET direkt ur depån. Den psykologiskt nedbrytande effekt det har på värmarlösa konkurrenter ska inte underskattas. Det kan ta dom ett helt pass att komma ikapp. Bara det är värt pengarna det kostar. Köp köp köp!

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Själv så köpte jag ett par SMI Digital i vinter (ställbara i temperatur)
http://www.kvickmc.se/smi.htm

Jag vet inte om jag inbillade mig
men jag tyckte att värmetråden låg tätare på dessa värmare än vad den gör på Moto GP värmarna. samt att priset är lite bättre

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
zx6rr(green and mean)
Jag vet inte om jag inbillade mig
men jag tyckte att värmetråden låg tätare på dessa värmare än vad den gör på Moto GP värmarna. samt att priset är lite bättre

Då lär du inbilla dig för motogp är samma värmare med motogp text tryckt
på tyget:pannkyss

Last edited by a moderator:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös

Mönstrade racedäck som mår bra av värmare:
Racetech K0,1,2
Rennsport 0,1,2
Supercorsa bla bla bla
D208GP
D209GP
Power RACE soft,medium mm

Sportdäck som inte bör värmas till 80grader:
M1
M3
Diablo
Diablo Corsa
D208
Qualifier (Lite osäker på denna)
Power
Power 2CT

Bla bla.....

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Kör på Pirelli slicks så värmare verkar vara att rekommendera mao... Får bli att handla ett par, just att ha likvärdigt grepp levererat hela tiden måste inge förtroende för en själv och exakt som ngn skrev, att bara ligga och värma i 3-4-5 varv lär jag mig inte ngt av. :)

Hur funkar det med el runt banorna, är det bara att skaffa en jordad linda och sedan koppla vidare från närmsta depågranne, sedan vidare från mig... osv.. osv..?

Fortsätt gärna diskussionen, men jag är övertygad.

Bock och tack!

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Då lär du inbilla dig för motogp är samma värmare med motogp text tryckt
på tyget:pannkyss

Ja se där, man lär sig något nytt för vara dag som går..
Många andra betalar alltså ca 500:- extra för Moto GP trycket:D

Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Tycket att du gör rätt i att inhandla däckvärmare. Jag tycket att hojen känna konstig de få gången man inte har hunnit värma upp däcken innan. Mycket segare att svänga med mm.

Ang. el på banor så är det ju lite olika. Knutstorp har ju ingen el, medan Falkenberg och Gelleråsen har. Har för mig att även Kinnekulle har fasta uttag i depån och Anderstorp borde väl ha (?). Sedan så går det ju inte att koppla på hur mnånga däckvärmare som helst på 1 uttag. 2-3 st sedan löser säkringen (lite beroende på hur många watt värmarna är på)

sandstream

Guest
En annan fördel med värmare är att du under en bandag/träning kan behålla temperaturen i däcken och slipper värmecyklerna som försämrar däckets grepp.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
En annan fördel med värmare är att du under en bandag/träning kan behålla temperaturen i däcken och slipper värmecyklerna som försämrar däckets grepp.

Har en gissning att däcket tar slut långt innan antalet cykler blir kännbara, men skulle uppskatta att få den bekräftad.

sandstream

Guest
Har en gissning att däcket tar slut långt innan antalet cykler blir kännbara, men skulle uppskatta att få den bekräftad.
En värmecykel försämrar däcket, sen beror det nog mest på vilken nivå man ligger på som förare för att märka det.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös

Som vanligt verkar alla tycka olika i denna fråga. Jag vet iaf minst 1 förare som bestämt hävdar att han har haft ett flertal uppsättningar slicks som inte varit värst slitna i gummit men kasserats pga hockeypucksvarning.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning