Verkar gôrjobbit att köra i halka när man läser här inne.
Jag borde inte uttala mig. Inte för att jag inte har någon erfarenhet...
...utan mer för att jag inte har några bra tips att komma med.
Jag funderar inte speciellt mycket över hur jag kör.
Ibland får man hänga av inåt, ibland får man bräcka ner hojen under sig för att få med sig den runt.
Det är precis som vanligt - det finns inget färdigt facit, utan man måste vara uppmärksam, följsam och lyhörd.
Möjligen kan man som generellt tips säga att om det finns risk för halka så behöver man vara mer smeksam än normalt.
...fast på ett hårdhänt, bestämt sätt.
Äsch, det går inte att säga hur man skall göra. Ut och kör bara!
Nej förresten - jag kan ta upp några saker som står nämnt i tråden som i vart fall inte jag någonsin fått att fungera:
* Sätt inte ut fötterna!
Så fort man släpper fötterna från fotpinnarna så ödeläggs enheten och kontakten med hojen. Det går kryckigt och eländigt, och man förlorar all dynamik.
Dessutom riskerar man skador, antingen genom att helt enkelt slå i något, feppla in benet under fotpinnen eller - med korvlådor på, bryta både underben, knä och gud vet vad. Står man stilla kan det vara praktiskt att sätta ner en fot i marken, i alla andra fall är det bara negativt.
* Bromsa som vanligt!
Det går inte att hålla reda på vilken temperatur det är för tillfället och vilken spak man skall dra i just för stunden. Bromsa som vanligt, och dosera efter var det eventuellt låser upp någonstans. Funkar kalas!
Så - fundera inte för mycket utan ut och kör bara. Du lär dig.
Man ser inte "dum ut i onödan" förrän man ligger bredvid hojen och grodar sig.
...något som man ändå lär göra ett antal gånger. Det ingår i processen.